Damasker till dämpare?

Grabbens cykel som vi köpte (beg) häromdan är dämpad (både fram och bak), vilket jag egentligen hade tänkt undvika (men ska man shoppa billiga fynd har man inte så mycket att välja på:).

Damaskerna på framdämparna är rätt trasiga, är det standardstorlekar på sånt eller är det lögn i h-e att hitta nåt om man inte är 100 på vad det är för gaffel? Eller finns det rentav universal-grejer?(Och är det svårt att byta? Det verkar som man får lossa gaffelbenen för man lär ju inte få dem förbi fästena för bromsarna?)

Eller ska jag köra med plastpåse och tejp? (Han tycker säkert att det är fint...:)
 
Damaskgummin med lite siliconfett på insidan brukar kunna lirkas förbi tämligen stora hinder. Bälgar brukar ha en längd och en innerdimeter i bågge ändarna. Sannorlikt är det en standardkomponent. Men utan mått och fabrikat etc är det svårt att säga något konkret. De som säljer cykelreservdelar är sannorlikt dyrast och bälg,damskmannen billigast.
//J
 
Behöver du verkligen ha damasker? I många fall är det helt onödigt.

Kommer det inte en massa vatten och skit i packboxarna så de slits?

Så som dämparna ser ut så är det alltså den övre delen av röret som går in i den undre. Det innebär alltså att det lär samlas det mesta där.

Kan tänka mig att om det är tvärtom, de undre rören som går inuti de övre, så är behovet mindre (eftersom där trillar smuts och vatten ut om det råkar komma in).

Sen slog det mig att det var ju inte bara fästena till bromsarna som är problemet, det sitter ju en "bygel" mellan de två benen och den är svetsad. Det går alltså inte att få på dem underifrån.

Det kanske är bättre att ta en gammal cykelslang och lite vulktejp och mest sätta en "kåpa" över så det inte rinner ner så mycket skit?
 
damask eller behövs eg inte ?

Ja man kan undra om damasker är så nödvändiga på dämpade gafflar.
På min finare cykel sitter en FOX-dämpare som ska vara av bra kvalitet , men den har ingen damask alls.
Men min fru har en enklare gaffel med damasker som lossnar titt som tätt. De kan än så länge tejpas fast hjälpligt, för det känns verkligen helt fel att låta all skit samlas där i "skarven".
Ja en del smuts o gegg stannar ju t o m kvar där även efter normal tvättning, känns inte alldeles bra.

Vill minnas att jag nån gång i forntiden köpt damasker till bilar som varit "uppskurna" (damaskerna alltså..) på ena sidan. Då kunde man lätt få dit dem utan att behöva demontera hela övriga rubbet.

Per D
 
Kommer det inte en massa vatten och skit i packboxarna så de slits?

Så som dämparna ser ut så är det alltså den övre delen av röret som går in i den undre. Det innebär alltså att det lär samlas det mesta där.

Det kanske är bättre att ta en gammal cykelslang och lite vulktejp och mest sätta en "kåpa" över så det inte rinner ner så mycket skit?

Det kan säkert bero på kvalitén på tätning/dämpare.
Jag har cyklat mtb i måååånga år och är en riktig latmask vad gäller att sköta om min utrustning, ändå har min avsaknad av damasker på dämparna inte orsakat någon nämnvärd förslitning på dämparna.

Var försiktig så att du inte sätter dit något som försvårar att hålla rent. Man ska inte låta sig luras och tro att damaskerna enbart minskar mängden fukt och smuts som lägger sig mot övergången mellan undre och övre delen av dämparbenen. Risken är stor att damasken håller kvar skiten där man inte vill ha den och att detta orsakar skador.
 
Jag vågar inte ge ett råd eftersom jag inte har sett just din dämpare i verkligheten.

Men på de flesta dämpare så brukar det finnas en tätning precis där gaffelbenet går ner i röret. Den tätningen ska ta hand om så mycket smuts att man klarar sig bra. Lite smuts slinker såklart igenom och det är därför det finns omfattande serviceprogram där dämparen ska plockas isär och rengöras. Men jag har aldrig upplevt att damasken har gjort någon annan skillnad än att skydda gaffelbenet från direkta slag och liknande typ av åverkan.

Lova att inte berätta det här för någon men jag tvättar hela min cykel, inklusive dämparen, med högtryckstvätt. Då är det lätt att spola rent vid tätningen. Det borde inte heller vara så svårt att hålla rent där med tvättmetoder som ligger någonstans mellan topsmetoden och högtrycksmetoden. Men som sagt, jag har ju inte riktigt koll på just din dämpare.

Mer än så kan jag nog inte bidra med i ämnet. Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3
perlowdin Ny adress till MTB runt Uppsala Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.