Köpa cykel

Fast nog märker man av viktskillnad i alla former av acceleration. Jämför jag med min pendlare i blötjärn och kolfiberåbäket så är ju den senare otroligt mkt mer rapp, och allt kan nog inte bara tillskrivas den konstruktions- och materialmässiga styvheten. Viktskillnaden är väl 8-9 kilo.

Sen kan man ju resonera hur mkt vissa mindre viktskillnader gör. Roterande massa är ju värre än statisk (rotation innebär ju konstant acceleration). 100 gram på sadelstolpen och styrsstammen är ju inte värre än att man kan hälla ut en deciliter ur vattenflaskan.
 
poäng är att man inte märker små viktskillnader annat än i tävling mot klockan.
Märks hur då och hur mkt?
Och om det skulle påverka hastigheten, varför är då elitens tempocyklar tyngre än deras linjecyklar?

vikten på hjulen har extra betydelse vid acceleration.
Det beror på.
Om den ökade vikten samtidigt betyder bättre aerodynamik och accelerationen sker vid hastigheter >20-25km/h så går även accelerationen fortare, och sluthastigheten blir högre, med de tyngre hjulen

Detta kan man enkelt kolla själv på sajten: http://www.analyticcycling.com
Tex på sprint-sidan: http://www.analyticcycling.com/WheelsSprint_Page.html

Den som inte vill, eller kan, använda sig av Analyticcycling kan istället kolla vilka hjul vinnarna i sprint-tävlingar använder sig av (Ja, det finns en tävlings-gren inom cykling som heter sprint.)
http://www.cyclingnews.com/track.php?id=/photos/2008/oct08/USAnationals08/USAnationals084/DSC_5706
 
Det beror på.
Om den ökade vikten samtidigt betyder bättre aerodynamik och accelerationen sker vid hastigheter >20-25km/h så går även accelerationen fortare, och sluthastigheten blir högre, med de tyngre hjulen

Detta kan man enkelt kolla själv på sajten: http://www.analyticcycling.com
Tex på sprint-sidan: http://www.analyticcycling.com/WheelsSprint_Page.html

Den som inte vill, eller kan, använda sig av Analyticcycling kan istället kolla vilka hjul vinnarna i sprint-tävlingar använder sig av (Ja, det finns en tävlings-gren inom cykling som heter sprint.)
http://www.cyclingnews.com/track.php?id=/photos/2008/oct08/USAnationals08/USAnationals084/DSC_5706

Jo, aerodynamik är ju svårt att förneka. Men tyngre massa förutsatt samma form då då, om det blir tydligare. Förresten, är det olympisk sprint, lagsprint eller individuell sprint du avser? :)
 
Campas 9-delade grupper går att uppgradera till 10 eller 11, man byter ett kugg/tandhjul i reglaget.
Stämmer verkligen detta?
Jag trodde att det enbart var de 9-delade reglage som tillverkats efter att 10-delat introducerats(-01?) som gick att uppgradera till 10-delat.
Även bakvxeln kan behöva bytas eftersom Campa bytte geometri -99(?), men skillnaden är inte stor och har man toleranserna på sin sida kan det funka ändå.
Går det öht att uppgradera 9-delade handtag ->11-delade? Se fö svaret nedan.

Man kan på detta sätt även uppgradera 10-delade till 11. Man måste naturligtvis även byta kassett och kedja.
Stämmer verkligen det?
Har du provat det i verkligheten?
Enl vad jag har läst på nätet måste även bakväxeln bytas eftersom även geometrin hos den skiljer mellan 10 och 11-delat.
Jag har dock inte provat själv.

Även om Campa har uppgraderat en hel del till -09 är deras reglage fortfarande för obekväma för att vara ett seriöst alternativ.
SRAM Rival för -09 är däremot intressanta, de är uppgraderade en hel del och kassetten är fortsatt Shimanokompatibel.
Force ger för liten skillnad för pengarna och dämed ointressant jmf med Rival.
Samma sak hos Shimano, skillnaden mellan 105 och Ultegra (även Ultegra SL) är såpass liten att det inte är värt pengaskillnaden.
Jag skulle betala mer för en 105-grupp med DA-bakväxel än en hel Ultegra-grupp.
 
God Jul Håkan

Kul att du debatterar detta som kanske är ett av dina favoritämnen.

Frågan som jag försökte besvara kortfattat var " Märker man någon skillnad mellan två cyklar som väger 8,5 kg respektive 9,5 kg när man cyklar?"

Om och hur man märker detta är förstås rätt subjektivt och jag tror att det man mest märker är känslan på en cykel dvs sittställning hur väl växlarna är justerade etc.

Om du försöker besvara frågan ovan vad svarar du?

Thure
 
Frågan som jag försökte besvara kortfattat var " Märker man någon skillnad mellan två cyklar som väger 8,5 kg respektive 9,5 kg när man cyklar?"
Och det tackar vi alldeles särskilt extra för. Svaret ger mig ännu en ledtråd på den övergripande frågan - Vad skall jag köpa för nåt?

Sen är alla inläggen mycket intressanta. Även om de inte svarar direkt på den fråga man ställt innehller de information som ger ledtrådar och sas strukturerar upp problemställningen. Det är nyttigt att se hur folk som vet något om saken resonerar. Ös bara på alltså - kul att läsa allt ni skriver!

Och så skall ni alla ha en riktigt god jul!
 
Mars april

Det är rätt klent med hojar nu ja. När kan man räkna med att folk börjar annonsera ut sina hojar, när är högsäsong för köp/sälj?

i Stockholm men kanske tidigare i Skåne. Kolla upp den danska marknaden också den torde vara större än den svenska både på nytt och begagnat.

God Jul

Thure
 
HåkanC;401181 sa:
Stämmer verkligen detta?
Jag trodde att det enbart var de 9-delade reglage som tillverkats efter att 10-delat introducerats(-01?) som gick att uppgradera till 10-delat.
Även bakvxeln kan behöva bytas eftersom Campa bytte geometri -99(?), men skillnaden är inte stor och har man toleranserna på sin sida kan det funka ändå.
Går det öht att uppgradera 9-delade handtag ->11-delade? Se fö svaret nedan.

Stämmer verkligen det?
Har du provat det i verkligheten?
Enl vad jag har läst på nätet måste även bakväxeln bytas eftersom även geometrin hos den skiljer mellan 10 och 11-delat.
Jag har dock inte provat själv.

Även om Campa har uppgraderat en hel del till -09 är deras reglage fortfarande för obekväma för att vara ett seriöst alternativ.
SRAM Rival för -09 är däremot intressanta, de är uppgraderade en hel del och kassetten är fortsatt Shimanokompatibel.
Force ger för liten skillnad för pengarna och dämed ointressant jmf med Rival.
Samma sak hos Shimano, skillnaden mellan 105 och Ultegra (även Ultegra SL) är såpass liten att det inte är värt pengaskillnaden.
Jag skulle betala mer för en 105-grupp med DA-bakväxel än en hel Ultegra-grupp.

Hej håkan. Guldpotatis i kanten åt dig som vill diskutera på självaste julafton. Om vi börjar med campas, enligt dig, obekvämhet, så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Såg ett av dina inlägg på happy och det var ju tråkigt att de inte passar dig. Jag har två grupper, en 2009 och en 2008, bägge passar mig som handen i handsken. Det var väl lite diskussion hur man ska montera dem och så. Men men. Jag vet inte hur campas ergonomi generellt anses, men jag tycker det kan vara lite väl hårt att döma ut ett helt märke för att det inte passar dig, men detta kanske är något de generellt får kritik för?

Om vi går över till ombyggnationer så har jag bara läst på några fora att detta skall gå. Att 9-delade går att bygga om till 10 är vi väl båda överens om. Min åsikt är att det går bra utan att byta bakväxel. Detta kör min far på, och har använt detta på ett par vättern runt och lygnern runt.
Ett av de mer övertygande inläggen hurvida 10-delat går att bygga om till elva som jag sett är detta: http://uk.youtube.com/watch?v=MZBzT4ZmSTU det stod nåt om detta på bikeforums också. Men nu när jag kollar nogrannare ser reglagen ut som 2009. Hmm. Maila dom och fråga. Mitt intryck är att det går. Men jag har som sagt inte bevittnat detta själv.
Angående 9-11 så resonerade jag enligt följande logik, om man kan gå från 9 till 10, och från 10-11 så borde det gå att gå direkt från 9-11. Men som du påpekar så kan det mkt väl leda till att bakväxeln krånglar. Iofs så har jag svårt att se detta i praktiken. Den bakre växeln gör inte så himla mkt annat än att flytta kedjan över ett visst spann, den gör det dessutom helt utan inkrement. Så om spannet är detsamma och om jockey-hjulen inte tar i kassetten så ser jag inte varför det inte skulle gå. Längden på kassettkroppen, dvs. spannet, har ju inte ändrats sedan 8-delade kassetter, så jag tycker det skulle vara underligt om det inte gick. Om du har mer insikt i bakväxelns inre mekanik så får du gärna delge detta. Med ramreglage inställda på friktion kan man ju med shimano köra 8,9 och 10 med samma bakväxel (detta har jag sett på en postgul touringcykel utrustad med en mtbbakväxel, 105-baknav och tre olika kassetter).
Måste även tillägga att det är kul att diskutera med dig håkan, du är trots allt en av de mest kunniga på detta området på detta forum, kanske rentav i Sverige.

gott nytt år och vänliga hälsningar
Gro
 
På Cykel City i Lund stod en kolfibercykel med ram Columbus San Leo, Shimano Ultegra runt om och Shimano SL (?) hjul. Den var begagnad men så himla fin ut. Låter det som något man betalar 14 K för ("Den kostade 30 K ny" enligt säljaren)?

Kan man få bättre grejor för ungefär de belopp som nämnts? I så fall, var då?
:)

Har en kompis som köpte en sådan av Cykelcity... och han är väldans nöjd med den :) Vi rullade runt VR tillsammans på 9:58... så nog duger den... kanske t o m lite overkill om du inte har tävlingsambitioner... tror att du kan hitta billigare hojar som du har samma glädje av... Har själv en betydligt tyngre hoj med lägre spec, 105/ultegra och det räcker. Köpte den för 8 000:- på blocket för några år sedan.

Instämmer i att storleken är viktigt... viktigare än komponenter och vikt... jag skulle aldrig köpa en cykel oprovad.

//Thomas
 
Har en kompis som köpte en sådan av Cykelcity... och han är väldans nöjd med den :) Vi rullade runt VR tillsammans på 9:58... så nog duger den... kanske t o m lite overkill om du inte har tävlingsambitioner... tror att du kan hitta billigare hojar som du har samma glädje av... Har själv en betydligt tyngre hoj med lägre spec, 105/ultegra och det räcker. Köpte den för 8 000:- på blocket för några år sedan.

Instämmer i att storleken är viktigt... viktigare än komponenter och vikt... jag skulle aldrig köpa en cykel oprovad.

//Thomas
Det bidde inget köp av cykelcitycolumbusen. Jag ville ha ett bättre pris men de var totalt omedgörliga, så då tackade jag för mig. Men det var en jädrans kunnig och trevlig person (bortsett från hans omedgörlighet på priset, den snåle f*n :-D ) jag pratade med.

När det gäller oprövat så är det ganska knepigt för tillfället - snö och is... Så jag chansar på en lite billigare hoj istället. Blir det så mycket cyklat som jag hoppas och jag gillar det så mycket som jag tror så är det ju bara att köpa en bättre hoj längre fram. Då kan det kvitta om den första hojen inte är perfekt. För illa får det så klart inte vara men hur fel kan det bli om man har mätt och provat sig fram till att ramen skall vara 56-58 cm? (Provat = provat på stillastående cykel).
 
Om du vill dubbelkolla din storlek så finns det en site: http://www.wrenchscience.com/ där du kan lägga in alla dina kroppsmått i deras "fitsystem" och på så sätt få fram hur cykeln skall se ut... höjd, längd till styret, styrets bredd m.m...

Tror att dom numera kräver att du registrerar dig som användare... men det kanske det kan vara värt....

Lycka till!

Thomas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
lilyl Köpa cyklocross Landsvägscykling 8
svenil köpa en cykelkross?? Landsvägscykling 3
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.