Köpa cykel

A-L-U-T kompis, aluminiumet!
OK, aluminium är kan inte mattas.
Det är bara dess egenskaper som kan det
Vilken EGENSKAP hos alu är det som du är orolig för att den skulle kunna mattas?
Alla oskyddade aluminiumytor. Salt är aggressivt mot aluminium.
Är det verkligen OSKYDDADalu på din ram?
isåfall har du blivit lurad av föregående ägare.
Alla tillverkare lackar eller eloxerar/anodiserar sina ramar.
 
Vad menar du med musörat? Är det knappen på insidan?
Ja
Jag är inte hemma nu, så jag kan inte ta någon bild men jag ska se vad jag kan skaka fram
Jag ser fram mot bilderna.

Jag har i en butik provklämt på en cykel med de nya mer Shimano-formade Campa -09 reglagen.
Deras musöron är bättre placerade, men fortfarande inte tillräckligt bra för enkel och bekväm användning/växling.
Som hos konkurrenterna.
Tyvärr.
För annars så kändes handtagen riktigt bra utformade (kanske beroende på att deras likhet med STi?)
 
Kollade lite snabbt på mina två mtb och en hybrid, alla i aluminium, och jag kan inte se några som helst märken eller nermattning på vad som ser ut som rena aluminiumytor. Den ena mtb:n är från -93 och således ful som stryk och full med märken efter smällar men tex styret har inga fläckar utan en jämn och fin yta (förutom något enstaka hack eller märke dock ej orsakat av salt eller dylikt).

Jag kanske har fel här men jag tror att på cykelprylar är "ren" aluminium sällan helt ren eller oskyddad utan har oftast fått någon slags ytbehandling. Men jag kanske är helt ute och... cyklar här? ;) Kan det skilja mellan olika typer av cyklar? Racers skippar skyddet för att spara några gram?
Ok, och du har cyklat med den på saltade vägar utan några negativa effekter?

Obehandlad aluminium oxiderarväldigt snabbt vid kontakt med syre. I normala sammanhang, där utseendet är av betydelse, "ytbehandlas" den efter polering/borstning/whatever för att den skall behålla den fina, ooxiderade ytan. Ytbehandlingen kan t ex vara klarlack, eloxering eller nåt annat.
 
Har haft ett antal Cannondale(aluminium) cyklar både racer å mtb å använt dom året om! Har aldrig sett någon negativ effekt av saltet vid vintercykling! Minns därimot nån gammal italiensk racer med stålram som rostade rejält!
Har oxå "förstört" några mc genom åren vid vinterkörning! Speciellt då BMW som tålde saltet sämre än dom japanska som hade sina aluminium motorer skyddade på nåt sätt med nån ytbehandling, på BMW vad ytan helt "ren" å tog duktigt stryk av saltet!

/Janne
 
OK, aluminium är kan inte mattas.
Det är bara dess egenskaper som kan det
Vilken EGENSKAP hos alu är det som du är orolig för att den skulle kunna mattas?

Är det verkligen OSKYDDADalu på din ram?
isåfall har du blivit lurad av föregående ägare.
Alla tillverkare lackar eller eloxerar/anodiserar sina ramar.
Jodå, polera upp en bit aluminium och låt den ligga utomhus i en vecka eller så. Jag kan lova dig att yran är betydligt mattare än den var direkt efter poleringen. Med "mattas" avser jag materialets ytskikt, inte dess hållfasthet eller liknande (jag är Noob, jag är inte F*ttnOOb). Hojen jag köpt har eloxerad ram - vilket inte alls är en garanti för att ytan inte påverkas av salt. Det är inte så att t ex crosshojar levereras med helt obehandlad ram, eller övriga alukomponenter för den delen. Salt är inte trevligt mot metall. Det sätter sig precis överallt och kan gå hårt åt aluminium - det vet jag erfarenhetsmässigt.

Min fråga är faktiskt mycket enkel. Är de ok att cykla på saltade vägar, eller kan jag räkna med att det kommer att skrapa, att all alu kommer att bli matt etc? Ett bra svar kan t ex vara: - ja, det går bra att köra på torra, salta vägar. Men spola av cykeln efteråt. Ett annat bra svar kan vara: - äh, saltet påverkar inte ramen eller några andra alukomponenter. Jag cyklar i saltmodd hela vintern och har aldrig märkt något.

Jag ställer inte perfekta frågor och förväntar mig inga perfekta svar. Det brukar ändå ge sig när man är bland hjälpsamma människor :)
 
A-L-U-T kompis, aluminiumet! Alla oskyddade aluminiumytor. Salt är aggressivt mot aluminium. Jag körde för några år sedan en crosshoj (MC) i snösörja som var rejält saltbemängd - vilket jag inte visste vid tillfället. Precis allt på hojen som var i alu (typ ram, motor, styre...) oxiderade och hojen blev sig aldrig helt lik efter det, trots idogt putsande. Sånt kan man leva med på en crosshoj, de tar ändå så mycket stryk, men knappast på en trampcykel.

Så, hur är det med salt som dammar upp från vägen? Ignorera och spola av hojen efter rundan eller vänta tills regn sköljt bort allt salt?

Hmm, det där är ju nästan hela gruppen... :-/

Jag har inte märkt någon allmän mattning av färgen på min alu racer... men däremot så slits lacken ner av broms o växelvajrar som ligger emot... med grusdamm som slitmedel...

Thomas
 
Har haft ett antal Cannondale(aluminium) cyklar både racer å mtb å använt dom året om! Har aldrig sett någon negativ effekt av saltet vid vintercykling! Minns därimot nån gammal italiensk racer med stålram som rostade rejält!
Har oxå "förstört" några mc genom åren vid vinterkörning! Speciellt då BMW som tålde saltet sämre än dom japanska som hade sina aluminium motorer skyddade på nåt sätt med nån ytbehandling, på BMW vad ytan helt "ren" å tog duktigt stryk av saltet!

/Janne
Ok, tack för svaret!

Jag har kört MC i rätt många år och i "mina" kretsar undvek vi helst att köra innan saltet spolats väck från vägarna. En Aprilia jag hade tog rätt bra med stryk av vägsalt, trots torra vägar - fast den hade iofs samma Rotax-motor som BMW:s Funduro. Cylinder/topplock/förgasare är obehandlad alu. Gixxrarna jag haft tålde saltet bra på motor/ram, men mer undanskymda detaljer, som t ex kylaren och hundbenen, oxiderade kraftigt. Sen tycker jag att hojarna kändes "skrapiga" på nåt sätt om man inte spolade av dem direkt efteråt. Ungefär som att saltet letade sig in i varje lager, bussning och varje skrymsle och ökade friktionen.
 
Ok, tack för svaret!

Jag har kört MC i rätt många år och i "mina" kretsar undvek vi helst att köra innan saltet spolats väck från vägarna. En Aprilia jag hade tog rätt bra med stryk av vägsalt, trots torra vägar - fast den hade iofs samma Rotax-motor som BMW:s Funduro. Cylinder/topplock/förgasare är obehandlad alu. Gixxrarna jag haft tålde saltet bra på motor/ram, men mer undanskymda detaljer, som t ex kylaren och hundbenen, oxiderade kraftigt. Sen tycker jag att hojarna kändes "skrapiga" på nåt sätt om man inte spolade av dem direkt efteråt. Ungefär som att saltet letade sig in i varje lager, bussning och varje skrymsle och ökade friktionen.

Jo jag kan hålla med dig jag försöker tvätta av motorcykeln direkt efter körning på vintern! Bara med varmt vatten å en svamp! (nog bra tips för cykeln oxå)
Körde en ny BMW 1150 GS en vinter å min mc handlare grät när han såg den å var tvungen ta den i inbyte! Köpte sen en KTM 950 Adventure tyckter den klarar vintrarna mkt bättre då bl motorn är bättre skyddad+ den är mer lätttvättad!
Ps förlåt trådurspårningen :)

/Janne
 
Ok, och du har cyklat med den på saltade vägar utan några negativa effekter?.

Japp den har gått en hel del även vintertid här i Stockholm så den borde ha fått sig några ordentliga doser salt snö/grus/slask. Dessutom har jag inte skött den något vidare och spolat av den kan jag aldrig minnas att jag gjort. Detta är väl i och för sig inget jag rekommenderar och mina två nyare cyklar försöker jag ta hand om på ett helt annat sätt. Regelbunden service samt tvätt måste ju förlänga livet på cykeln avsevärt helt klart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
lilyl Köpa cyklocross Landsvägscykling 8
svenil köpa en cykelkross?? Landsvägscykling 3
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.