Bilder från en cykeltur...

Jag är nu i Tehran i Iran och jag träffade en hollänsk cyklist. Han har cyklat från Holland till Iran innan han blev rånad vid den Turkmenska gränsen och förlorade sin cykel. Det finns en del bilder här från hans tur om det finns något intresse att drömma sig bort ett tag...

/Stellan
 
Jag är nu i Tehran i Iran och jag träffade en hollänsk cyklist. Han har cyklat från Holland till Iran innan han blev rånad vid den Turkmenska gränsen och förlorade sin cykel. Det finns en del bilder här från hans tur om det finns något intresse att drömma sig bort ett tag...

/Stellan

Länken funkar ej !
 
Schyssta bilder!
Trist att höra att han blev rånad, tog dom alla hans grejer eller enbart cykeln?
Skulle han fortsätta eller la han ner resten av resandet efter rånet?
 
Schyssta bilder!
Trist att höra att han blev rånad, tog dom alla hans grejer eller enbart cykeln?
Skulle han fortsätta eller la han ner resten av resandet efter rånet?

Han blev rånad under vapenhot och förd till ett hus där han blev inlåst för några timmar. Efter några timmar blev han förd till en bil och körd till en ny plats där han lyckades komma loss och spinga iväg.

Följande dag tog han sig till polisen som hjälpte honom och skickade tillbaka till Tehran. Det han hade kvar var tre klädesplagg enligt honom själv dvs han blev av med allt han hade, cykel, pengar, pass osv. Drygt en vecka senare blev han kontaktad av vicepresidenten i Iran och fick 500 USD så att han skulle kunna ta sig hem igen.

Killen lämnade Iran idag med buss till Ankara och därifrån planerar han att gå hem till Holland.

/Stellan
 
Han blev rånad under vapenhot och förd till ett hus där han blev inlåst för några timmar. Efter några timmar blev han förd till en bil och körd till en ny plats där han lyckades komma loss och spinga iväg.

Följande dag tog han sig till polisen som hjälpte honom och skickade tillbaka till Tehran. Det han hade kvar var tre klädesplagg enligt honom själv dvs han blev av med allt han hade, cykel, pengar, pass osv. Drygt en vecka senare blev han kontaktad av vicepresidenten i Iran och fick 500 USD så att han skulle kunna ta sig hem igen.

Killen lämnade Iran idag med buss till Ankara och därifrån planerar han att gå hem till Holland.

/Stellan

Otäck händelse och det är väl ovanligt att detta händer i dessa områden eller ?
 
Otäck händelse och det är väl ovanligt att detta händer i dessa områden eller ?

Det är en ovanlig händelse. Iran är ett säkert land och är helt klart värt att besöka. Jag har pratat med en del andra långfärdscyklister både iranska och utländska och alla är förvånade. Norra Iran ska vara säkert och det är bara de sydöstra delarna av landet man bör undvika. Gäller även gränsområdet till Afganistan.

/Stellan
 
Han blev rånad under vapenhot och förd till ett hus där han blev inlåst för några timmar. Efter några timmar blev han förd till en bil och körd till en ny plats där han lyckades komma loss och spinga iväg.

Följande dag tog han sig till polisen som hjälpte honom och skickade tillbaka till Tehran. Det han hade kvar var tre klädesplagg enligt honom själv dvs han blev av med allt han hade, cykel, pengar, pass osv. Drygt en vecka senare blev han kontaktad av vicepresidenten i Iran och fick 500 USD så att han skulle kunna ta sig hem igen.

Killen lämnade Iran idag med buss till Ankara och därifrån planerar han att gå hem till Holland.

/Stellan

Obehaglig händelse!
Låter dock som en väldigt udda händelse som du själv skriver. Jag har fått intrycket av att Iran ska vara ett säkert och gästvänligt land att cykla genom.

Ska själv igenom samma område om ca 2 månader för att sedan fortsätta in i stanländerna.
 
Obehaglig händelse!
Låter dock som en väldigt udda händelse som du själv skriver. Jag har fått intrycket av att Iran ska vara ett säkert och gästvänligt land att cykla genom.

Ska själv igenom samma område om ca 2 månader för att sedan fortsätta in i stanländerna.

Iran är gästvänligt och det är nog bara Syrien som kan slå Iran i gästvänlighet. Iran är säkert men det finns naturligtvis alltid en risk att bli utsatt för något. Det har ingen betydelse om man är i ett islamiskt land eller om man är i säkra Sverige. Om man är på fel plats vid fel tillfälle och träffar fel folk så kan det gå illa.

Skicka PM eller mail om du undrar något speciellt om Iran alt Stan-länderna. Har fått mitt visum till Kazakhstan och om några dagar har jag visumet till Turkmenistan så att jag kan fortsätta.

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Bilder cykling Nya Zeeland Långcykling 4
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Magnus H Bilder Bangkok - Kuala Lumpur (via Laos) Långcykling 0
Magnus H Bilder Beijing - Bangkok. Långcykling 4
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
laxen234 Bilder Långcykling 2
j_stellan Bilder från cykelsemester Långcykling 8
j_stellan Bilder fraan cykelsemester Långcykling 3
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
guldtramp Cykeltur i höst! Långcykling 2
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
enSAM Cykeltur Långcykling 2
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
bengtfalke Cykeltur från södra Schweiz till Sverige Långcykling 10
Kakelman Cykeltur Skåne-Holland-Skåne Långcykling 1
bengtfalke Cykeltur Östersjön-Medelhavet Långcykling 9
Peppe83 cykelkartor+tips för cykeltur Uppsala-Barcelona Långcykling 5
enok93 Önskas: tips om cykeltur i Ungern Långcykling 3
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
hsalberg Cykeltur i Ryssland Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.