Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid

Jag försöker cykla till och från jobbet några dagar i veckan. 2,3 mil enkel resa varav 3km på tvättbräda till grusväg. Jag klurar på om en fjädrande sadelstolpe kan göra min resa mer behaglig.

Jag har en odämpad Nishiki 501 hybrid. Cykelbyxa med "blöja" har jag redan.
Kör på orginal däcken. Schwalbe City Plus 40×622

Har sett flera olika sadelstolpar allt från 200kr upp till 2000kr. Jag har den billigare på min gamla stela MTB och är väl ganska nöjd med den men frågan är vad jag har gått miste om i de högre prisklasserna?

Har ni tips och synpunker på fjädrande sadelstolpar och vilken prisklass man bör lägga sig på för att få bra saker. Kanske även fler saker som gör resan behagligare utan att det kostar flis eller kräver total ombyggnad av cykeln.
 
Jag försöker cykla till och från jobbet några dagar i veckan. 2,3 mil enkel resa varav 3km på tvättbräda till grusväg. Jag klurar på om en fjädrande sadelstolpe kan göra min resa mer behaglig.

Jag har en odämpad Nishiki 501 hybrid. Cykelbyxa med "blöja" har jag redan.
Kör på orginal däcken. Schwalbe City Plus 40×622

Har sett flera olika sadelstolpar allt från 200kr upp till 2000kr. Jag har den billigare på min gamla stela MTB och är väl ganska nöjd med den men frågan är vad jag har gått miste om i de högre prisklasserna?

Har ni tips och synpunker på fjädrande sadelstolpar och vilken prisklass man bör lägga sig på för att få bra saker. Kanske även fler saker som gör resan behagligare utan att det kostar flis eller kräver total ombyggnad av cykeln.

Enligt min erfarenhet så tenderar fjädrande sadelstolpar att glappa i sidled efter ett tag, vilket störde mig. Utan att ha några säkra belägg, så misstänker jag att problemet blir större på billigare sadelstolpar än på dyrare sadelstolpar. De fjädrande sadelstolparna stjäl också en del trampenergi, varför jag idag bara kör med stela sadelstolpar.

Det ska dock sägas att jag köpte mina fjädrande sadelstolpar i mitten på 1990-talet (Answer Bodyshok och CODA), så förhoppningsvis har kvaliteten blivit bättre på åtminstone de dyrare fjädrande sadelstolparna idag.

Lite recensioner på fjädrande sadelstolpar http://www.mtbr.com/cat/suspension/suspension-seatpost/PLS_150crx.aspx.

En annan sak jag prövat är fjädrande styrstammar, där jag kommit att gilla Softrides fjädrande styrstam väldigt mycket. Då Softride kör med ett parallellogram, kan styret bara kan gå upp och ner i en rak linje (likt en dämpargaffel). På den billigare Girvin flexstem är styrstammen bara ledad i en enda punkt, vilket leder till att styret "dyker" vid ett gupp, vilket gav åtminstone mig magont när jag testade detta på en väns cykel. Lite softride reviews http://www.mtbr.com/cat/controls/stem/softride/suspension-stem/PRD_353223_149crx.aspx och Girvin reviews http://www.mtbr.com/cat/older-categories-bikes/front-shock/girvin/flexstem/PRD_351765_120crx.aspx
/Niklas
 
Finns det någon nätbutik som säljer softride (gärna svensk) så man kan få ett hum om pris och kanske även slå till?
 
Fjädrande cyklar stjäl en del energi men gör oxså skillnad, Moultons cyklister är de enda som brukar kunna skriva autografer efter målgången i AUS. Har själv bara prövat med bättre styrstångsdämpning på riktiga cyklar, det gjorde stor skillnad.
Bristerna i fjädrande sadelstolpar består har jag erfarit.
 
Cane Creek Thudbuster är väl den enda fjädrande sadelstolpe som verkligen fungerar ordentligt. Fjädringen går genom ett parallellogram och rörelsebanan blir därför mycket bättre. Min är fyra år gammal och har ännu inget glapp i sidled, men det finns ett rebuild kit till den ifall så skulle ske. Thudbustern är ganska dyr.
 
Cane Creek Thudbuster är väl den enda fjädrande sadelstolpe som verkligen fungerar ordentligt. Fjädringen går genom ett parallellogram och rörelsebanan blir därför mycket bättre. Min är fyra år gammal och har ännu inget glapp i sidled, men det finns ett rebuild kit till den ifall så skulle ske. Thudbustern är ganska dyr.

Jo, Thudbustern lär vara bra, liksom Hals Fjädrande Setepinne, fast jag vet inte om om hals fortfarande tillverkas.
/Niklas
 
Nu har jag investerat.
Det blev en fjädrande sadelstolpe med parallelogram som säljs som Peak orginaldel av Sportex.
Men synar man den noga tycks den vara tillverkad av SR Suntour. Där hittar man även manual till sadelstolpen.

Om den är något att ha återstår att se. 349kr kostar den och på min stolpe sitter det även ett skydd/strumpa av neopren. Duger väl sesongen ut iaf så kan det bli en Thudbuster till nästa år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hhhh Fjädrande sadelstolpe Mountainbike 7
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
4623 Svetsa om sadelstolpe? Mountainbike 17
m_junken Hur lång sadelstolpe kan man köra med? Mountainbike 3
joakimmen fastrostad sadelstolpe?! Mountainbike 9
niking Skippa dämpad sadelstolpe Mountainbike 18
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.