cykla genom finland

jo det har jag bestämt mej för att göra. Har ingen som helst erfarenhet dock. Ingenting. Är inte ens cyklist, utan löpare. Men jag tror det ska ga. Bor för tillfället i Österrike. 20 ar gammal, i god form och med stark vilja.
Om nan vill hjläpa mej med nagra fragor?
no 1. TÄLT. Vad för tält?? Jag vill köpa det sa snart som möjligt (färden beräknas bli av i juli-augusti 2005). Min syster kommer med efter halva sträckan. Alltsa, 2 eller 3 mans tält? storlek? märke osv?
ja sen, vart far man tag pa en bra karta (helst beställa över internet), en bok om Finland, ev. langfärdscykling kunde juh ocksa vara pa sin plats.
HUr tar man sej upp till norra finland, med cykel? Cykelväskor? tips pa bra cykel? alla erfarenheter och tips är jag tacksam för!
//Kristin
 
Då jag också har funderingar på att cykla i Finland näste år så har jag börjat titta på lite information

Här är sidan om att cykla i Finland:

http://www.visitfinland.com/cycling/eng/route_guides/index.html

Man kan köpa kartor från den webbsidan också.
Man får dessutom tips på hur man transporterar cykeln i Finland.

Tält rekommenderar jag Hilleberg då jag själv har ett.

http://www.hilleberg.se/

Är dyra men bra.

Vilket tält ni än väljer rekommenderar jag de med större absid då de är trevligare att vara i när det regnar och går ocskå att laga mat i utan att man behöver vara alltför rädd att elda upp tältet.
Ta gärna ett 3-mans om ni ska vara två.
Hilleberg Nallo GT är ett exempel på den typen av tält.

Annars har Haglöfs en tältserie som många är mycket nöjda med:

http://www.haglofs.se


På denna kan ni titta på utrustning som säljs i Sverige:

http://www.getout.se/v2/

Cykelväskor som de flesta har och som också bör finnas i Österike är Ortlieb:

http://www.ortlieb.de/

Alla Ortlibs cykelväskor är vattentäta.

/Håkan
 
Jag så att ni ville ha tips på cykel också:

Har ni gott om pengar rekommenderar jag liggcykel:

http://www.hpvelotechnik.de

De gör två långfärdscyklar, Grashopper och Street Machine GT.
Räkna med ett pris på ca 24000-25000 Skr för dem.
Med liggcykel slipper man få ont i händer, bak, nacke och rygg.

Cannondale gör två långfärdscyklar T800 och T2000.

http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/flavor/TO.html

Inte heller billiga men bra.

Annars går de flesta cyklar att använda.
Lägg dock märke till att långfärdscyklar har bockstyre. Det är för att kunna ha många ställningar för händerna så man inte får ont i dem.

Ni kan nog fråga cykelhandlare i Österrike efter långfärdscyklar. Heter touring bikes på engelska ifall ni vill söka på webben.

/Håkan
 
Coh om nan vill fälja med är det heeelt ok. okey köra halva ensam, men nog vore det juh roligare med nan som trampade med.
tjing
 
Annars går de flesta cyklar att använda.
Lägg dock märke till att långfärdscyklar har bockstyre. Det är för att kunna ha många ställningar för händerna så man inte får ont i dem.

/Håkan
[/QUOTE]

Av tradition har långfärdscyklar bockstyre, för den skull är det inte säkert att det är bekvämast för alla. Jag har själv övergått till XC-styre med rise och barends då jag funnit det bekvämare.

Den brittiske långfärdcyklisten Gass Gilbert föredrar XC-styre med barends framför bockstyre, tyska och holländska långfärdscyklister talar sig varma för butterflystyren.

M.a.o. prova ut vilken sorts styresom passar bäst för dig och då kan det hända att man får göra som Leif Panduro "Skit i traditionerna".
 
klippen; sa:
Annars går de flesta cyklar att använda.
Lägg dock märke till att långfärdscyklar har bockstyre. Det är för att kunna ha många ställningar för händerna så man inte får ont i dem.

/Håkan

Av tradition har långfärdscyklar bockstyre, för den skull är det inte säkert att det är bekvämast för alla. Jag har själv övergått till XC-styre med rise och barends då jag funnit det bekvämare.

Den brittiske långfärdcyklisten Gass Gilbert föredrar XC-styre med barends framför bockstyre, tyska och holländska långfärdscyklister talar sig varma för butterflystyren.

M.a.o. prova ut vilken sorts styresom passar bäst för dig och då kan det hända att man får göra som Leif Panduro "Skit i traditionerna". [/QUOTE]

Personligen har jag utvecklat en lätt allergi mot bockstyre, åtminstone i långfärdssammanhang. Ok, man kan byta grepp men jag tycker att jag lik förbenat belastar samma del av handen hur jag än flyttar den. Sätter jag händerna på bromshandtagen eller i lägsta läget känns det som jag lägger mej raklång över hojen med utsträckta armar och kan bara sitta så en kort stund. Nu har jag skaffat butterflystyre och är mycket spänd på hur det ska funka ute på cykelsemestern
 
Hej! Jag har cyklat en del i Finland och funnit några bra helt nyutkomna friluftskartor. Sex stycken skall täcka hela Finland. Den sjätte, som skall täcka norra Finland, fanns dock ännu inte för en månad sedan.

Skalan är 1:200 000
Namnet: Fillari GT
Förlag: Kartakeskus

Kartdel nr 1 täcker Södra Finland, 2-4 mellersta Finland, 5 södra "Norrland" och 6 norra Finland.

På kartan finns praktiskt taget alla cykelvägar markerade och numrerade, dessutom cykelaffärer och serviceställen.

God tur
Anders
 
Hejsan.
Jag o min familj cyklade i Finland i somras. Från Åländska skärgården till Vaasa där vi tog färja till Umeå. Vi hade inga kartor med oss utan besökte turistbyråer och campingar på vägen där det fanns lokala gratiskartor. I dessa fanns tips på saker att se och göra på orten. Dessutom går det "fortare" att cykla en sådan karta än en som är över ett helt land. Flera decimeter på en dag istället för en centimeter på den stora kartan. :) Vi hade Hillebergs Nallo GT ett fantastiskt tält som höll torrt och är lätt. Jag hade vattentäta cykelväskor som kunde sitta kvar på cykeln hela tiden. Görgens väskor är inte täta längre varför han fick ta in sina i absiden till natten. Vi hade båda två par cykelbyxor vilket visade sig vara en god investering. Vill du ha fler tips får du jättegärna kontakta oss. Vore även trevligt att få läsa om dina äventyr när du är hemma igen.
Hälsar Lizette & Görgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.