Cykelväskor till mtb

Är det någon som vet om det finns några bra cykelväskor till mtb? Ska kunna innehålla packning för några dagar och samtidigt inte vara för klumpiga. Man ska ju fortfarande kunna cykla på kul ställen.
 
Ryggsäck

Om du ska ha packning för några dagar tror jag kanske en ryggsäck är bättre. Det blir npg ganska klumpigt med väskor på hojjen, har dock ingen egen erfarenhet.

///Björn
[Ändrat av Pampero 2004-04-21 kl 14:26]
 
Det finns gamla trådar om packväskor (och packväskor är HELT KLART att föredra framför ryggsäck, jag har provat både bara ryggsäck, lätt ryggsäck plus väskor bak och väskor både bak och fram).

P.S. Insåg just att "några dagar" kanske betyder att det är LITE packning? Då kan möjligen en lätt rygga vara ide att tänka på.
D.S.
 
Topeak

Ta en titt på http://www.topeak.com

Kolla efter en pakethållare som heter QR Beam Rack MTX.

http://www.topeak.com/2004/products/rack_beam_lead.html

Den fäster du med snabbfäste (likadant som på nav) runt sadelstolpen.
Den pallar för 10Kg packning och är lämpad för mtb.

Till den finns det en eller ett par väskor som du enkelt fäster på hållaren.

Jag ska själv köpa en sådan inför en planerad lång-mtb-tur.

QR Beam Rack MTX kostar ca 490:-

Hör efter med Evald's http://www.evaldsmtb.se tror dom kan ta hem topeak.

//Andreas
 
Använd rygga om möjligt

Gjorde en tur i Skottland och använde där väskor fram och bak eterssom vi gjorde en längre tur i en månad. Vi körde då delvis på rena MTB stigar och det fungerade trots tung packning, men det blir mycket segare att manövrera cykeln, vilket det inte blir med ryggsäck. Kan man ha ryggsäck ska man ha det. Det påverkar då inte cykeln i sig utan bara ctklisten. Det som händer när ryggsäcken blir för tung är att man får j..vligt ont i roven. Man blit ganska så instabil när tyngdpunkten hamnar så högt också.
Det är ju bara att prova, kan du ha rygga ska du ha det, men känner du att det blir för tugnt så fäst en väska (rygga) på en sådan hållare som är beskriven i tidigare inlägg och ha en liten rygga på dig. Har man "riktiga" väskor slamrar det och vikten hamnar fel.
lyck till!
 
Jag tilläger med mina egna funderingar till min och brorsans 65-mila-tur till sommaren. Vi tänker köra med ryggsäck.

Jag kör med en Lundhags T25 Endurance som sitter som gjutet på ryggen. Lätt är den också.
Den rymmer 25 liter och jag har räknat med en maxvikt på 5-7 kg.
Tunga saker som tält och sovsäck fäster jag på QR Beam Rack'en.

//Andreas
 
För att turen ska bli kul rekomenderar jag att du tar cykelväskor i stället för ryggsäck. I alla fall om du inte ska köra i allt för tuff terräng. Ortlieb är de bästa (har ett par själv som jag kört med 3 somrar, ca 100 mil per gång) men kostar ca 1200 paret. Cykeltema har annars en lågprisvariant men jag har haft ett par liknande med exakt samma slags krokar och de höll inte länge!
Väljer du trots allt ryggsäcken så se till att du har justa cykelbyxor. Annars blir det rejält med skav!
 
Visserligen tror jag inte att man kan bli av med ryggsäcken helt, men att få ner de tyngsta prylarna på cykeln är att föredra. En 20-25L ryggsäck och en lite cykelväska fram, plus en pakethållare bak där det finns plats för tält, sovsäck och liggunderlag. Det är nog vad som gäller.

Fasen vad Ortlieb är dyra! Kollade på en liten väska att sätta på styret och den gick på 1200kr. Finns det några andra alternativ som är vattentäta?
 
Jonik; sa:
Fasen vad Ortlieb är dyra! Kollade på en liten väska att sätta på styret och den gick på 1200kr. Finns det några andra alternativ som är vattentäta?

Enligt en annan tråd så säljer Biltema väskor med precis samma konstruktion som Ortlieb (hållbarheten kan naturligtvis vara något lägre, och antagligen finns det detaljer som de inte kunna plagiera på grund av mönsterskydd).
 
Det finns en billigare pakethållare än topeaks som ser lika dan ut och dessutom har bågar som går ner på sidorna så att inte väskorna åker in i hjulet. (dessa bågar kostar 400 extra till topeak).

Har själv en sådan med ett par ortlieb frontrollers på . 15 kg, Inga problem, inte ens i terräng.

Kolla om biltema verkligen har ett lika bra fastsättningssystem på sina väskor som ortlieb har.....

/rikard
 
Topeak är värdelösa räcken, de är för sköra för MTB, billigare räcken lär bli ännu skörare eller blodigt tunga. Tubus, chromoly räcken, är vanligast bland långcyklister. De är mkt hållbara men inte billiga.

Ortlieb är bra, vet inte hur billigare varianter är. Ett alternativ är BOB.

bob.jpg


Att åka singletrack med bagage funkar inget vidare.

Per
 
Engelska sadelväskor

Själv gillar jag inte alls att cykla med ryggsäck, blir svettig om ryggen och känner mig obekväm. Jag föredrar helt klart det traditionella utstyret med stora väskor bak typ ortlieb och lowriders med mindre väskor fram + styrväska. Kolla även in engelska Carradice och deras väskor. De har de största sadelväskor jag sett som monteras på sadelstolpen och tål 10 kg last. Kan köpas genom St John street cycles i England: http://www.sjscycles.com/store/vIndex.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3
perlowdin Ny adress till MTB runt Uppsala Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.