Hur smala däck???

Håller på att "bygga om" en gammal tioväxlad crescent standardcykel till något mer racer inspirerat åt en kompis i hopp om att han ska cykla med mig.

En undring som dykt upp är hur smala däck kan man sätta på dessa standardhjul? Är det bara vanliga tråkiga "normala" som sitter på som gäller eller kan man hitta något mer racerliknande som passar denna fälg och som klarar lite högre tryck än de nuvarande däckens 5 bar? En riktig racerfälg för tex 23 mm är ju betydligt smalare.

Det jag gjort än så länge är att plocka bort allt onödigt (det smärtade lite att demontera en klassisk dynamobelysning som faktiskt fungerade, tyckte sällan de gjorde det på mina hojar). Gjort rent hojen, kedjan och dreven och justerat växlarna och bromsarna så att de funkar riktigt hyggligt. Nästa steg blir väl att montera på ett bockstyre, pedalclips, flaskställ och en bättre sadel. Någon som har något tips på vad man bör tänka på eller så, så mottager jag gärna tips.
Någon som gjort samma sak? Blir det acceptabel prestanda på cykeln? Det känns som det handlar mycket om smalare däck för att få upp farten på cykeln.

Nu gäller det främst att hitta bra däck och ett billigt bockstyre, biltema har tyvär inga... Någon i Västerås med ett styre som ligger och skräpar...?

Ja ja mycket jidder som vanligt...men det är alltså framförallt däcktips jag är intresserad av.

MVH

Andreas
[Ändrat av ala 2001-09-05 kl 01:43]
 
koloss på gummifötter

Har bara dystra minnen av min gamla Crescent från 70-talet. Ett tortyrredskap i klass med järnjungfrun och i samma viktklass dessutom. Hopplös utväxling som fick blodkärlen i ögonvitorna att sprängas när man skulle ta sej uppför ojämnheter i topografin. Man lärde sej i och för sej att fästa blicken långt fram på vägen eftersom bromsarna gav samma bromssträcka som ett fullastat 50-vagnars malmtåg. Kort sagt: ett under av low-tech.
Tror inte att din kamrat kommer att cykla mer för att ni piffar upp den gamla stålhingsten, men andra har kanske en helt annan uppfattning. En billig citybike för en två-tre tusen ger mycket större cykelglädje tror jag.
 
Racer = Racer

Bluffa för din kompis. Låt järnet stjälas!
Köp en billig gammal racer, gör iordning den och ge den till honom, så kanske han vill ut och hoja med dig.
En 17 kg cykel blir aldrig mer än en 17 kg järnklump!
En 9 kg racer med däck med luftkamrar på, 28 eller 32 mm ger den lilla extra fjädringen som kan få en nybörjare att härda ut. Cykelbyxor är ett måste och skor med styva sulor, ge honom en tröja me så måste han ju ut och vara me!
Lycka till med ditt nya projekt!
 
Naturligtvis är inte tanken att försöka skapa en fullblodsracer av en standardhoj... Det fattar även jag att det blir svårt/omöjligt. Egentligen görs väl det hela minst lika mycket för att det är ett trevligt kvällspyssel som för hojens skull. Jag tror dock att om den blir fungeande (vilket den redan är) så kommer min ständigt inlineande vän kanske inse att cykel är snabbare trots allt. Sen får han låna och testa min riktiga racer och inser att det bara är att köpa en hygglig begagnad... typ...
Grejen är att min kompis inte är så intresserad av att cykla så när det inte finns någon hoj för ändamålet var tanken att göra det bästa möjliga av det som ändå bara stod i garaget. Jag har inga större ambitioner med projektet och det kommer inte kosta några större pengar, max några hundralappar med mesta sakerna från biltema eller motsvarande. Är dock fortfarande intresserad av info om däck då dessa kommer behöva bytas inom en snar framtid...

/Andreas
 
Vad är det för tioväxlad Crescent som inte hade bockstyre? Det visste inte jag att de tillverkat. Om cykeln som standard hade 32-622-däck är den rostfria fälgen något smalare än de som cyklar med 37-622-däck levererades med. Då ska det i alla fall inte vara några problem att sätta på 28-622-däck. Den smalare Presta-ventilen kommer dock glappa en del i hålet i fälgen, men det gör väl inte så mycket.

Så illa är det inte att cykla på en gammal Crescent. Visst är den lite tyngre, men med rostfria stänkskärmar osv bortplockat blir ju i alla fall vikten klart mindre.

Jag har numer en racer (som jag dock satt på grejer på så vikten ökat...) och kan jämföra med min gamla f.d. tioväxlade Crescent. Den stora skillnaden är ju det här med ramgeometri och den känns främst när jag står upp och trampar. Då är min nya cykel väldigt mycket roligare.

I övrigt kan jag konstatera att jag inte cyklar snabbare med racern än min "järnklump". När väl farten är uppe är det som bromsar mest luftmotståndet, helt oberoende av några kilon hos cykeln.
 
Tack kaw för ditt "stöd"!
Känns som alla klankar ner på mitt projekt...men det är ju lite kul också...hur som helst var jag i lite butiker idag och det verkar som att det KAN gå att montera 25 mm däck. Klart värt att prova. När jag cyklade med den idag (första lite längre sträckan) tyckte jag fortfarande att den var ganska trevlig. Bockstyren verkar kunna gå att få tag i begangat om man har tid att vänta lite. Cykelhandlarna lät mycket förvvånade när jag sökte efter denna styr typ... En sa att han hade slängt hundratals eftersom ingen ville ha dem...

Så det blir nog bra så småningom...

/Andreas
 
700C = 622

Sannolikt så kan du välja på ett stort antal olika däck till cykeln om fälgen har diametern 622 mm där fälgbandet sitter. Följande tumregel kan du använda. Om kombinerade vikten av cykel och cyklist är 70 kg är 19 mm däck lämpligt, vid 75 kg 25mm vid 85 kg 28mm och vid 95 kg 32mm och vid 100 kg 35 mm. Trycken skall vara 8 bar vid 19 mm däck respektive 6 bar vid 35 mm däck. Biltema har några olika dimensioner som bör passa.

Bockstyren är inte direkt dyra kolla t ex med ECI i Stockholm. Ett aber kan vara att få rätt längd mellan styre och sadel.

Lycka till

Thure
 
Var inne på det där med biltema däck.... Dock vet jag inte riktigt hur det ligger till.....ni skriver att det ska vara 622 men på däcken som är står det 630...det ena 28 det andra 32. Kanske 28 trots allt är ett säkrare kort...
Vad gäller styre kunde jag köpt ett begagnat idag för en hundring men avvaktade då en annan handlare skulle ha loss ett jag skulle kunna få på fredag så jag avvaktade. Vad gäller avstånd sadel styre så bytte jag den korta styrstammen som satt på mot en lite längre som jag köpte för en tjuga. Denna var dock lite uppåt vinklad så styret hamnar med denna precis under sadeln i höjd, något lägre kunde kanske varit önskvärt men det blev klart bättre än den som var innan. Tillsvidare blir det KANON!

Nytt styre och nya däck sen blir det åka av!

/Andreas
 
Testa

Prova hur hårt däcken sitter nu. Om det är lätt att kränga av de nuvarande däcken bör det gå bra med däck märkta 622/700C om däcket sitter tight måste du nog skaffa däck märkta 630.

Thure
 
Amatörism

Med din inställning, :), om du kan dela med av den, är jag övertygad om att det kan gå bra.
Se till att däcken sitter fast, annars blir det mycket plåster.
Jag fick en styrstam längd av en smed, al och argonsvetsning, 40 mm, 50:-
Raka hjul, hårda däck och ny kedja, så är det bara luftmotståndet att övervinna.........
Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen smala stänkskärmar till 559/571 mm? Långcykling 5
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
jd Däck för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.