Framväxel eller Classified tvåväxlade nav?

Fast kör jag 12-delat, så förlorar jag bakhjulskompatibiliteten med min 2×11 Bianchi Arkadex.

Bortsett från det, så blir det ju ofta en lättare klätterväxel med 12-delat, så att jag kanske slipper joxa med 42-28 i fram.

Å andra sidan brukar ju 12-delade kassetter och kedjor bli dyrare än motsvarande 11-delade slitdelar.
/Niklas
 
Fast kör jag 12-delat, så förlorar jag bakhjulskompatibiliteten med min 2×11 Bianchi Arkadex.
Du behöver byta kassetterna, men samtidigt måste du väl även centrera bromsoken,
det är mer pyssel med att byta hjul mellan skivbromsade cyklar.

Bortsett från det, så blir det ju ofta en lättare klätterväxel med 12-delat, så att jag kanske slipper joxa med 42-28 i fram.
Det framgår av de länkar jag postade i #10, varför inte klicka på dem och kolla själv?
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 48/31 11-36:12
och
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 46/30 11-36:12

Å andra sidan brukar ju 12-delade kassetter och kedjor bli dyrare än motsvarande 11-delade slitdelar.
Visst är det så.
Men vad kostar det jmf med Classified-nav + kassetter?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Du behöver byta kassetterna, men samtidigt måste du väl även centrera bromsoken,
det är mer pyssel med att byta hjul mellan skivbromsade cyklar.


Det framgår av de länkar jag postade i #10, varför inte klicka på dem och kolla själv?
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 48/31 11-36:12
och
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 46/30 11-36:12


Visst är det så.
Men vad kostar det jmf med Classified-nav + kassetter?
Jo, men jag ville ändå ha en diskussion kring Classified-systemet vs traditionell tvådelat i fram, innan jag bestämmer mig.
/Niklas
 
Jo, men jag ville ändå ha en diskussion kring Classified-systemet vs traditionell tvådelat i fram, innan jag bestämmer mig.
Det måste ju vara ditt beslut, där du värderar de skillnader som finns utifrån vad du tycker är viktigt.
Det är ju du som betalar och skall bli nöjd med det du använder och har betalat för.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips