Cykelställ till bilen...

Hej...
Är det någon som har koll på något bra cykelställ till bilen som INTE fäst via krok eller takräcke?

Har för mig att det finns en modell som fästs via bakluckan på något sätt... eller är jag HELT ute och cyklar.... Thomas
 
TAck!

Det fanns en modell där som verkade funka faktiskt... skall titta närmare på den och kolla var jag kan få tag på grejerna...

Thomas
 
Passar ej om du har takkantspoiler :(

Sökte på blocket efter thule freeway... flera säljer den pg a att den ej passar bilar med takkantspoiler... och det har ju jag :(... hm ... det informerade inte thule om på sin site... tur att man e snål...

Thomas
 
Jag har en liknande som jag tror jag köpte på OK (innan de slogs ihop med Q8 alltså:). Den jag har hålls fasttryckt mot bakluckan med remmar till överkant och underkant och sen är det en vadderad båge som stöder mot kofångaren (eller i mitt fall har jag satt den så den stöder mot försänkningen som nummerplåten sitter i).

Fast den hållare är bara för "tillfälliga transporter" står det i bruxen.
 
Jag använder Thule takräcke med 599 xt för tre hojar på taket men har även ett ställ som man sätter bak på bilen. Det jag har säljs av http://www.performancebike.com och har stabila remmar som man fäster på bilen. Men det finns många andra märken av liknande konstruktion. Stället är justerbart och det är inga problem att använda det till bilar med spoilers. Man fäster stället med remmar på sex olika ställen och det klarar av att hålla tre cyklar stabilt utan problem. Det låter kanske flimsigt med det är stabilt. Det brukar sita cyklar där för 100 k sek och det skulle jag inte göra om stället inte var att lita på. Under alla mina år i NYC hyrde jag bil nästan varje helg och använde då stället till alla våra cykel resor och det fungerade utmärkt. Stället kan vikas ihop och tar väldigt lite plats vilket innebär att man kan ta med det när man reser. fungerar perfekt med tex. hyrbil eftersom man får en massa olika bilar. Har haft med våra mtb på många resor och helt enkelt lagt dom i cykelboxen tillsammans med hojen och sedan tagit med allt på flyget.

Ett litet råd är att se till att stället har bra och många fästen till bilen och är av relativt stabil konstruktion. Det innebär oftas sex olika fästpunkter för bra stabilitet. Två vid övre delen av bakluckan, två under kofångaren och två på sidorna. Kanske låter krångligt men det tar bara ett par minuter att sätta fast det. Det är inte lika bra som ett Thule ställ på taket men ett bra alternativ om du inte vill skaffa ett sådant (och betydligt billigare).

Lycka till

H
 
Thule ClipOn

Jag har en Thule ClipOn, den funkar jättebra trots att jag har en takkantspoiler. Konstigt nog var min bil inte med på Thules rekommendationslista men som sagt, den passade bra ändå. Den fanns inte i någon butik här utan jag beställde hållaren via min bilhandlare - fick bra pris också. ;)
 
Re: Thule ClipOn

mkinnunen; sa:
Jag har en Thule ClipOn, den funkar jättebra trots att jag har en takkantspoiler. Konstigt nog var min bil inte med på Thules rekommendationslista men som sagt, den passade bra ändå. Den fanns inte i någon butik här utan jag beställde hållaren via min bilhandlare - fick bra pris också. ;)

Låter ju bra.. vad har du för bil?
Thomas
 
Andra cykelställsleverantörer

Minnet... Jag vill låna tråden lite lite...

En fråga: vad heter det andra (?) svenska företaget som konkurerar med Thule? Jag har för mig att de gör samma saker fast lite billigare.

Någon som vet?
Patric
 
Dom heter Yakima och gör också bra ställ http://www.yakima.com . Prismässigt ligger dom på ungefär samma nivå som Thule men det kan variera lite beroende på vilket land du är i. I USA och Mexico är Thule ett bättre alternativ men vet ej hur det är i Sverige

H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1
gunnar.ohman BoB Yak trailer till alluminium cykel ? Mountainbike 3
perlowdin Ny adress till MTB runt Uppsala Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.