Tips & sällskap - Norra Sverige

Hej!

Jag planerar att cykla runt i norra Sverige Maj-Augusti 2010 (4 månader ungefär).
Utgår från Stockholm.

Letar nu efter lite tips på hur man kan spara in pengar på övernattningar och liknande, sover ni ute i det gröna med tält?

Elektricitet behövs lite emellanåt med dator som ska med. Så det får väll bli övernattning på camping ibland.

Jag kommer nog cykla rätt mycket i början och i slutet av resan. Men stanna upp en del i mitten.

Är väldigt grön på långfärdscykling. Ska börja träna lite hårdare nu i vinter så att jag inte tar helt slut ;)

Skulle vara kul med sällskap vissa delar av sträckan. Bara höra av er om ni också ska resa runt i norra Sverige.

/Kenneth

En polare cyklade Sverige från norr till söder. Bästa sovplatsen var tydligen lastkajen till ett skolkök för personalen gav honom både kaffe och smörgås på morgonen. En olåst toalett i Åsarna var också bra då det var både uppvärmt och med rinnande vatten.

Tror inte han brydde sig om att ta med tält alls faktiskt...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Klart man skall dra nytta av möjligheten att vildcampa i vacker natur! Finner inget vidare nöje att trängas med revirhävdande husvagn/husbils maffia. Men jag brukar stanna vid campingar eller kommunala bad och för en billig penning fräsha upp mig, tvätta och ladda mobilen/batterier brukar då ingå i priset. Finns oftast en levande tradition i glesbyggden att hjäpas åt så att fråga efter vatten, väg info mm är oftast välkommet. Kyrkogårdar har oftast hyfsat vatten och är det öppet har finns ibland toalett med elurtag. ;)

Hej

Passa på och njut av friheten!
Jag cyklade, paddlade och vandrade runt i Norrland under sommaren 2005.
Vid fint väder och sommartempraturer testa att sova endast med myggnät som filter mellan dig och stjärnorna.
Längs Tornedalen och många älvar finns slogbodar(vindskydd) uppsatta som oftast kan nyttjas av allmänheten. Om du vill skifta färdmedel nån gång så går det bra att skicka cykeln med bussgods till destinationen som du t ex kan vandra eller paddla till. Själv paddla jag Råne älv från Nattavaara till Råneå, 180 km, 6 fantastiska dygn med fiske, forspaddling samt härliga kvällar framför elden.
Ett annat tips är att cykla till Nikkaloukta, byt cykel mot vandringskängor, skicka cykeln med bussgods antingen till Abisko eller Vakkotavare, så kan du vandra upp på Keb och njuta av fjällen några veckor också.
Om du är sugen på inspiration om naturnära upplevelser se Lars Monsen på nrk.no hittar du många av hans äventyr.

Mvh
Daniel

Tack för svaren :) jo det kommer nog att bli sova lite varstans, men kanske inte på toaletter och lastkajjer. Ska ut och leta cykel nu i helgen. Det blir en Bob Yak vagn iallafall.

/Kenneth

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips