Hörlurar till cykling

Kanske en dum fråga, men vad brukar ni ha för hörlurar om ni lyssnar på musik när ni cyklar?

Har börjat ha med mp3-spelaren nu och med mina hörlurar (koss spark plug) som är bra annars blir det mycket brus. Finns det bättre alternativ? Eller är det bara att skruva upp volymen som gäller?
 
Sony

Jag kör sällan med lurar men min kompis rekomenderade de gamla klassiska lurarna från Sony. De där som räddar frissan med att ha en skalm bakom i nacken istället för att ha skalmen mitt över huvudet.

Sony MDR-G42LP. Dom tycker han är bra och hyffsat brusfria. Men särskillt brusfritt lär det ju iofs aldrig bli. Oavsätt lur.

Men egentligen skriver jag bara här för att bumpa tråden så alla torrbollar kan sätta igång och skriva om hur farligt det är att cykla med lurar...

Stalle
 
Brus

blir det av flera olika orsaker. Om det är fartvind så hjälper det att cykla saktare ;o)

Att helt stänga ut omgivningens ljud torde vara mindre lämpligt då man ofta behöver uppfatta bilar som kommer bakifrån med hjälp av hörseln.

Jag har därför bara använt öppna öronsnäckor när jag cyklar eller åker inlines och har kunnat acceptera att en del ljud från radion blir ohörbara.

De modeller av sådan lurar som har en inbyggd snörslinga att ha runt halsen tycker jag om då det blir mindre sladdslitage och mindre sladdstrul.

Thure
 
Jag cyklar aldrig med hörlurar eller dylikt. Jag tycker det är för farligt genom att jag tappar uppmärksamheten på alla ljud och allt som händer runt omkring.

I bil är det förbjudet att köra bil med hörlurar. Borde det vara på cykel också tycker jag.
 
Döva får köra bil

Bilradio/bilstereo är tillåtet, till och med tillåtet att tala i mobiltelefon för en bilförare i Sverige.

Så länge som cyklisten kan uppfatta ljud från omgivningen så finner jag ingen anledning att lagreglera just hörlurar.

När jag cyklade Vätternrundan så hade jag med mig radio och hörlurar men insåg genast att det hände så mycket runt ikring mig hela tiden som kräve uppmärksamhet att jag inte kunde splittra mig med en radio utan den låg oanvänd hela rundan.

Thure
 
När jag cyklar mitt långpass på cykelväg, kör jag med P1 i ena örat. Med två pluggar eller lurar missar jag tafiken på cykelvägen. Lurar gör dessutom att kyleffekten på öronen blir dålig och jag blir väldigt varm.
Före trafiken plockar jag ner pluggen.
 
Förbjudet att köra bil med hörlurar???

mikeon; sa:
Jag cyklar aldrig med hörlurar eller dylikt. Jag tycker det är för farligt genom att jag tappar uppmärksamheten på alla ljud och allt som händer runt omkring.

I bil är det förbjudet att köra bil med hörlurar. Borde det vara på cykel också tycker jag.

Med risk för att den här tråden spårar ur, men det kan väl inte finnas någon sanningshalt i att det inte är tillåtet med hörlurar och köra bil???
Har svårt att tro det eftersom det är helt OK för mig att köra bil som är hörselskadad.
/putte
 
Re: Förbjudet att köra bil med hörlurar???

peter_putte; sa:
mikeon; sa:
Jag cyklar aldrig med hörlurar eller dylikt. Jag tycker det är för farligt genom att jag tappar uppmärksamheten på alla ljud och allt som händer runt omkring.

I bil är det förbjudet att köra bil med hörlurar. Borde det vara på cykel också tycker jag.

Med risk för att den här tråden spårar ur, men det kan väl inte finnas någon sanningshalt i att det inte är tillåtet med hörlurar och köra bil???
Har svårt att tro det eftersom det är helt OK för mig att köra bil som är hörselskadad.
/putte

Vet inte om det finns i lagtexten, men jag har alltid blivit itutad det. Kanske framförallt när det gäller att uppmärksamma utryckningsfordon eller dyl. Hur som helst blir man som "hörande" mindre uppmärksam på vad som händer runt omkring.

Hur som helst tycker jag många verkar ha vettig inställning att inte använda hörlurar när det är mer trafik runt omkring som inne i stan. Har sett ett par skräckexempel och det räcker för mig. Känner mig själv inte heller som en bra cyklist om jag har hörlurar (har testat en gång, men...
... nej tack, inget för mig)
 
Re: Förbjudet att köra bil med hörlurar???

OK. Jag blev lite konfys och undrade om man hittat på någon knäpp lag som gått mig förbi. Håller med att det knappast är smart att sätta på sig lurar som stänger omgivningsljud ute när man cyklar. Du har inte lika lätt att hålla koll på din omgivning som i en bil där du trots allt har god 'runtomsikt' med sido och backspeglar på ett annan sätt när du cyklar. Inte minst, om man tänker på sig själv så är man ju även en aning mer oskyddat på en hoj... Själv som hörselskadad så har jag hörapparater med ett smidigt feature kopplat som gör att jag kan lyssna via blåtand direkt i hörapparaterna från min musikmobil. Jag har då möjlighet att välja om jag vill ha bara mobilljudet eller att också ha mickarna på hörapparaterna på d.v.s. addera bruset från utsidan. Jag håller med att det är lättare att vara uppmärksam om man har omgivningsljuden. Nu skulle kanske den här tråden inte utvecklas till en handikapp diskussion, men det bör vara jämförbart att ett par 'läckande' lurar typ KOSS porta pro (fast någon modell som funkar med hjälm :), borde vara att fördra i kombination med lagom volym, då har man både trivsel och uppmärksamhet, förhoppningsvis.
/putte
 
Jag kan bara instämma i kören som tycker det är svårt/farligt att cykla med lurar. Har försökt några gånger men jag blir splittrad. Antingen har jag koll på det jag hör i lurarna o ingen koll på trafiken eller tvärt om.

Jan
 
WOOHOOOO!!!

Utsidan gör en aldrig besviken. Det bara dammar in träliga kommentarer om hur farligt det är!

YIIIIIHHHHAAAA!!!

:-D

Stalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bizarro Hörlurar utan vindsus Mountainbike 4
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.