Cykla genom Sverige!

Hej!

Jag är en oerfaren cyklartjej på 18 år och hade tänkt att cykla genom Sverige. Vilken cykel ska man ha, jag hade tänkt en racer men hur ska man då göra med packningen? Någon som har några tips? Är den någon annan som har gjort samma rutt som har tips på vart man bara måste cykla förbi?

Tack på förhand
 
Gå till en handlare och fråga så att du kan ha med dig packning. Finns säkert bra begagnat att få tag på. Resan ger/blir mer givande då, tälta efter vägen/laga egen mat etc.

Sedan är det bara att ge sig av !

Vägval beror ju på ens intressen...., kust, inland, skog, kultur etc....
 
Jag tränar cykel ganska mycket, både på racer och MTB, och har testat båda på långturer. När jag cyklade med packning till Åland så tog jag min MTB, riggad med slicks, pakethållare och en väska från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Packvaska-27031/

Det funkade klockrent, jag satt skönt, kunde ta mig fram på ganska risiga vägar samtidigt som det rullade lätt på asfalterade vägar. Jag är inte alls övertygad om att min racer hade överlevt resan. Om inte annat var det skönt att slippa bry sig, bara trampa på tvärs över allt som kom ivägen :)

Men det är klart, cyklar jag utan packning så funkar ju racern lika bra, om man vet att det är asfalterade vägar hela vägen.
 
Ett tips från min korta tur(40 mil).. Ha inte med för mycket grejer som jag. Det mesta går att köpa på vägen om du behöver(såvida du inte är i djupaste norrland)
 
Planera inte för mycket och se till att packa med saker som du VERKLIGEN behöver, spelar ingen roll vilken cykel bara du kan cykla bekvämt under många timmar och kan ha pakethållare för väskor eller en kärra. Sen rekommenderar jag att undvika E4:an i norrland och satsa på inlandsvägen istället mycket finare men längre mellan städerna. Det går att cykla via Norrlands kusten utan att cykla på E4an men var beredd på flera omvägar och även lite grus vägar speciellt mellan Sundsvall och Örnsköldsvik. I mellan Sverige och södra Sverige hitta man nästan alltid bra mindre vägar. Lycka till:)
 
Min erfarenhet är att (de flesta) cykelhandlare (precis som de flesta försäljare) inte är speciellt bra att fråga om råd.

Oftast försöker de sälja så dyra saker som möjligt, eller säger ungefär samma sak som vilken lekman som helst skulle sagt.

Mina 50 öre är att det bästa är att prata med folk som faktiskt vet. Och fråga på ett forum som typ det här =)
 
Cykelspåret längs ostkusten

är en fin cykelled som sträcker sig mellan Haparanda och Ystad. Har inte cyklat hela men började i Karesuando och kommit till Örnsköldsvik. Karta finns att köpa via cykelfrämjandet. Ortlieb och Globetrotter har jättebra cykelväskor. Lycka till!
 
Cykelspåret lite gammalt

Jag cyklade i Sverige i somras. Från Borås till Stockholm via Östersund och Umeå. Alltså fick jag smaka på cykelspåret längst ostkusten och norr om Ö-vik var jag inte imponerad. Det stod något om vägren i beskrivningen men när jag kom fram till E4:an (enda vägen där uppe om man inte vill cykla 5-8 mil längre) så har hela vägen blivit 1+2 väg (siffrorna hänvisar till bilarnas framkomlighet och antal filer, för en cyklist så är varje 2+1 väg i själva verket 0+0 väg, dvs ingen framkomlighet). Jag trotsade till slut E4:an en söndagskväll när trafiken var nere på ett minimum och med blotta förskräckelsen så tog jag mig de 2-3 mil som fodrades för att slippa omvägen på ca 8 mil.

I inlandet är det inget problem att färdas, där är det både glest med folk, trafik och annat som stör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.