Dubbla däck fram?

Thureb: Det beror på att ja vill göra un supported exp o då måste man ha med allt. Dessutom så är de kostnadseffektivare o köra egen frystorkad mat och vatten.

Tycker att du börjar lite i fel ände. Testa med en stor cykelkärra som du förlänger dragstången på. Viktigt att dragstången går till bakaxeln på cykeln.

Eller bygg en egen. Skivbromsar på cykelkärran behövs sannolikt aldrig.

Thure
 
Inget är omöjligt

Feta däck tror jag är en bra start (vilket andra redan tipsat om)

Fundera på om det går att kombinera Pugsley med Big Dummy

Pugsley: http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/
Big Dummy: http://surlybikes.com/frames/big_dummy_frame/

Big Dummy bygger på Xtracycle standarden: www.xtracycle.com

Spänn fast pulkan på sidan av cykeln med en sådan här: http://www.xtracycle.com/cargo-bicycles/cargo-bike-accessories/longloader.html och balansera vikten med övrig packning.

Med två wide-loaders monterade får du plats med det mesta: http://www.xtracycle.com/cargo-bicycles/cargo-bike-accessories/wideloaders.html

Andra tips är
http://www.epicdesignsalaska.com/


/Mikael
 
Feta däck tror jag är en bra start (vilket andra redan tipsat om)

det tror inte jag. för det första tror jag aldrig att du kan få upp cykeln /ekipaget så att dom feta däcken bär på den typ av ny snö som ligger eller blir liggandes någon dag på en väg. och om du så skulle vara fallet får du ett ekipage som är oerhört svårt att tygla/ kontrollera /balansera.

eftersom underlaget i botten är asfalt, grus med käle eller is så vågar jag nog påstå att det är bättre att komma ner till det lagret. alltså låta däcken vara smala (normala) och skära igenom snön. dels för balansen men framförallt om alla (6!!!?) däcken ska vara feta har vi ju ett fordon som mer påminner om en personbil, att framföra. jag skulle vilja se hur det här ska gå till uppför en tvärbrant fjällväg...

mitt tips är att satsa på en sådan där kärra som göran kropp hade, vad jag minns var det bara ett hjul som låg i linje med cykelns två. då kanske man har en chans att orka hålla igång grejerna och klara nån decimeter snö.

du tänker fel om du tror att du ska kunna bygga bort risken att välta genom att ha flera hjul i bredd. för att det ska lyckas måste du öka på bredden, bygga en framvagn som mer liknar en bil, ha så kraftiga kopplingar mellan cykel och släp att vi pratar om en bastard på bortåt en hundra kilo...

men du kan väl inte cykla på plogade vägar om du skall vara "unsupported"?

Thure


inser att det är oerhört skönt att man valt att vara supported med mängder av diesel när man ska nån stans ;-)
 
Breda däck

Jag tror nog det är bäst med breda däck. Prova att sök på nedanstående cyklar på youtube så hittar man tex.
http://www.youtube.com/watch?v=F5z5paMheiM&feature=related

Surly Pugsley
http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/
Salsa Mukluk
http://salsacycles.com/bikes/mukluk/

Cyclecomponents får hem Surly Pugsley under oktober/november, priset är ännu oklart.
Jag tycker det verkar vara en cool cykel, man kan cykla på mjukt underlag men väldigt lågt däckstryck och få bra bärighet. Jag har funderat på en ny MTB ett tag men nu har jag börjat fundera i nya banor, suget ökar.
 
Jag tror nog det är bäst med breda däck. Prova att sök på nedanstående cyklar på youtube så hittar man tex.
http://www.youtube.com/watch?v=F5z5paMheiM&feature=related

Surly Pugsley
http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/
Salsa Mukluk
http://salsacycles.com/bikes/mukluk/

Cyclecomponents får hem Surly Pugsley under oktober/november, priset är ännu oklart.
Jag tycker det verkar vara en cool cykel, man kan cykla på mjukt underlag men väldigt lågt däckstryck och få bra bärighet. Jag har funderat på en ny MTB ett tag men nu har jag börjat fundera i nya banor, suget ökar.

det där är säkert skitkul i ett skoterspår, på en av människor upptrampad stig eller i en slalombacke. men vad jag förstod skulle väl TS 1. köra på vägar 2. försöka få så mycket fäste /bromsverkan som möjligt.

ett hjul eller däck som surfar upp ovanpå snön är ju betydligt svårare att få kontroll på mot ett som tar sig ner till fast underlag och där med hjälp av dubb biter sig fast.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips