Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes!

Hej,

Har tidigare cyklat Dalsland runt, Sverigeleden från Gbg till Österlen och senast Göta kanal + östkusten ner till kalmar.

Ca 7-12 mil om dagen.

Någon som har intressanta tips för nästa tur? Är tyskland bra/kul/trevligt? Vart i så fall..eller vart inte? Danmark..öst eller västkusten? Från kalmar genom blekinge och skånekusten...kan det vara något? Annan fin tur/sträcka i Sverige.

Får gärna vara vackert men inte för öde...gärna badmöjligheter då och då..och gärna så man kan träffa lite folk + lite nöjesliv någon/några dagar.
 
Jag ska ut en sväng i sommar och tar två floder - Tyska cykelleden längs med Elbe (Kiel-Dresden) och sen Österikiska längs med Donau (Passsau-Wien). 4 dagar på varje ungefär.

Speciellt "Donauradweg" ska vara väldigt vacker och en av Europas populäraste cykelleder så där lär det finnas folk att umgås med! :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Baltikum

Jag skulle föreslå Baltikum. Vi cyklade för ett par år sedan från Klaipeda i Litauen till Tallinn i Estland. Det tog iofs två veckor med alla sidoturer, men det område vi uppskattade mest var västra Lettland, dvs. området mellan Riga och kusten. Kuldiga är en fin gammal stad, stränder finns det hur mycket som helst av. Jurmala är en trevlig badort inte långt från Riga. Billigt, enkelt, gott om ställen att bo och lättillgängligt från Sverige.
 
Tack för 2 mycket intressanta tips!!!!

Torbjörn - Är det cykelleder båda 2? Är det badbart i floderna? Vet du om man måste förboka boendet? Hur tar du dig mellan Dresden och Passau? Hur tar du dig hem?

Banankontakt - Hur upplevede du säkerheten...brottslighet osv.? Många andra cyklister där?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag skulle föreslå Baltikum. Vi cyklade för ett par år sedan från Klaipeda i Litauen till Tallinn i Estland. Det tog iofs två veckor med alla sidoturer, men det område vi uppskattade mest var västra Lettland, dvs. området mellan Riga och kusten. Kuldiga är en fin gammal stad, stränder finns det hur mycket som helst av. Jurmala är en trevlig badort inte långt från Riga. Billigt, enkelt, gott om ställen att bo och lättillgängligt från Sverige.

Instämmer helt! Dessutom trevliga människor, och god mat (inte minst brödet)!
 
Torbjörn - Är det cykelleder båda 2? Är det badbart i floderna? Vet du om man måste förboka boendet? Hur tar du dig mellan Dresden och Passau? Hur tar du dig hem?
Det är cykelväg, i Österrike är det rena cykelautobahn så vitt jag förstått - bada, njae - Donau är väl inte Europas renaste flod direkt, Elbe är nog renare, men jag vet faktiskt inte.
Donau-Passau blir tåg, har inte tid med en till 400km:are inom semestern, sen blir det posta hem eller flyga hem cykeln med mig från Budapest/Ryan Air. Den delen är alltför tråkigt praktisk för att vara alltför välplanerad ännu.

Gästhusen brukar vara ganska lugna utan bokningar (har testat de längs med autobahn) - men Donau mitt i säsongen kanske det är lite vanskligare - förbokning känns, liksom hur cykeln kommer hem, alltför praktiska..
Det brukar finnas "zimmer frei" lite varstans i Tyskland iaf.

Banankontakt - Hur upplevede du säkerheten...brottslighet osv.? Många andra cyklister där?
Alltså - jag åker i sommar, så kan inte lova något - men vi pratar tre ruskigt västerländska länder - det farligaste efter trafiken i Sverige kommer väl vara pizzorna.
 
Senast ändrad:
Inte osäkert, bara trevligt

Banankontakt - Hur upplevede du säkerheten...brottslighet osv.? Många andra cyklister där?

Vi cyklade i maj så det var en aning tidigt på säsongen och därför träffade vi bara någon enstaka annan cykelturist men däremot massvis med andra trevliga människor. Det är lätt (!!!!) att turista och i Lettlad det finns gott om orienteringstavlor och små billiga B&B och hotell. Estland känns på något sätt lite mer likt Sverige medan vi upplevde Lettland som lite mer centraleuropeiskt.
Vad gäller säkerheten så kändes det varken bättre eller sämre än hemma i Sverige. Att Baltikum skulle vara osäkert tror jag är ett rykte som har sin grund i fördomar. Gör slag i saken och åk dit och lär känna våra grannländer.... :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.