Köpa cykel

Om du vill dubbelkolla din storlek så finns det en site: http://www.wrenchscience.com/ där du kan lägga in alla dina kroppsmått i deras "fitsystem" och på så sätt få fram hur cykeln skall se ut... höjd, längd till styret, styrets bredd m.m...

Tror att dom numera kräver att du registrerar dig som användare... men det kanske det kan vara värt....

Lycka till!

Thomas
Tack :)

Detta fick jag ut från wrenchscience:

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 57 cm
Overall Reach: 73.25 cm
Saddle Height: 75.50 cm
Handlebar Width: 46 cm

Det är i stot sett samma uppgifter som Canyonbikes fitsystem gav. Fast där kunde hojen/ramen vara upp till 58 cm. De tog också hänsyn till om man ville köra bekvämt eller sportigt.

Overall Reach = (Effective Top Tube length + Stem Length) fattar jag inte riktigt vad de menar med... längd till styret får man tyvärr inte. Men med tanke på hur svårt det är att mäta känns det som att det inte spelar någon roll. Det enda måttet jag är riktigt säker på är grenmåttet (85,5 cm). Det fick jag uppmätt på Cykelcity i en särskild mätjigg de har.
 
Senast ändrad:
Om vi börjar med campas, enligt dig, obekvämhet, så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Såg ett av dina inlägg på happy och det var ju tråkigt att de inte passar dig.
Jag vet inte hur campas ergonomi generellt anses, men jag tycker det kan vara lite väl hårt att döma ut ett helt märke för att det inte passar dig,
För mig är Campa helt klart sämre än konkurrenterna. Tyvärr, jag skulle vilja ha fler leverantörer att välja på.
Bristen för mig syns tydligt på de här bilderna.
Så här vill jag hålla händerna på reglagen, då når jag bromsarna bra och det är ett bekvämt grepp. Mkt bekvämt tom.
Pos_1.jpg


Men för att kunna växla, dvs trycka på musörat, måste jag flytta på handen, så här
Pos_2.jpg

och jag behöver inte flytta på handen på detta sätt vare sig med SRAM eller Shimano.
Hur håller du händerna när du trycker på musörat, rsp när du bromsar?

Att handtagen skulle vara för högt monterade stämmer inte, åtminstone inte för mig.
Om de monterades längre ned på styret skulle positionen i 1a bilden inte vara så bra.
Dessutom var det inga som helst problem att nå bromshandtaget ifrån bocken
Pos_3.jpg
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Att 9-delade går att bygga om till 10 är vi väl båda överens om. Min åsikt är att det går bra utan att byta bakväxel. Detta kör min far på, och har använt detta på ett par vättern runt och lygnern runt.
Hur gör man det och vad behöver man köpa för prylar för konverteringen?
 
Overall Reach = (Effective Top Tube length + Stem Length) fattar jag inte riktigt vad de menar med... längd till styret får man tyvärr inte..

Det var nog det måttet jag menade... tube+stem... då får du väl det optimala räckviddsmåttet (overall reach)... eller är jag helt ute och cyklar ;)

Men det var ju några år sedan jag gjorde testet...
 
Hojköp klart!

Det blev en Specialized S-Works E5 Road med niodelad ultegragrupp. Ramstorlek 58 cm. Det får duga åt mig :cool:
 
För mig är Campa helt klart sämre än konkurrenterna. Tyvärr, jag skulle vilja ha fler leverantörer att välja på.
Bristen för mig syns tydligt på de här bilderna.
Så här vill jag hålla händerna på reglagen, då når jag bromsarna bra och det är ett bekvämt grepp. Mkt bekvämt tom.
Pos_1.jpg


Men för att kunna växla, dvs trycka på musörat, måste jag flytta på handen, så här
Pos_2.jpg

och jag behöver inte flytta på handen på detta sätt vare sig med SRAM eller Shimano.
Hur håller du händerna när du trycker på musörat, rsp när du bromsar?

Att handtagen skulle vara för högt monterade stämmer inte, åtminstone inte för mig.
Om de monterades längre ned på styret skulle positionen i 1a bilden inte vara så bra.
Dessutom var det inga som helst problem att nå bromshandtaget ifrån bocken
Pos_3.jpg

Jag når båda växelreglagen (alltså den bakom bromshandtaget och pluppen på insidan) både när jag ligger på huvorna och när jag ligger i bocken. Så jag har inte upplevt några behov av att flytta runt händerna. Jag har rätt stora händer och rätt bra rörlighet i fingrarna, vet inte om det påverkar. Men det funkar iaf utmärkt för mör mig.
 
Noob:
Grattis till ditt cykelköp.
Hoppas att du får mycket kkul cykling med den.


Jag når båda växelreglagen (alltså den bakom bromshandtaget och pluppen på insidan) både när jag ligger på huvorna och när jag ligger i bocken.
Wow.

Kan du inte ta en bild och visa hur du gör för att växla genom att trycka på musörat när du tex står upp dvs har händerna som i min bild 1
Pos_1.jpg


Måste du inte flytta handen för att kunna trycka på musörat då?


/Håkan
 
HåkanC;402487 sa:
Noob:
Grattis till ditt cykelköp.
Hoppas att du får mycket kul cykling med den.
Tack så mycket! Jag ser verkligen fram emot långa sköna rundor när temperaturen blir lite högre.

Hur klarar en aluhoj vägsalt på torra vägar? "Ryker" det torra saltet upp och mattar alut eller är det bara när det är blött och sörjan sänker upp som det är skadligt?

Om man nu vill gå från 9 till 10-delad kasett, räcker det att byta kasetten eller handlar det även om att man måste byta bakhjul och något annat?
 
Noob:
Grattis till ditt cykelköp.
Hoppas att du får mycket kkul cykling med den.



Wow.

Kan du inte ta en bild och visa hur du gör för att växla genom att trycka på musörat när du tex står upp dvs har händerna som i min bild 1
Pos_1.jpg


Måste du inte flytta handen för att kunna trycka på musörat då?


/Håkan

Vad menar du med musörat? Är det knappen på insidan? Jag är inte hemma nu, så jag kan inte ta någon bild men jag ska se vad jag kan skaka fram. Om jag utgår från minnet tror jag att min plupp på insidan sitter längre fram än vad den gör på din bild. Men det är möjligt att jag minns fel.
 
Hur klarar en aluhoj vägsalt på torra vägar? "Ryker" det torra saltet upp och mattar alut eller är det bara när det är blött och sörjan sänker upp som det är skadligt?
Vad är det som du är orolig för att de kommer att mattas?
Färgen?
Styrkan?
Styvheten?
Eller vad?
Om man nu vill gå från 9 till 10-delad kasett, räcker det att byta kasetten eller handlar det även om att man måste byta bakhjul och något annat?
Kassett
Kedja
Reglage
Bakväxel
 
HåkanC;402624 sa:
Vad är det som du är orolig för att de kommer att mattas?
Färgen?
Styrkan?
Styvheten?
Eller vad?

Kassett
Kedja
Reglage
Bakväxel
A-L-U-T kompis, aluminiumet! Alla oskyddade aluminiumytor. Salt är aggressivt mot aluminium. Jag körde för några år sedan en crosshoj (MC) i snösörja som var rejält saltbemängd - vilket jag inte visste vid tillfället. Precis allt på hojen som var i alu (typ ram, motor, styre...) oxiderade och hojen blev sig aldrig helt lik efter det, trots idogt putsande. Sånt kan man leva med på en crosshoj, de tar ändå så mycket stryk, men knappast på en trampcykel.

Så, hur är det med salt som dammar upp från vägen? Ignorera och spola av hojen efter rundan eller vänta tills regn sköljt bort allt salt?

Hmm, det där är ju nästan hela gruppen... :-/
 
Kollade lite snabbt på mina två mtb och en hybrid, alla i aluminium, och jag kan inte se några som helst märken eller nermattning på vad som ser ut som rena aluminiumytor. Den ena mtb:n är från -93 och således ful som stryk och full med märken efter smällar men tex styret har inga fläckar utan en jämn och fin yta (förutom något enstaka hack eller märke dock ej orsakat av salt eller dylikt).

Jag kanske har fel här men jag tror att på cykelprylar är "ren" aluminium sällan helt ren eller oskyddad utan har oftast fått någon slags ytbehandling. Men jag kanske är helt ute och... cyklar här? ;) Kan det skilja mellan olika typer av cyklar? Racers skippar skyddet för att spara några gram?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips