HåkanC;401181 sa:
Stämmer verkligen detta?
Jag trodde att det enbart var de 9-delade reglage som tillverkats efter att 10-delat introducerats(-01?) som gick att uppgradera till 10-delat.
Även bakvxeln kan behöva bytas eftersom Campa bytte geometri -99(?), men skillnaden är inte stor och har man toleranserna på sin sida kan det funka ändå.
Går det öht att uppgradera 9-delade handtag ->11-delade? Se fö svaret nedan.
Stämmer verkligen det?
Har du provat det i verkligheten?
Enl vad jag har läst på nätet måste även bakväxeln bytas eftersom även geometrin hos den skiljer mellan 10 och 11-delat.
Jag har dock inte provat själv.
Även om Campa har uppgraderat en hel del till -09 är deras reglage fortfarande för obekväma för att vara ett seriöst alternativ.
SRAM Rival för -09 är däremot intressanta, de är uppgraderade en hel del och kassetten är fortsatt Shimanokompatibel.
Force ger för liten skillnad för pengarna och dämed ointressant jmf med Rival.
Samma sak hos Shimano, skillnaden mellan 105 och Ultegra (även Ultegra SL) är såpass liten att det inte är värt pengaskillnaden.
Jag skulle betala mer för en 105-grupp med DA-bakväxel än en hel Ultegra-grupp.
Hej håkan. Guldpotatis i kanten åt dig som vill diskutera på självaste julafton. Om vi börjar med campas, enligt dig, obekvämhet, så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Såg ett av dina inlägg på happy och det var ju tråkigt att de inte passar dig. Jag har två grupper, en 2009 och en 2008, bägge passar mig som handen i handsken. Det var väl lite diskussion hur man ska montera dem och så. Men men. Jag vet inte hur campas ergonomi generellt anses, men jag tycker det kan vara lite väl hårt att döma ut ett helt märke för att det inte passar dig, men detta kanske är något de generellt får kritik för?
Om vi går över till ombyggnationer så har jag bara läst på några fora att detta skall gå. Att 9-delade går att bygga om till 10 är vi väl båda överens om. Min åsikt är att det går bra utan att byta bakväxel. Detta kör min far på, och har använt detta på ett par vättern runt och lygnern runt.
Ett av de mer övertygande inläggen hurvida 10-delat går att bygga om till elva som jag sett är detta:
http://uk.youtube.com/watch?v=MZBzT4ZmSTU det stod nåt om detta på bikeforums också. Men nu när jag kollar nogrannare ser reglagen ut som 2009. Hmm. Maila dom och fråga. Mitt intryck är att det går. Men jag har som sagt inte bevittnat detta själv.
Angående 9-11 så resonerade jag enligt följande logik, om man kan gå från 9 till 10, och från 10-11 så borde det gå att gå direkt från 9-11. Men som du påpekar så kan det mkt väl leda till att bakväxeln krånglar. Iofs så har jag svårt att se detta i praktiken. Den bakre växeln gör inte så himla mkt annat än att flytta kedjan över ett visst spann, den gör det dessutom helt utan inkrement. Så om spannet är detsamma och om jockey-hjulen inte tar i kassetten så ser jag inte varför det inte skulle gå. Längden på kassettkroppen, dvs. spannet, har ju inte ändrats sedan 8-delade kassetter, så jag tycker det skulle vara underligt om det inte gick. Om du har mer insikt i bakväxelns inre mekanik så får du gärna delge detta. Med ramreglage inställda på friktion kan man ju med shimano köra 8,9 och 10 med samma bakväxel (detta har jag sett på en postgul touringcykel utrustad med en mtbbakväxel, 105-baknav och tre olika kassetter).
Måste även tillägga att det är kul att diskutera med dig håkan, du är trots allt en av de mest kunniga på detta området på detta forum, kanske rentav i Sverige.
gott nytt år och vänliga hälsningar
Gro