Fråga om däck

Hej!

Fick idag min första punktering på mitt bakdäck som är av typen Schwalbe Marathon HS 308 efter ca 65 mil. Har i princip bara cyklat runt i Skåne på cykelvägar, men idag cyklade jag en kortare sträcka på mer stenig väg och jag tror det var då det small. Vet inte om jag bör försöka laga felet eller köpa ett nytt däck? Tycker det är ganska dåligt att det inte höll längre med tanke på att jag knappast utsatt det för några större våldsamheter. Om jag inte ska ge mig på att laga det så är min fråga vilket däck jag borde satsa på? Har läst här på utsidan att Marathon XR ska vara robust men det känns lite overkill med tanke på att jag mest kommer använda det i liknande förhållanden (dvs mest asfalt men det kan säkert hända att det blir grus och lite stenigt på kortare sträckor). Hade tänkt cykla genom tyskland till sommaren också. Ett annat däck jag kollat på är Marathon Supreme som verkar lättare men som ändå ska ha bra punkteringsskydd. Nån som har någon erfarenhet av detta? Kan man köpa dessa däck i Sverige (helst skåne) eller är det lika bra att köpa från Tyskland? Vilken storlek bör man ha på däcket? Tror att som gick sönder var 37-622mm.

Mvh
Johan

Continental

På Continental har jag kört 10 000 med en punka, varierande underlag, även grovt stening kärrväg. Punkan berodde på en bit metalltråd.

På Continental Sport Contakt har jag kört ca 5 000 km en punka å då fick jag ett nytt däck eftersom de numer har ett års punkagaranti. Jag kör på ungefär samma underlag som med de förra Continentaldäcken.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Continental

klippen; sa:
På Continental har jag kört 10 000 med en punka, varierande underlag, även grovt stening kärrväg. Punkan berodde på en bit metalltråd.

På Continental Sport Contakt har jag kört ca 5 000 km en punka å då fick jag ett nytt däck eftersom de numer har ett års punkagaranti. Jag kör på ungefär samma underlag som med de förra Continentaldäcken.

Det översta Continental Contact

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips