Köpa cykel

Om du vill dubbelkolla din storlek så finns det en site: http://www.wrenchscience.com/ där du kan lägga in alla dina kroppsmått i deras "fitsystem" och på så sätt få fram hur cykeln skall se ut... höjd, längd till styret, styrets bredd m.m...

Tror att dom numera kräver att du registrerar dig som användare... men det kanske det kan vara värt....

Lycka till!

Thomas
Tack :)

Detta fick jag ut från wrenchscience:

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 57 cm
Overall Reach: 73.25 cm
Saddle Height: 75.50 cm
Handlebar Width: 46 cm

Det är i stot sett samma uppgifter som Canyonbikes fitsystem gav. Fast där kunde hojen/ramen vara upp till 58 cm. De tog också hänsyn till om man ville köra bekvämt eller sportigt.

Overall Reach = (Effective Top Tube length + Stem Length) fattar jag inte riktigt vad de menar med... längd till styret får man tyvärr inte. Men med tanke på hur svårt det är att mäta känns det som att det inte spelar någon roll. Det enda måttet jag är riktigt säker på är grenmåttet (85,5 cm). Det fick jag uppmätt på Cykelcity i en särskild mätjigg de har.
 
Senast ändrad:
Om vi börjar med campas, enligt dig, obekvämhet, så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Såg ett av dina inlägg på happy och det var ju tråkigt att de inte passar dig.
Jag vet inte hur campas ergonomi generellt anses, men jag tycker det kan vara lite väl hårt att döma ut ett helt märke för att det inte passar dig,
För mig är Campa helt klart sämre än konkurrenterna. Tyvärr, jag skulle vilja ha fler leverantörer att välja på.
Bristen för mig syns tydligt på de här bilderna.
Så här vill jag hålla händerna på reglagen, då når jag bromsarna bra och det är ett bekvämt grepp. Mkt bekvämt tom.
Pos_1.jpg


Men för att kunna växla, dvs trycka på musörat, måste jag flytta på handen, så här
Pos_2.jpg

och jag behöver inte flytta på handen på detta sätt vare sig med SRAM eller Shimano.
Hur håller du händerna när du trycker på musörat, rsp när du bromsar?

Att handtagen skulle vara för högt monterade stämmer inte, åtminstone inte för mig.
Om de monterades längre ned på styret skulle positionen i 1a bilden inte vara så bra.
Dessutom var det inga som helst problem att nå bromshandtaget ifrån bocken
Pos_3.jpg
 
Att 9-delade går att bygga om till 10 är vi väl båda överens om. Min åsikt är att det går bra utan att byta bakväxel. Detta kör min far på, och har använt detta på ett par vättern runt och lygnern runt.
Hur gör man det och vad behöver man köpa för prylar för konverteringen?
 
Overall Reach = (Effective Top Tube length + Stem Length) fattar jag inte riktigt vad de menar med... längd till styret får man tyvärr inte..

Det var nog det måttet jag menade... tube+stem... då får du väl det optimala räckviddsmåttet (overall reach)... eller är jag helt ute och cyklar ;)

Men det var ju några år sedan jag gjorde testet...
 
Hojköp klart!

Det blev en Specialized S-Works E5 Road med niodelad ultegragrupp. Ramstorlek 58 cm. Det får duga åt mig :cool:
 
För mig är Campa helt klart sämre än konkurrenterna. Tyvärr, jag skulle vilja ha fler leverantörer att välja på.
Bristen för mig syns tydligt på de här bilderna.
Så här vill jag hålla händerna på reglagen, då når jag bromsarna bra och det är ett bekvämt grepp. Mkt bekvämt tom.
Pos_1.jpg


Men för att kunna växla, dvs trycka på musörat, måste jag flytta på handen, så här
Pos_2.jpg

och jag behöver inte flytta på handen på detta sätt vare sig med SRAM eller Shimano.
Hur håller du händerna när du trycker på musörat, rsp när du bromsar?

Att handtagen skulle vara för högt monterade stämmer inte, åtminstone inte för mig.
Om de monterades längre ned på styret skulle positionen i 1a bilden inte vara så bra.
Dessutom var det inga som helst problem att nå bromshandtaget ifrån bocken
Pos_3.jpg

Jag når båda växelreglagen (alltså den bakom bromshandtaget och pluppen på insidan) både när jag ligger på huvorna och när jag ligger i bocken. Så jag har inte upplevt några behov av att flytta runt händerna. Jag har rätt stora händer och rätt bra rörlighet i fingrarna, vet inte om det påverkar. Men det funkar iaf utmärkt för mör mig.
 
Noob:
Grattis till ditt cykelköp.
Hoppas att du får mycket kkul cykling med den.


Jag når båda växelreglagen (alltså den bakom bromshandtaget och pluppen på insidan) både när jag ligger på huvorna och när jag ligger i bocken.
Wow.

Kan du inte ta en bild och visa hur du gör för att växla genom att trycka på musörat när du tex står upp dvs har händerna som i min bild 1
Pos_1.jpg


Måste du inte flytta handen för att kunna trycka på musörat då?


/Håkan
 
HåkanC;402487 sa:
Noob:
Grattis till ditt cykelköp.
Hoppas att du får mycket kul cykling med den.
Tack så mycket! Jag ser verkligen fram emot långa sköna rundor när temperaturen blir lite högre.

Hur klarar en aluhoj vägsalt på torra vägar? "Ryker" det torra saltet upp och mattar alut eller är det bara när det är blött och sörjan sänker upp som det är skadligt?

Om man nu vill gå från 9 till 10-delad kasett, räcker det att byta kasetten eller handlar det även om att man måste byta bakhjul och något annat?
 
Noob:
Grattis till ditt cykelköp.
Hoppas att du får mycket kkul cykling med den.



Wow.

Kan du inte ta en bild och visa hur du gör för att växla genom att trycka på musörat när du tex står upp dvs har händerna som i min bild 1
Pos_1.jpg


Måste du inte flytta handen för att kunna trycka på musörat då?


/Håkan

Vad menar du med musörat? Är det knappen på insidan? Jag är inte hemma nu, så jag kan inte ta någon bild men jag ska se vad jag kan skaka fram. Om jag utgår från minnet tror jag att min plupp på insidan sitter längre fram än vad den gör på din bild. Men det är möjligt att jag minns fel.
 
Hur klarar en aluhoj vägsalt på torra vägar? "Ryker" det torra saltet upp och mattar alut eller är det bara när det är blött och sörjan sänker upp som det är skadligt?
Vad är det som du är orolig för att de kommer att mattas?
Färgen?
Styrkan?
Styvheten?
Eller vad?
Om man nu vill gå från 9 till 10-delad kasett, räcker det att byta kasetten eller handlar det även om att man måste byta bakhjul och något annat?
Kassett
Kedja
Reglage
Bakväxel
 
HåkanC;402624 sa:
Vad är det som du är orolig för att de kommer att mattas?
Färgen?
Styrkan?
Styvheten?
Eller vad?

Kassett
Kedja
Reglage
Bakväxel
A-L-U-T kompis, aluminiumet! Alla oskyddade aluminiumytor. Salt är aggressivt mot aluminium. Jag körde för några år sedan en crosshoj (MC) i snösörja som var rejält saltbemängd - vilket jag inte visste vid tillfället. Precis allt på hojen som var i alu (typ ram, motor, styre...) oxiderade och hojen blev sig aldrig helt lik efter det, trots idogt putsande. Sånt kan man leva med på en crosshoj, de tar ändå så mycket stryk, men knappast på en trampcykel.

Så, hur är det med salt som dammar upp från vägen? Ignorera och spola av hojen efter rundan eller vänta tills regn sköljt bort allt salt?

Hmm, det där är ju nästan hela gruppen... :-/
 
Kollade lite snabbt på mina två mtb och en hybrid, alla i aluminium, och jag kan inte se några som helst märken eller nermattning på vad som ser ut som rena aluminiumytor. Den ena mtb:n är från -93 och således ful som stryk och full med märken efter smällar men tex styret har inga fläckar utan en jämn och fin yta (förutom något enstaka hack eller märke dock ej orsakat av salt eller dylikt).

Jag kanske har fel här men jag tror att på cykelprylar är "ren" aluminium sällan helt ren eller oskyddad utan har oftast fått någon slags ytbehandling. Men jag kanske är helt ute och... cyklar här? ;) Kan det skilja mellan olika typer av cyklar? Racers skippar skyddet för att spara några gram?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hampus.r Köpa cykel på e-bay Landsvägscykling 3
Nikenik köpa billig cykel i Göteborg? Landsvägscykling 3
goz77 Köpa ny cykel Landsvägscykling 13
tango lite OT: Var köpa ekrar till barncykel? Landsvägscykling 8
amanda_lampray.se Vilken cycloscross ska jag köpa? Landsvägscykling 4
lilyl Köpa cyklocross Landsvägscykling 8
svenil köpa en cykelkross?? Landsvägscykling 3
Dayana Vad ska man köpa? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Snödrivan Kvalite till jobbet cykel Landsvägscykling 10
MrP Har du dubbdäck på din cykel? Landsvägscykling 50
Livetiskuggan Felsökning cykel med navgenerator Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
Undine El-cykel med allt vad det innebär Landsvägscykling 15
CalleP123 Lämplig cykel? Landsvägscykling 8
skyking Hur skall jag välja cykel? Landsvägscykling 61
Danielv Lossa pedal på cykel Landsvägscykling 10
periåby letar cykel vikt max 12 kg inbyggt nav max 7vxl Landsvägscykling 2
Danielv Ny cykel Landsvägscykling 5
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
avslutatmedlemskap160620 Till och från jobbet cykel Landsvägscykling 16
Ogre Cykel för mindre jätte? Landsvägscykling 7
Brune 3-hjulig täckt cykel Landsvägscykling 1
nattugglan01 Jag vill beställa cykel från utlandet - råd Landsvägscykling 9
saclawes Cykel på pendeltåget till o från Arlanda? Landsvägscykling 13
Oswald Cykel till en kraftig person Landsvägscykling 18
nattugglan01 Navväxlad cykel utan fotbroms? Landsvägscykling 17
SeekOut Vad ska jag ha för cykel? Landsvägscykling 12
politan Ny cykel Scott Sub 10 Landsvägscykling 1
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
327Karlsson För liten cykel? Landsvägscykling 5
sanna.h Vad för cykel? Landsvägscykling 25
Shaguar Åsikter om cykel - Muddyfox Swift Road Bike Landsvägscykling 6
gechu ny cykel Landsvägscykling 4
70617 Val av cykel första racern- Merida rätt? Vilken cykelaffär? Landsvägscykling 6
KristianMattiasson fundering av cykel och kärra där till.. Landsvägscykling 12
Enman Cykel till resa genom Sverige Landsvägscykling 10
Patriksg Vad tycker ni om denna cykel? Landsvägscykling 16
thureb Framhjulsdriven cykel Landsvägscykling 1
thureb Framhjulsdriven midjestyrd cykel Landsvägscykling 0
Maskinisten Val av cykel? Landsvägscykling 18
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
svenssonhanna Hyra cykel i frankrike? Landsvägscykling 0
rosenvang Första cykel Cannondale CX 9 105 Landsvägscykling 11
Naturelover Fråga Jorma Cykel & lack Råneå sem?? Landsvägscykling 3
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
FrankP Cykel på tåg/buss inom Sverige ??? Landsvägscykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.