Olja till kedjan?

Vilken olja är bäst till kedjan!? En del oljor verkar dra till sig smut och skitar ner hela ramen.. Så vilken olja är bäst? Ignorera priset, vill bara ha den bästa oljan.. TACK! (..låter som om BUCH själv lagt inlägget)
 
XmadiceX; sa:
Vilken olja är bäst till kedjan!? En del oljor verkar dra till sig smut och skitar ner hela ramen.. Så vilken olja är bäst? Ignorera priset, vill bara ha den bästa oljan.. TACK! (..låter som om BUCH själv lagt inlägget)

Vilken olja som aer baest variera ganska mycket efter hur man har taenkt anvaenda den, foer matlagning; foer bilmotorn eller foer cykeln...

Foer cykeln anvaender jag "Finish line - KryTech - Wax Lubricant". Fungera bra naer det aer varmt och torrt, den goer saa att sand och damm inte fastnar saa laett. Om den aer bra under regn och daaligt vaeder vet jag inte foer jag brukar undvika att vara paa saadant vaeder... Det aer nog ingen olja om man ska vara petig utan mer ett tunt lager av vax. Fungera bra aeven till vajrar och till vaexlingen.

/Stellan
 
Beror på...
Vad cyklar du? I vilket väder, vilken tid på året?

Om det verkligen är den BÄSTA du vill ha i alla lägen, så är det olika olja i olika föhållanden...
 
j_stellan; sa:
Vilken olja som aer baest variera ganska mycket efter hur man har taenkt anvaenda den, foer matlagning; foer bilmotorn eller foer cykeln...


/Stellan

Eftersom det är ett forum för MTB och vi pratar kedja, så hajar jag inte hur du lagar mat?

Men tack för det ärliga svaret..


OK, oljan bör nog funka för det flesta typer av väder, dock inte vinter..
[Ändrat av XmadiceX 2005-09-03 kl 18:29]
 
XmadiceX; sa:
OK, oljan bör nog funka för det flesta typer av väder, dock inte vinter..

Funkar för de flesta typer av väder gör väl alla oljor. Men det finns ingen olja som är bäst vid alla typer av väder.

Temperaturen påverkar oljans viskositet, ju varmare desto mer lättflytande är oljan (i de flesta fall, om vi nu inte snackar om teflonbaserade grejer). Det innebär att cyklar du när det är kallt behöver du en "tunnare" olja än om du cyklar när det är varmt (om du vill ha en olja som är optimal för situationen). Cyklar du mycket i sand eller på dammande vägar så behöver du antagligen en olja som inte drar åt sig en massa damm, men cyklar du mest i blöt lera så är det antagligen nån helt annan olja som är "bäst". Sen är det antagligen så att de oljor som faktiskt smörjer bäst kräver mer underhåll av kedjan, så om du inte vill smörja om kedjan varje gång du cyklat så behöver du kanske använda en "sämre" olja.

Så precis som med nästan allt annat så måste man kompromissa. Och för att kunna ge råd om en bra kompromiss så måste man veta mer om förutsättningarna.

Sen kan det ju diskuteras huruvida skillnaderna mellan olika oljor märks så mycket på själva cyklingen. I de flesta fall så är det nog ganska marginellt. Därför är det viktigaste antagligen att det är en olja som inte kräver en massa underhåll, inte drar åt sig för mycket smuts osv.
 
nermander; sa:
Därför är det viktigaste antagligen att det är en olja som inte kräver en massa underhåll, inte drar åt sig för mycket smuts osv.


Där har vi den! Lite underhåll och inget smuts. Nu är det bara ett namn som fattas på oljan.
Jag cyklar till stor del på asfalt, grus och stora bra stigar till jobbet..
 
Ett tips är att INTE använda vanlig olja utan att använda tunnare Teflon-spray till kedjan. Den smörjeer men drar inte till sig smuts, och på så sätt får den längre livslängd.
 
j_stellan; sa:
[Vilken olja som aer baest variera ganska mycket efter hur man har taenkt anvaenda den, foer matlagning; foer bilmotorn eller foer cykeln...

/Stellan

Hejsan
Tänkte bara tipsa om ett fusksätt att skriva ÅÄ & Ö på utländska tangentbord.
Sitter ju oftast vid ett sådant själv.
Använd ^ & ¨ så blir det ju â ä och ö
 
Jag har provat kedjeolja som innehåller fasta vaxliknande smörjmedel just för att det inte ska fra till sig smuts. Funkar väl sådär tycker jag. Svårt att få dit ordentligt bl a.

Ett alternativ som jag tycker funkar bra är lithiumfett!

Det är inte som smörjfett oftast är dvs geléaktigt och kladdigt. Tvärtom tycker jag att det blir ganska torrt men det har mycket bra adhesion och spolas inte bort av vatten i första taget.

Om man inte vill köpa billigt, så finns det av många märken. Annars kan man ju köpa på Biltema (på sprayburk), det har jag gjort.
 
Ta bort oljan efter smörjningen

Om man använder en olja med bra vidhäftning som därmed håller kedjan smord länge och är bra i regn så är det viktigt att torka bort den ordentligt med en trasa efter smörjningen så att inte oljan skall fungera som flugpapper för smuts utanpå kedjan.

Jag använder oftast en olja från Finish Line som heter Cross Country. Mitt intryck är att den är en vettig kompromiss i svenskt väder året runt.

Inte billigt men drygt.
En liten flaska räcker flera år med smörjning en gång per vecka.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...8071&GTID=22d88905a3ad6317009c8b1e7ba14594a30

Thure
 
två alternativ

Själv tycker jag att det vaxbaserade smörjmedlet white lightning race day är helt överlägset allt annat jag provat. Nackdelarna är att det måste värmas in och att det är svårt att få tag på.

Därför provar jag just nu ett som heter purple extreme som jag beställt från england. Det är inte riktigt lika rent som white lightning men de påstår att det skall behålla smörjverkan längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
Revell Stötdämpar olja Mountainbike 3
Pampero Olja Mountainbike 1
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
MonicaKa 9-delat reglage till 8-delat baknav? Mountainbike 11
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.