Till&från-jobbetcykel sommar + vinter

Hej!

Jag håller på och letar efter en ersättare till min nuvarande "till och från jobbet-cykel".
Det är f.ö en Scott Summit MTB från ca 1995 som jag har "cityfierat" med slicks och skärmar.
Annars är den utrustad med Shimano STX RC växlar och gamla hederliga cantileper bromsar.
Den har fungerat suveränt bra och jag har underhållit den väl, men nu börjar den ge upp.
Kedja+kugg är dåliga och bromsverkan känns inte så bra längre.

Förra sommaren köpte jag en ny terrängcykel, en Kona Cinder Kone-06 och den är grymt bra! :cool:
FFa är de hydrauliska skivorna riktigt bra och det är väl en bidragande orsak till att min gamla Scottcykel känns lite "sunkig"

Jag är alltså ute efter en cykel som ska ta mig mina 5 km till jobbet och 5 km hem igen på asfalt på ett så bra sätt som möjligt. Terräng cyklar jag med min Kona.

Vad jag har funderat på är om jag ska satsa på en hybrid eller på en MTB som är stadsanpassad.

Jag testade en Nishiki Bigfoot ifjol och den var ju trevlig.
Har testat en Specialized Globe Disc och den var inte alls dum!

Jag har läst en hel del bland forumen och jag är fortfarande kluven om det är bäst att satsa på en 28" cykel för att få fördelen med de större hjulen eller inte..
Jag vill nämligen gärna ha skivbromsar för att jag har känslan av att det kräver mindre skötsel än v-bromsar plus att det borde vara effektivare på vintern. Är det fel tänkt?
Det verkar dock inte finnas så många 28" med skivbromsar ?
Hur är det med dubbdäck? Finns det till 28"?
Schwalbe Ice Spiker verkar inte finnas i 28" . SKulle gärna vilja ha 4-radig dubb på vintern.

Givetvis skulle jag gärna vilja ha hydrauliska bromsar även på denna, men jag tror inte plånboken tål mer än mekaniska.
Någon som har kört mycket med mekaniska skivor på vintern som kan säga om det är rätt tänkt att det fryser på mindre?

Jag behöver inte ha någon dämpad framgaffel, ej heller pakethållare.
Dock ska det gå montera på barnstol (Hamax Sleepy)och fäste för cykelkärra.
Stänkskärmar vill jag givetvis ha.

Jag skulle gärna vilja prova en Kona Dew Plus eftersom jag är så nöjd med min Cinder Kone.
Den verkar vara rätt, frånsett att det är lite för billiga växlar. Känns som det borde vara värt några extra kronor att satsa på en bättre bakväxel. I alla fall Shimano Acera, men ännu hellre Shimano Deore.

Det är ju trots allt känslan i cykeln som är viktigast och den får man ju bara känna om man testar cykeln ifråga..

Ja, det blev en halv roman det här...:)
Hoppas någon orkar läsa och ännu hellre kan komma med bra förslag på intressanta cyklar.
 
Några tips

Nokian-Hakkapelitta har även dubbdäck i 28", både till 622 mm och 635 mm däck. Dock verkar dessa dubbdäck inte alls lika trevliga som terrängvarianterna för MTB (296 Extreme m.fl.) när det är glashalt ute:(. Beträffande vintercyklar, så står det mycket intressant under http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798

Om du bara har 5 km till jobbet och inte alltför backigt, skulle ju faktiskt en 7-8 (nav)-växlad standardcykel funka. Inte minst i snö och slask. Sedan går ju faktiskt drivlinan att byta ut på din nuvarande pendlarhoj :) Sätt då på en racerkassett om den bara ska användas på väg, så får du betydligt lättare att hitta en bra kadens!
/Niklas
 
Hej,

jag har vintercyklat till jobbet i några år, det är 23 km. Min främsta erfarenhet är att det sliter på cykeln! Allt som kan gå sönder gör det. Kassett och kransar mals ner på ett år. Vevlagret börjar rassla efter ett par år. Jag har vanliga bromsklossar och fälgen har vikit sig ett par gånger, för att den slipas ner (aluminium).
Så mitt tips är att inse att slitaget blir stort. Jag har ingen erfarenhet av navväxel men jag skulle bli förvånad om den stod pall så bra att det är värt pengarna. Skivbroms är uppenbart att föredra, iaf bak. Jag kör på 28 tums och har racerkasett som niking skriver. Växlarna är relativt enkla (Acera?!) men har faktiskt fungerat bra.
Inga konkreta tips kanske, mer ett förhållningssätt.: cykeln kommer att vara stadd i ständigt förfall :) Sen är det nog värre här i Stockholmstrakten (regn, salt, sand,....)

Nils
 
Tack för svar!

Beträffande vintercyklar, så står det mycket intressant under http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28798

Jo, jag läste det forumet, men det verkade bli dyrt och inte helt optimalt.

Om du bara har 5 km till jobbet och inte alltför backigt, skulle ju faktiskt en 7-8 (nav)-växlad standardcykel funka. Inte minst i snö och slask.

Fast jag har ganska backigt och drar tungt ibland med en barnkärra med två barn och då är dom låga växlarna väldigt bra att ha.:)
Även jag är lite tveksam till hur bra en navväxel fungerar vintertid.

Sedan går ju faktiskt drivlinan att byta ut på din nuvarande pendlarhoj :) Sätt då på en racerkassett om den bara ska användas på väg, så får du betydligt lättare att hitta en bra kadens!
/Niklas

Det går så klart byta drivlina! Men jag har redan kostat på denna cykel som jag köpte för 3000 spänn för över 10 år sedan alldeles för mycket. Jag har liksom bestämt mig för att inte kosta på den någotmer nu.

Hej,

jag har vintercyklat till jobbet i några år, det är 23 km. Min främsta erfarenhet är att det sliter på cykeln! Allt som kan gå sönder gör det. Kassett och kransar mals ner på ett år. Vevlagret börjar rassla efter ett par år. Jag har vanliga bromsklossar och fälgen har vikit sig ett par gånger, för att den slipas ner (aluminium).

Jo, jag har bytt fälgar två gåner nu och ifjol blev det ett nytt vevlager.
Växelföraren bak håller på att ge upp nu.

Så mitt tips är att inse att slitaget blir stort. Jag har ingen erfarenhet av navväxel men jag skulle bli förvånad om den stod pall så bra att det är värt pengarna. Skivbroms är uppenbart att föredra, iaf bak. Jag kör på 28 tums och har racerkasett som niking skriver. Växlarna är relativt enkla (Acera?!) men har faktiskt fungerat bra.
Inga konkreta tips kanske, mer ett förhållningssätt.: cykeln kommer att vara stadd i ständigt förfall :) Sen är det nog värre här i Stockholmstrakten (regn, salt, sand,....)

Nils
 
Ser att du bor i Östersund

och att du vill kunna dra cykelkärra. Östersund har ju en del backar. Du behöver med andra ord ett stort växelregister och Shimanos eller SRAMs navväxlar räcker nog inte till.

Min drömvintercykel med Rohloffnav och hydrauliska skivbromsar samt helkapslad kedja som det länkades till ovan kanske kan vara något för dig?

Valet mellan 28 och 26 tum har inte jättebetydelse på en sån här cykel men det som kan ha spela roll är om du vill ha smala däck och då är utbudet till 28 tum bättre. För vinterbruk ha jag föredragit 26-tum då man kommer lite närmare marken balansmässigt.

Provcykla. Cykelnetto har en del MTB i stål som kan vara vettiga alternativ.

Thure

PS ser att du hann svara medan jag skrev det här inlägget. Någon optimal cykel finns inte man måste alltid kompromissa. Jag tycker att 8 cyklar med olika användningsområden passar mina behov något så när.
 
Senast ändrad:
Den här diskussionen ger mig ju tillfälle att lägga in en bild på min nybyggda cyclocross... ;)

DSC_03200002.JPG

Spec.
Ram Nox Crossfire, 60cm
Gaffel Nox
Grupp Campa Veloce 2006 (förutom framväxel + vevlager Centaur, kassett Veloce 2008 (11-25))
Mek. skivbromsar Avid BB7
DT 340 baknav
American Classic framnav
med Campa-fälgar och 32 Competition och Maxxis Mimo Larsen-däck
Styre Deda Nero 46cm
Styrstam + sadelstolpe Ritchey
Sadel SLR TT

Lätt är den inte, de ingående delarna väger 10786g enl köksvågen...

Cykeln ska bli min vinterracer och pendelcykel och ibland även tas ut i terrängen. Jag har funderat på att koppla till cykelkärran, men den får hänga kvar på mtb:n. Efter inbromsning av bromsbelagen är bromsarna riktiogt trevliga, men kvider i regn och efter tvätt. Kanske borde byta till organiska belag.

För vintern i Östersund är den kanske inte robust nog?
 
Fin cykel!

Håkan K;368019 sa:
Den här diskussionen ger mig ju tillfälle att lägga in en bild på min nybyggda cyclocross... ;)

Spec.
Ram Nox Crossfire, 60cm
Gaffel Nox
Grupp Campa Veloce 2006 (förutom framväxel + vevlager Centaur, kassett Veloce 2008 (11-25))
Mek. skivbromsar Avid BB7
DT 340 baknav
American Classic framnav
med Campa-fälgar och 32 Competition och Maxxis Mimo Larsen-däck
Styre Deda Nero 46cm
Styrstam + sadelstolpe Ritchey
Sadel SLR TT

Lätt är den inte, de ingående delarna väger 10786g enl köksvågen...

Cykeln ska bli min vinterracer och pendelcykel och ibland även tas ut i terrängen. Jag har funderat på att koppla till cykelkärran, men den får hänga kvar på mtb:n. Efter inbromsning av bromsbelagen är bromsarna riktiogt trevliga, men kvider i regn och efter tvätt. Kanske borde byta till organiska belag.

För vintern i Östersund är den kanske inte robust nog?

Ser ju ut att vara en välbyggd sak!
För min del har jag dock tyvärr inte tid att hålla på att bygga hoj själv...
Och plånboken vill inte heller ha för stora hål :)
Jag hade hoppats kunna komma undan med ca 6000:- för en cykel och då faller väl konceptet med Rohloffnav tror jag thureb.

Jo, jag bor på Frösön och cyklar in till sta´n varje dag. Brukar dra gränsen någonstans vid -15 grader, annars finns inga skäl att inte cykla tycker jag :) Dom är duktiga på snöröjning.

Tror att varianten med bockstyre blir lite för vingligt vintertid.
 
Senast ändrad:
Denna cykel skulle jag vilja pendla på http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/2008/urban/portland/portland/ eller möjligtvis denna http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=32829. Den senare kan kanske bli jobbig i östersund.
Annars är racer det enda rätta för pendling. Med bra däck är det aldrig några problem och dagarna då det är is ute är ju inte så många i östergötland. Man får helt enkelt ta det lugnt eller byta till sin andra cykel de dagarna.
Kan bara hålla med tidigare inlägg om att man måste vara beredd på en cykel i konstant förfall. Men med en oljad kedja och växel så går det hyfsat.

/Filip
 
Brukar

undvika att cykla med racer under vintern då det är så mycket löst och vasst grus på cykelbanorna då, även om det inte är is eller snö. Gruset är lätt att halka på och orsakar tyvärr en hel del punkteringar plus att man som sagt sliter så på drivlinan.

En ytterligare faktor är att man blir nedstänkt och nedkyld när det är blött. Men det vore lösbart med bra stänkskärmar och stänklappar på t ex en cyclocross.

Men dryga halva året pendlar jag med stor behållning med en racer.

Thure
 
Hej!
Utmärkt läge att visa min pendlarcykel! Rostig, trögtrampad, gnissel och dåliga bromsar ger mig perfekt träning när jag inte kör mtb. Det svårslagna priset på 800 kronor (obs, köpt i butik, ej stöldgods från blocket) gör den klockren. Dubbdäck gör den funktionsduglig till vinterns halka.

photo.aspx


//Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3
perlowdin Ny adress till MTB runt Uppsala Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.