Köpa cykel

A-L-U-T kompis, aluminiumet!
OK, aluminium är kan inte mattas.
Det är bara dess egenskaper som kan det
Vilken EGENSKAP hos alu är det som du är orolig för att den skulle kunna mattas?
Alla oskyddade aluminiumytor. Salt är aggressivt mot aluminium.
Är det verkligen OSKYDDADalu på din ram?
isåfall har du blivit lurad av föregående ägare.
Alla tillverkare lackar eller eloxerar/anodiserar sina ramar.
 
Vad menar du med musörat? Är det knappen på insidan?
Ja
Jag är inte hemma nu, så jag kan inte ta någon bild men jag ska se vad jag kan skaka fram
Jag ser fram mot bilderna.

Jag har i en butik provklämt på en cykel med de nya mer Shimano-formade Campa -09 reglagen.
Deras musöron är bättre placerade, men fortfarande inte tillräckligt bra för enkel och bekväm användning/växling.
Som hos konkurrenterna.
Tyvärr.
För annars så kändes handtagen riktigt bra utformade (kanske beroende på att deras likhet med STi?)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kollade lite snabbt på mina två mtb och en hybrid, alla i aluminium, och jag kan inte se några som helst märken eller nermattning på vad som ser ut som rena aluminiumytor. Den ena mtb:n är från -93 och således ful som stryk och full med märken efter smällar men tex styret har inga fläckar utan en jämn och fin yta (förutom något enstaka hack eller märke dock ej orsakat av salt eller dylikt).

Jag kanske har fel här men jag tror att på cykelprylar är "ren" aluminium sällan helt ren eller oskyddad utan har oftast fått någon slags ytbehandling. Men jag kanske är helt ute och... cyklar här? ;) Kan det skilja mellan olika typer av cyklar? Racers skippar skyddet för att spara några gram?
Ok, och du har cyklat med den på saltade vägar utan några negativa effekter?

Obehandlad aluminium oxiderarväldigt snabbt vid kontakt med syre. I normala sammanhang, där utseendet är av betydelse, "ytbehandlas" den efter polering/borstning/whatever för att den skall behålla den fina, ooxiderade ytan. Ytbehandlingen kan t ex vara klarlack, eloxering eller nåt annat.
 
Har haft ett antal Cannondale(aluminium) cyklar både racer å mtb å använt dom året om! Har aldrig sett någon negativ effekt av saltet vid vintercykling! Minns därimot nån gammal italiensk racer med stålram som rostade rejält!
Har oxå "förstört" några mc genom åren vid vinterkörning! Speciellt då BMW som tålde saltet sämre än dom japanska som hade sina aluminium motorer skyddade på nåt sätt med nån ytbehandling, på BMW vad ytan helt "ren" å tog duktigt stryk av saltet!

/Janne
 
OK, aluminium är kan inte mattas.
Det är bara dess egenskaper som kan det
Vilken EGENSKAP hos alu är det som du är orolig för att den skulle kunna mattas?

Är det verkligen OSKYDDADalu på din ram?
isåfall har du blivit lurad av föregående ägare.
Alla tillverkare lackar eller eloxerar/anodiserar sina ramar.
Jodå, polera upp en bit aluminium och låt den ligga utomhus i en vecka eller så. Jag kan lova dig att yran är betydligt mattare än den var direkt efter poleringen. Med "mattas" avser jag materialets ytskikt, inte dess hållfasthet eller liknande (jag är Noob, jag är inte F*ttnOOb). Hojen jag köpt har eloxerad ram - vilket inte alls är en garanti för att ytan inte påverkas av salt. Det är inte så att t ex crosshojar levereras med helt obehandlad ram, eller övriga alukomponenter för den delen. Salt är inte trevligt mot metall. Det sätter sig precis överallt och kan gå hårt åt aluminium - det vet jag erfarenhetsmässigt.

Min fråga är faktiskt mycket enkel. Är de ok att cykla på saltade vägar, eller kan jag räkna med att det kommer att skrapa, att all alu kommer att bli matt etc? Ett bra svar kan t ex vara: - ja, det går bra att köra på torra, salta vägar. Men spola av cykeln efteråt. Ett annat bra svar kan vara: - äh, saltet påverkar inte ramen eller några andra alukomponenter. Jag cyklar i saltmodd hela vintern och har aldrig märkt något.

Jag ställer inte perfekta frågor och förväntar mig inga perfekta svar. Det brukar ändå ge sig när man är bland hjälpsamma människor :)
 
A-L-U-T kompis, aluminiumet! Alla oskyddade aluminiumytor. Salt är aggressivt mot aluminium. Jag körde för några år sedan en crosshoj (MC) i snösörja som var rejält saltbemängd - vilket jag inte visste vid tillfället. Precis allt på hojen som var i alu (typ ram, motor, styre...) oxiderade och hojen blev sig aldrig helt lik efter det, trots idogt putsande. Sånt kan man leva med på en crosshoj, de tar ändå så mycket stryk, men knappast på en trampcykel.

Så, hur är det med salt som dammar upp från vägen? Ignorera och spola av hojen efter rundan eller vänta tills regn sköljt bort allt salt?

Hmm, det där är ju nästan hela gruppen... :-/

Jag har inte märkt någon allmän mattning av färgen på min alu racer... men däremot så slits lacken ner av broms o växelvajrar som ligger emot... med grusdamm som slitmedel...

Thomas
 
Har haft ett antal Cannondale(aluminium) cyklar både racer å mtb å använt dom året om! Har aldrig sett någon negativ effekt av saltet vid vintercykling! Minns därimot nån gammal italiensk racer med stålram som rostade rejält!
Har oxå "förstört" några mc genom åren vid vinterkörning! Speciellt då BMW som tålde saltet sämre än dom japanska som hade sina aluminium motorer skyddade på nåt sätt med nån ytbehandling, på BMW vad ytan helt "ren" å tog duktigt stryk av saltet!

/Janne
Ok, tack för svaret!

Jag har kört MC i rätt många år och i "mina" kretsar undvek vi helst att köra innan saltet spolats väck från vägarna. En Aprilia jag hade tog rätt bra med stryk av vägsalt, trots torra vägar - fast den hade iofs samma Rotax-motor som BMW:s Funduro. Cylinder/topplock/förgasare är obehandlad alu. Gixxrarna jag haft tålde saltet bra på motor/ram, men mer undanskymda detaljer, som t ex kylaren och hundbenen, oxiderade kraftigt. Sen tycker jag att hojarna kändes "skrapiga" på nåt sätt om man inte spolade av dem direkt efteråt. Ungefär som att saltet letade sig in i varje lager, bussning och varje skrymsle och ökade friktionen.
 
Ok, tack för svaret!

Jag har kört MC i rätt många år och i "mina" kretsar undvek vi helst att köra innan saltet spolats väck från vägarna. En Aprilia jag hade tog rätt bra med stryk av vägsalt, trots torra vägar - fast den hade iofs samma Rotax-motor som BMW:s Funduro. Cylinder/topplock/förgasare är obehandlad alu. Gixxrarna jag haft tålde saltet bra på motor/ram, men mer undanskymda detaljer, som t ex kylaren och hundbenen, oxiderade kraftigt. Sen tycker jag att hojarna kändes "skrapiga" på nåt sätt om man inte spolade av dem direkt efteråt. Ungefär som att saltet letade sig in i varje lager, bussning och varje skrymsle och ökade friktionen.

Jo jag kan hålla med dig jag försöker tvätta av motorcykeln direkt efter körning på vintern! Bara med varmt vatten å en svamp! (nog bra tips för cykeln oxå)
Körde en ny BMW 1150 GS en vinter å min mc handlare grät när han såg den å var tvungen ta den i inbyte! Köpte sen en KTM 950 Adventure tyckter den klarar vintrarna mkt bättre då bl motorn är bättre skyddad+ den är mer lätttvättad!
Ps förlåt trådurspårningen :)

/Janne
 
Ok, och du har cyklat med den på saltade vägar utan några negativa effekter?.

Japp den har gått en hel del även vintertid här i Stockholm så den borde ha fått sig några ordentliga doser salt snö/grus/slask. Dessutom har jag inte skött den något vidare och spolat av den kan jag aldrig minnas att jag gjort. Detta är väl i och för sig inget jag rekommenderar och mina två nyare cyklar försöker jag ta hand om på ett helt annat sätt. Regelbunden service samt tvätt måste ju förlänga livet på cykeln avsevärt helt klart.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips