Framväxel eller Classified tvåväxlade nav?

Fast kör jag 12-delat, så förlorar jag bakhjulskompatibiliteten med min 2×11 Bianchi Arkadex.

Bortsett från det, så blir det ju ofta en lättare klätterväxel med 12-delat, så att jag kanske slipper joxa med 42-28 i fram.

Å andra sidan brukar ju 12-delade kassetter och kedjor bli dyrare än motsvarande 11-delade slitdelar.
/Niklas

Fast kör jag 12-delat, så förlorar jag bakhjulskompatibiliteten med min 2×11 Bianchi Arkadex.
Du behöver byta kassetterna, men samtidigt måste du väl även centrera bromsoken,
det är mer pyssel med att byta hjul mellan skivbromsade cyklar.

Bortsett från det, så blir det ju ofta en lättare klätterväxel med 12-delat, så att jag kanske slipper joxa med 42-28 i fram.
Det framgår av de länkar jag postade i #10, varför inte klicka på dem och kolla själv?
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 48/31 11-36:12
och
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 46/30 11-36:12

Å andra sidan brukar ju 12-delade kassetter och kedjor bli dyrare än motsvarande 11-delade slitdelar.
Visst är det så.
Men vad kostar det jmf med Classified-nav + kassetter?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du behöver byta kassetterna, men samtidigt måste du väl även centrera bromsoken,
det är mer pyssel med att byta hjul mellan skivbromsade cyklar.

Det framgår av de länkar jag postade i #10, varför inte klicka på dem och kolla själv?
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 48/31 11-36:12
och
www.ritzelrechner.de: 42/28 11-32 jmf med 46/30 11-36:12

Visst är det så.
Men vad kostar det jmf med Classified-nav + kassetter?
Jo, men jag ville ändå ha en diskussion kring Classified-systemet vs traditionell tvådelat i fram, innan jag bestämmer mig.
/Niklas

Jo, men jag ville ändå ha en diskussion kring Classified-systemet vs traditionell tvådelat i fram, innan jag bestämmer mig.
Det måste ju vara ditt beslut, där du värderar de skillnader som finns utifrån vad du tycker är viktigt.
Det är ju du som betalar och skall bli nöjd med det du använder och har betalat för.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips