Great Divide: Kanada till Mexico

Vi är tre grabbar som ska köra en jäkligt lång mountainbikeled, från Kanada till Mexico. Terrängen klassas som krävande för utrustningen. Sträckan är ca 400 mil och beräknas ta ca 100 dar.

Vi tar gärna emot tips angående utrustningen (främst cykelval);

* Vi är ute efter en tålig cykel med bra dämpgaffel (10-15000 kr)
* Vilken komponentklass bör man använda sig av? (deore, LX)?
* Rammaterial? Vi har fått tips om stålram pga dess tålighet... Kommentarer?
* Vi kommer befinna oss långt från civilisationen under vissa sträckor. Vilka komponenter bör man ha i reserv, alltså vilka går sönder först?
 
Klassebasse; sa:
Vi är tre grabbar som ska köra en jäkligt lång mountainbikeled, från Kanada till Mexico. Terrängen klassas som krävande för utrustningen. Sträckan är ca 400 mil och beräknas ta ca 100 dar.

Antar att ni ska åka längs the Contiental Divide, mestadels består leden av "fire roads" d v s grusvägar på ändlösa högplatåer.

* Vi är ute efter en tålig cykel med bra dämpgaffel (10-15000 kr)

Vilken ram som helst som passar och inte har speciella specifikationer, undvik t ex integrerade styrlager.
* Vilken komponentklass bör man använda sig av? (deore, LX)?
Minst XT, gärna XTR i nav, gärna ceramic fälgar som är mkt mer stryktåliga än andra.
* Rammaterial? Vi har fått tips om stålram pga dess tålighet... Kommentarer?

Stålram är att föredra i u-länder, eftersom man ibland kan reparera dem. I USA är inte det en faktor.

* Vi kommer befinna oss långt från civilisationen under vissa sträckor. Vilka komponenter bör man ha i reserv, alltså vilka går sönder först?

För att hoja i USA behöver ni inte släpa med er en massa reservdelar. MTB-delar, o för den delen även racerdelar, är tillgängliga över allt. Slitdelar som kasseter, kedjor, bromsbelägg, framklingor, etc., är lätt tillgängliga och billigare än i Sverige. Kom ihåg att USA är världsledande på MTB. Cykelaffärerna har ett fantastiskt utbud, och priserna ofta mkt bra. Continental Divide rutten går igenom flera ställen med excellenta cykelaffärer, t ex Winter Park, Frisco o Salida.

Det ni behöver ha med är sådant man alltid tar, slangar, kanske ett par xtra bromsbelägg, o lite verktyg.

Per
 
tack för tips Per.....har du kört leden själv? Som du kanske förstår så har vi inte nån stor koll på cykel utan vi är mer ute efter upplevelsen....och lära oss cykel

Har du nått bra tips på hoj? Vi har kikat lite på Avanti hammer eller avanti Aggressor....kan det vara nått?

ha de
 
Klassebasse; sa:
tack för tips Per.....har du kört leden själv? Som du kanske förstår så har vi inte nån stor koll på cykel utan vi är mer ute efter upplevelsen....och lära oss cykel

Jag har åkt en kort snutt, Monarch Crest, bara. Så, jag är inte rätt person för mer specifik info. Det finns väldigt mycket info på webben, googla på Continental Divide Cycling o snarlika termer, Adventure Cycling ger ut en guidebok som beskriver hela turen.

Har du nått bra tips på hoj? Vi har kikat lite på Avanti hammer eller avanti Aggressor....kan det vara nått?

Vågar inte uttala mig om Avanti, har aldrig prövat eller ens kollat in någon närmare, en sak är dock klar man ska ha en bra ram, inte ngn som säljs på cykelringen, och man bör undvika integrerade styrlager (t ex Cyclepro). Vi har hojat de två senaste somrarna i USA, främst MTB, men även på väg mellan ställen med bra "singletrack" och jag haft en Fischer o Elisbeth, min fru, en Klein och en Titus Riddler. Kleinen fick problem med sitt integrerade styrlager.

Tips på hoj: fick jag välja fritt skulle jag åka på en Titus HCR el Seven Sola.

Per
 
Jag har den här leden på min planeringslista, och någon gång när jag har tid kommer jag cykla den. Kan inte säga annat än att jag är avundsjuk på er.

Bike (eller om det var Singletrack) hade en artikel om två killar som cyklade den leden. Kan vara läge att kolla gamla nummer och kontakta artikelförfattaren.

Här är en länk till GDR tävlingen 2004 http://www.mtbr.com/gdr/index.shtml

Angående cykel så räcker en hardtail långt. För 15' får man väldigt mycket cykel. Sikta på en cykel som är jämnt utrustad, dvs att allt håller ungefär samma nivå. LX duger långt, och XT räcker. XTR kostar för mycket för att jag skall tycka att det är värt det.

Ni kommer cykla mest på grusvägar, med väldigt mycket höjdmeter. Gå till en kunnig cykelaffär och förklara vad ni skall göra. Dom borde kunna hjälpa er med bra utrustning. Jag skulle rekommendera cyklar med skivbroms. Det är väldigt mycket backe som ni skall cykla, och en skivbroms sliter inte på fälgarna. Dessutom slipper ni de problem som uppstår med heta fälgar i nerförsbackar.

Frågan är hur ni vill frakta utrustningen ni skall ha med er. Ryggsäck eller cykelkärra? Dom som skrev artikeln sa att fördelen med att ha kärra var att skulle ha kunnat ha med sig mer mat. Dom cyklade hela sträckan med ryggsäckar.

Så himla långt från civilisationen kommer ni väl inte befinna er. Om jag inte missminner mig (har inte anteckningarna på den här datorn) så är man inte mer än 2 dagar bort från civilisationen.
Se till att ha gott om "förbrukningsdelar" med er, dvs bromsklossar, slang, "kit" för att laga både slang och däck. Extra kedja, en eker eller två och lite annat smått och gott.
Man måste planera färden så att man slipper snöstormarna och blixtovädren, men det antar jag att ni har koll på?

Dessutom, där leden slutar kan det vara knepigt med transport hem. Flyget går inte så himla ofta vad jag förstår.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2004-10-01 kl 13:13]
 
Sant, tänkte jag inte på.
Någon som har någon erfarenhet av SRAM, kanske något. En växelvajer är inte fel att ha, växelöron. Vissa släpar tom en extra bakväxel med sig. Försök att få med alla smådetaljer som kan hindra framfarten, typ vajer och sånt. Väger lite men kan spara mycket tid, saker har som bekant en tendens att gå sönder på de minst lämpliga ställen. Viktigast av allt är hjälm, glöm inte. En lätt en är nog det ni borde satsa på.
 
Klassebasse; sa:
Vilka komponenter bör man ha i reserv, alltså vilka går sönder först?

Svar: De du inte har med dig... :)

Som tur är är ni ju i USA med allt vad det innebär av snabba leveranser och kommunikation. Hoppas att turen blir av och att ni får det gott!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterschon_ Great Divide Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.