Warma kläder (tips)

Just nu har Dressman rea på Krone (= Janus) ullunderställ (100% Merino ull).

Man kan köpa 3 delar och betala för 2. Jag köper två tröjor och ett par "long johns" och betalar bara för ett ställ, istället för 1 1/2.

Femmans Sport i Göteborg har också rea på Janus. De har två varianter. Ett som Dressman (lager 1) och ett som är lite tjockare (och inte 100% Merino utan ihopblandat med något syntet) som är bra för lager 2.

Jag har cyklat hela vintern med dessa:

1) lager 1 100% merino ull
2) lager 2 (på överkroppen bara) ett litet tjockare tröja (Devold 90% ull, 10% syntet eller Janus 70% ull, 30% syntet).
3) Jacka med vindskydd som lager 3, vindskydd framtill, inget annat än jackan i ryggen.
4) Skoöverdrag från Biltema
5) Pedal med clips (SPD-pedaler höll på föra kylan direkt in till sulan ... metal är ganska bra som värme/kylledare)
6) Fingervantar från Dressman/Kapp Ahl (stickat med 3M Thinsulate)
7) Craft byxor med vindskydd framtill. Jag tror att de är avsedda för längdåkning med ullunderställ under.

Jag har varit ute i -12 (det är min gräns) i över 2 timmar på cykeln utan att frysa. Efter 1 1/2 timme börjar kylan krypa in i fötterna, men inte så farligt, Med SPD-pedaler och skor började fötterna göra ont efter 30 minuter.

Jag var lite skeptisk till syntet i Janus och Devold, men det finns nog skäl det det. De har det i sina produkter som ska tåla det värsta. Plaggen blir lite tjockare och håller sin form bättre.

Skam sägandes ... jag har inte tvättat något ännu. Det fina med ull är att man slipper :)
 
Senast ändrad:
Ull är toppen

Har cyklat liksom du hela vintern med ull-underställ och Haglöfs Goretexbyxor. Har inte frusit. Funkat mkt bra. Tvättat? Går jättebra, inga problem. Problemet är inte kläderna. Problemet är snöröjningen i kommunen - Jönköping. Men skam den som ger sig för lite snö!
 
Mölndals kommun

Problemet är snöröjningen i kommunen - Jönköping. Men skam den som ger sig för lite snö!

Det har varit lite problem här också, men just idag var tvungen att skriva ett brev till kommunuen med berörm.

Igår var cykelbanan jag kör på bedrövligt. Jag skrev ett vänligt brev till kommunen och tipsade om var de kunde göra en insats.

Idag, när jag cyklade samma sträcka, så hade de faktiskt gjort det. Jag har cyklat mycket i Mölndal och i Kungsbacka. Båda har gjort en utmärkt insats iår.

Men jobbigt är det ... jag hade inte klarat mig utan Nokian dubbdäck. Jag har varianten i 700c och 240 dubbar. Välinvesterade pengar.
 
Amerikan som försöker skriver svenska

Är du säker på att det inte är ylle?
Det brukar vi svensktalande benämna textil med ylle som råvara
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ylle

Jag är inte alls säker.

Jag är amerikan. Jag gör språkfel ibland.

Edit: Jag tittade på förpackningen. Det kallas inte ylle någonstans. Merinoull, ullprodukter, Janus Black Wool. Vad vet jag?

PS: Merinoull kliar inte. Det känns som finaste bomull.

Fast jag tycker om ull. Det känns som finaste ull :)
 
Senast ändrad:
Vintercykla

Nej vem hade klarat sig utan dubbdäck? Dessutom måste jag väl ge Jönköpings Kommun lite beröm. Cykelbanorna var idag bra plogade och dessutom lätt grusade. Vägar och gator håller inte alltid samma nivå och ibland får man ge sig ut även där. Men jag får ju lite extra balansträning och konditionsträning. Nu märks även hur det blir ljusare för varje dag och om en månad så kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emanuele kläder till östeuropa juli- agusti Långcykling 0
sebr0ck Kläder Långcykling 1
Kläder för långcykling Långcykling 11
8606 Tips om kläder och övrigt för lång cykelfärd. Långcykling 1
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.