Cykla genom italien (behöver tips)

Hej,
jag hade tänkt cykla genom Italien under ungefär 3 veckor i augusti nästa år.

Eftersom jag aldrig cyklat så långa sträckor förrut så har jag lite frågor:

1. Vad i Italien är det bäst att börja cykla? Är det smart att t ex starta i Florens och cykla neråt genom landet?
2. Var är det bäst att skaffa sig en cykel? Här hemma eller på plats där? Och vilka affärer är bra, och vilken typ av cykel är bra?
3. Hur mycket packning ska man ha med sig? Det rekommenderas väl att ha med sig sovsäck och tält?
4. Var får man tag på bra kartor?

Tacksam för svar
 
Hej,

Själv så cyklade jag 3 veckor i Italien i September, en mycket lyckad tur !
Det är ganska dyrt med Hotel, så det bästa är att bo på vandrarhem eller att campa. Och i så fall måste man planera sin väg lite efter detta eftersom vandrarhem och campingplatser inte finns överallt.
Jag använde Michelin kartor som jag köpte här i Sverige, de har den fördelen att många campingplatser är utmärkta på kartan så att man kan planera rutten.
Jag tycker det är bäst att ha en egen cykel med sig + campingutrustning odyl. Starta och avsluta sin tur kan man göra var som helst, kanske beroende på om man flyger dit och hem. I Italien kan man enkelt åka tåg med cykeln om det behövs.

/ Hans
 
hej hej...trevlig med folk som vill cyklar i italien...det finns ju massa av saker man ska tänkar på,många fina men sen finns det ju också en del dåliga saker...men det beror också på vart man cyklar...
om man aldrig har cyklat så långa sträckor är det alltid bäst att tar med sin egen cykel då din kropp är anpassad till den och förhoppningsvis tvärtom också.det kan vara svårt att vänja sig till en ny cykel precis på turen,då du ju också har en massa andra faktorer att tänker på som du inte är van med som tex packningen,backar,annat mat,sol+värme(beroende på vart man är i landet kan det ju bli väldigt varm-söder mitt i landet lätt upp till45grader vid den tiden)och inte lika bra sömn,att bestämmar sig vart man vill cyklar är ju litte upp till en själv-beroende vad man vill titta på,uppleva osv. och folk är mkt annarlunda i de olika delar av italien...kartor är bäst att skaffa sig här hemma då man ju kan titta ut sin streckor i förväg och kan göra sig bekannt meed landet....jag brukar kolla upp olika kartor och räknar hela streckan på datorprogram osv....packning är också beroende på vad man vill göra-cyklar du tex över alperna och sånt är det inget kul med tungt packning förstås men håller du dig vid florens-pisa osv finns ju nästan igar backar och då går det bra med litte tyngre packning...är ju att föredrar att tar med sig en sommarsovsäck och ett littet tält ifall du inte vill bor på hotell...vissa ställen kosta också mkt för natten,det är alltid bra att uppgör innan natten hur mkt tältplatsen ska kosta då det annars kan bli dyrt(litte fuskrisk finns det alltid---också vid köp av mat osv men det hör väl till)...ang cykeln är det ju litte smaksak,jag föredrar alltid mtb med slicks osv då du kan bygga mera hållbar än de flesta 28tummare och så finns det ju massa olika grejer att välja på...om du absolut inte har koll på sånt så kan du gärna maila mig (fuchs@euromail.se) så hjälpa jag dig gärna...jag har hållit på väldigt mkt och länge med cykling och med turer på olika sätt och kan nog berätta det ena eller det andra plus att fixa allt runt cykeln...ciao philipp...
 
Svar på Hans inlägg

Hej Hans!
Jag ska göra samma sak. Cykla i Italien i tre veckor fast troligtvis i augusti detta året, 2011. Min tanke var först att ha ett tält på ryggen och tälta vart som helst. Men har nu lärt mig att det inte är tillåtet, så får kolla upp campingplatser o dyl. Min fråga är: om man tar med sig cykel, hur får man med sig den? Går det på tåg eller flyg? Egentligen hade jag väl tänkt hyra där. Och då undrar jag också om man måste lämna in den på exakt samma ställe? T.ex. om jag hyr cykeln i norra Italien och cyklar långt söderut så kanske man kan hitta samma bolag där nere och lämna in den där istället för att släpa med sig den tillbaka norrut?
Och hur gick det för dig med resan sen? Var det dyrt att campa? Jag hoppas det är billigare att tälta än att bo i husbil t.ex.
Det är ju inte tillåtet att campa vart som helst. Men om man inte hinner ta sig till en campingplats, man kanske cyklar vilse. Då kanske man kan bara sova på t.ex en strand men utan tält. Då tältar man ju inte, man bara sover, som om man skulle bo i ett hotell i närheten men bestämde sig för att se på stjärnorna hela natten. Jag menar, hur strängt är det?
Är tacksam för alla tips om vad som helst jag kan få.
/En person som aldrig campat förut och tänker köra på stort på en gång.
 
Antar

att du såg att Hans cyklade 2005. Det är inte självklart att han tittar in på den här tråden igen och svarar här men du kan kontakta honom via hans kontaktuppgifter klicka på hans signatur ovan.

En bra sida att ta del av är http://www.cykelturist.com/

Thure
 
Tinax,

Jag cyklade genom Italien i våras och fricampade i princip hela vägen. Det är nog det "svåraste" land jag har fricampat, men långt ifrån omöjligt. Man får bara vara beredd på att tälta på ställen som är helt uppenbart olämpliga och hoppas på det bästa. Jag klarade mig bra hela vägen...

...förutom vid Gardasjön då det blev mörkt och jag inte hittade ens ett litet buskage där man kunde sätta upp tältet obemärkt. Jag gick in på ett flertal campingar som alla ville ha över 20 euro för en natt med mitt tält, tills jag hittade en som accepterade att jag tältade på en grusgång för 5 euro. Jag stannade två nätter och tog med mig ett par rullar toalettpapper som tack.

Du kan läsa om min tur i Italien på min hemsida!
http://www.johanmiorner.se/resor-2/rom-malmo-2010-2/italien/
 
Hej,

Jag skulle nog välja en annan månad än Aug, då är det som varmast, och alla i ITA har semester. Enklast att ta med en egen cykel, det går väl att hyra i cykelbutiker men dom vill säkert ha tillbaka den ! Man kan ta med cykeln på nästan alla lokaltåg, men om man skall åka längre sträckor kanske det inte är tillåtet, eller man kanske måste åka flera olika lokaltåg med byten. Bara att köpa en biljett och hoppa ombord med cykeln. Jag har tagit SAS till ITA med cykeln, funkat bra, se flyg-MTB tråden ! Man landar på flygplatsen, hittar förhoppningsvis cykeln och sina väskor, bygger ihop och hänger på väskorna, cyklar ut från baggage-bandet genom tullen och ankomsthallen och vidare.... Och tvärtom när man skall hem. Campingplatser kan vara nice eller hemska, och man måste ju punga ut med minst 10-15 Eur... det kan vara svårt att hitta avskilda vild-camp-ställen.

Good luck !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.