Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien

Hejsan!
I maj tänkte jag pysa iväg på en cykeltur som förhoppningsvis, eller snarare eventuellt kommer gå igenom ovannämnda länder.

Jag börjar i Italien och tänkte ta båten över till Albanien, men jag behöver tips. Har du cyklat, eller överhuvudtaget varit där? Hurdana är vägarna, folket, säkerheten, kan jag fricampa, finns det ens campingar?
Hur blir jag bemött som svensk?

Ja, all information är väldigt värdefull! och jag är jättetacksam för alla eventuella svar!!

John
 
Cykelgalning?

Hejsan John!

Intressant vägval för en cykelsemester... Jag har själv varit i Bosnien och Kosovo för några år sedan...

Vad gäller säkerheten idag är jag inte helt uppdaterad, men jag skulle aldrig själv få för mig att campa i de områdena...

När det gäller att cykla ställer jag mig väldigt tveksam. Framförallt maa vägstandard och trafiken! Något farligare än trafiken på Balkan (Bosnien/Kosovo i vart fall) är nog svårt att uppleva idag tror jag...
Det är några år sedan krigen avslutades i dessa områden (de du nämner) men de är (kanske med fokus på Albanien) de mest kriminellt "belastade" områdena i hela Europa.

Men kan man ta vara på sig så är den "vanliga" civilbefolkningen oerhört tillmötesgående och gästvänlig (min erfarenhet).

Mvh och lycka till!
Niklas

PS Vad för bössa tar du med ;) (Obs ironi!) DS
 
Hej. Jag kommer ursprungligen från Bosnien så jag vet väl en del om det.

Angående vägen du har valt så kan jag säga att Kroatien är i stort sätt riskfritt. Landet har inte blivit lika krigsdrabbat som Bosnien och Kosovo. Vägarna är väl förhållandevis bra och det finns gott om turister sommartid från hela Europa. Här färdas du väldigt säkert vill jag säga.

Vad gäller Albanien och Montenegro så är situationen lite mer ostabil. Albanien har jag inte så bra koll på, men jag har för mig att jag läste någonstans att de har Europas högsta kriminalitet. I Montenegro är det väl rätt stabilt just nu, men det har förekommit strider mellan gerillan och statsmakten för två år sen. Men de har väl kommit överens om nått avtal nu.

I Bosnien är läget just nu stabilt. Landet är uppdelat i två delar. I den norra delen och även östa är det serbiskt område. Andra delen sköt av den muslismka och kroatiska befolkningen. Befolkningen är väl rätt gästvänlig men då det förekommer djup fattigdom så är även brottsligheten relativt stor.

Alltså i Kroatien kan du vara lung. I Albanien/Montenegro skulle jag vara väldigt försiktig. I Bosnien är du något tryggare men undvik alltid att färdas på natten och på små vägar. Välj alltid större vägar där det finns mycket folk. Och undvik att diskutera politik med människor. Polisen är inte som i Sverige. Dvs en muta sitter aldrig fel. :)

PS: Jag skulle välja ett vapen som är lätt att dölja. En mindre pistol eller något! :)
 
Johnboy; sa:
Hejsan!
I maj tänkte jag pysa iväg på en cykeltur som förhoppningsvis, eller snarare eventuellt kommer gå igenom ovannämnda länder.

Jag börjar i Italien och tänkte ta båten över till Albanien, men jag behöver tips. Har du cyklat, eller överhuvudtaget varit där? Hurdana är vägarna, folket, säkerheten, kan jag fricampa, finns det ens campingar?
Hur blir jag bemött som svensk?

Ja, all information är väldigt värdefull! och jag är jättetacksam för alla eventuella svar!!

John

Jag har inte varit i länderna du nämner men jag tror att det är helt OK att cykla där. Jag har sett bilder därifrån från kompisar som har varit där på vanlig semester så verkar det som att vägar och trafik är tillräckligt bra för att man ska ha kul.

Att campa där är nog inga problem, men om du känner dig osäker i ett specifikt område så vänta med att slå upp tältet till det blir mörkt eller bo på hotell istället. Ta även reda på om det kan eventuellt kan finns minor i området du har tänkt tälta på. Om det finns det så tälta du på en plats som du vet folk har gått på ex. på en soptipp eller dyligt. Om jag inte har helt fel så är det inte tillåtet att fricampa där men om man inte visar var man campar för någon så går det bra. Jag gjorde så på min cykeltur i fd Sovjet.

Vet du om det finns möjlighet att få tag i reservdelar till cykeln om något går sönder? Om du inte vet så ta mig dig det. Det är inte så kul att sitta och vänta på att något ska skickas dit med post.

Lycka till och lämna vapnen hemma. (Inte ironi)

/Stellan
 
Kul att du vill cykla i Albanien! Du kommer att få uppleva ett mycket intressant land, och få se hur mycket tokigheter en galen diktator kan ställa till med.
Jag besökte Albanien för ca 9 år sedan. Det är ett vackert land med en vänlig befolkning och mycket dåliga vägar. Mycket är skitigt och eländigt, (arvet efter Hoxha) men naturen är omväxlande. Folket var åtminstone när jag var där mycket nyfikna på allt från väst. Nyfikenheten kan gränsa till att bli påträngande och jobbig ibland.
Jag råkade inte ut för någon brottslighet, förutom att det inte fanns något alternativ till att växla svart. Ibland såg jag en del märkliga saker, Kalashnikov var populära att vifta med i alla sammanhang men jag höll låg profil och klarade mig bra. Glöm rådet att ta med ett vapen. Bättre att vara rånad än att hamna i skottväxling. Det har blivit lugnare politiskt sedan jag var där.
En intressant grej var att ca 50% av bilparken var Mercedes Benz. De påstod att det bara var att beställa modell sedan "hämtades" den i Tyskland.
Jag besökte södra delen samt kusten och Tirana. Campingplatser finns inte. Jag campade inte, men tror inte att du får problem att hitta tältplatser. Däremot finns det gott om bunkrar :) (du kommer att förstå vad jag menar när du kommer dit).

Det var som sagt snart 10 år sedan, mycket har hänt, men jag tror att det blivit lite "lugnare".
 
Favoritomraadet i Europa

Hej!

Det var ett tag sedan jag var daer (vinter 1999/2000), men haer aer vad jag anser om omraadet.

Kroatien - Mycket trevligt folk, oftast bra vaegar med maanga alternativa smaavaegar med lite trafik. Bitvis utmanande topografiskt, med branta backar 8-11%. Inga som helst problem med naagot...hmmm, jo, med Boran, den infernaliskt starka vinden laengs kusten. Direkt livsfarligt foer en cyklist.

Bosnien - En hel del har saekert haent daer sedan jag var daer, men jag tvivlar paa att det aer till det saemre. Minrisken var stor i naagra omraaden och hatet mellan de olika grupperna i landet gjorde sig paamint genom staendigt skitsnack och foertal mot "de andra". Den korta tid jag var daer hade jag i alla fall en mycket intressant tid och tror inte att det ska innebaera naagra problem att cykla daer.

Albanien - Var paa vaeg dit foer ett tag sedan, men planerna aendrades i sista sekunden (naagra tiotal km fraan graensen). En polare fortsatte dock och beskrev det som sin intressantaste upplevelse i Europa. Han hade inga problem, men paapekade att potentialen fanns daer och att man skulle vara paa sin vakt. Hans huvudraad var standardtipset att inte cykla in i staeder paa natten. Maila mig om du vill ha hans email.

Camping - Campade alla mina naetter i omraadet. Ibland inom synhaall, ibland inte. Har svaart att tro att det finns naagra direkta foerbud, fick besoek av nyfikna poliser naagra ggr.

Trafik - Lite Italienskt oever koersaettet, men det var bara paa de stoerre vaegarna jag kaende att det var ett problem.

Gaestvaenlighet - Fantastisk!
Mat - Mycket bra!
Hotel - Inga erfarenheter.
Som svensk - Mycket vael bemoett!
Som cyklist - Som en hjaelte :)
Reservdelar - Inga problem i de stoerre staederna.
Medicinkit - Maerk allt tydligt eller laat medicinerna vara kvar i origigalfoerpackningarna. Det tog timmar vid varje graens foer mig, eftersom jag hade mina mediciner i filmburkar. "Pillersmuggling" verkade vara av hoegsta prioritet daa jag var daer.

Som du foerstaar, saa gillar jag omraadet skarpt :)

PS. Stellan.
Det verkar som om du kan min webbplats utan och innan.
:)
 
Trots uttryckt ironi...

Ironi kan vara svårt, även om man tom skriver det på ren svenska... "Glöm rådet att ta med ett vapen. Bättre att vara rånad än att hamna i skottväxling. Det har blivit lugnare politiskt sedan jag var där.".

Naturligtvis tar man inte med sig vapen på en semesterresa!

Men jag hade trots allt ett syfte med den ironiserande humorn och det var faktiskt att få fram bilden av ett område där våld och vapen långt ifrån är ovanligt. Detta tenderar att vara faktum i länder där den politiska infrastrukturen störtat samman. Nu är det ett tag sedan inbördeskriget i Jugoslavien avslutades(?) och alla republikerna torde vara mer eller mindre lugna. Naturligtvis är de flesta människor precis som "vanligt", gästvänliga och justa. Men, krigstrauma och hög brottslighet (Bosnien och Albanien) innebär att man måste beakta helt andra risker än vid en cykelsemester i Danmark (men det hoppas jag är uppenbart). Albanien och Bosnien är inte Kroatien direkt...

Om nu resan blir av kan jag verkligen rekommendera ett besök i Sarajevo och om benen bär att ta sig upp i de omgivande bergen! En historiskt, kulturellt och geografiskt fantastisk plats! (Men håll koll på minor!!!)
 
Kalas!

Tack så jättemycket för all hjälp! det är otroligt värdefullt för en annan som är lite lagom förvirrad. Juste att ni bekräftade min misstanke om att folk i allmänhet är goda.

Det verkar ju inte finnas någon som helst anledning att inte cykla dit. Dåliga vägar och branta backar låter perfekt, så jag gör det.

En sista fråga, vad tror ni om reservdelar? Kroatien borde väl vara ok, men Albanien och Bosnien?

Jag förstod att vapenskämtet var just ett skämt, det gjorde vi nog allihopa. Hursomhelst så ser jag andå så förvirrad och hjälplös ut på cykeln att ingen skulle ha hjärta att ta mina saker eller göra mig illa ;0)

Mvh John
 
Kroatien

Hej John.

Jag var i Kroatien i somras, hade tänkt att cykla från Dubrovnik vidare upp i bergen i Montenegro. Huvudmålet var staden Zabljak för att därifrån utforska Durmitor-bergen lite närmare. Tänkte även se en del intressant saker på vägen dit.

Nu blev det inte som jag tänkte. Konstant värme över 35 grader gjorde att jag var nära att kollapsa av vätskebrist, men jag gjorde i alla fall en kortare tur i Montenegro och Kroatien.

Kroatien är som Janne skriver ett underbart land. Fint landskap och trevliga människor. Håller du dig nära kusten eller övriga turistområden finns det campingar, restauranger, affärer och engelskspråkiga personer överallt. Jag följde den hårt trafikerade vägen utefter kusten, men det gick ändå bra, jag blev förvånad över att dom visade så mycket hänsyn. Detta var under högsäsongen i juli/augusti, i maj är det säkert mycket mindre trafik. Hälften av trafiken när jag var där utgjordes av italienska husbilar. Tyvärr var även campingarna fulla med desamma :-(. Stötte på en hel del andra cyklister men detta var som sagt i turistområdena.

Direkt vid gränsövergången till Montenegro märktes en påtaglig skillnad. Sämre vägar, inga engelska skyltar, kaotisk trafik, allmänt förjävligt... Nu var jag kraftigt uttorkad och det kan ha påverkat mitt intryck av läget (denna dagen drack jag 12 liter vatten efter avslutad cykling utan att gå på toaletten). Jag är dock övertygad om att allt hade blivit bättre om jag tagit mig från kusten upp i bergen.

Det belv ett par mil cykel och en del bussåkning i Bosnien. Fint på vissa ställen, mycket kvar av kriget på andra ställen. Kan vara intressant att se om man har intresse.

Innan jag stack brevväxlade jag med Jovan Erakovic, du hittar honom på http://host.sezampro.yu/freebiking/ (bra site med fina bilder, men i dagsläget endast på serbiska). Jag kan skicka dessa mail till dig om du vill ha, hör av dig i så fall.

För övrigt: väldigt mycket ilska och misstänksamthet pyr fortfarande i regionen. När jag var där härjade flera stora skogsbränder i Kroatien, och det var ingen som tvivlade på vilka som låg bakom dessa...


...Johan...
 
Re: Re: Kalas!

Broder Bob; sa:
Johnboy; sa:
Jag förstod att vapenskämtet var just ett skämt...

OK jag kanske missade ironin... (det var mitt i natten) Kommer att tänka på en annan cyklist som faktiskt hade en puffra med. Läs ca 2/3 ned på denna sida!
http://www.bikechina.com/heinzstucke2z.html

Var det ironi?

Under mina cykelturer har jag träffat andra cyklister som tycker det är nödvändigt att beväpna sig med en pistol eller spray. Jag nöjer mig med en stor skiftnykel :)

/Stellan
 
Re: Re: Re: Kalas!

j_stellan; sa:
Broder Bob; sa:
Johnboy; sa:
Jag förstod att vapenskämtet var just ett skämt...

OK jag kanske missade ironin... (det var mitt i natten) Kommer att tänka på en annan cyklist som faktiskt hade en puffra med. Läs ca 2/3 ned på denna sida!
http://www.bikechina.com/heinzstucke2z.html

Var det ironi?

Under mina cykelturer har jag träffat andra cyklister som tycker det är nödvändigt att beväpna sig med en pistol eller spray. Jag nöjer mig med en stor skiftnykel :)

/Stellan

Skiftnyckeln kan ju anvädas till flera sake då... bra, det sparar vikt! ;)

Angående reservdelar... vad jag minns så finns det (av "nöden") många som är väldigt duktiga på att meka och fixa lösningar för att få bilar och maskiner att fungera. Det borde mao vara enkelt att få hjälp (då de flesta är väldigt trevliga och säkert extra så om man kommer som tursit till deras land!) men det kanske inte sker med märkesdelar... I vart fall inte på "landet".

mvh och om du cyklar vore det väldigt roligt att få ta del av en reseberättelse!

Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
TW1 Genom alla landskap? Långcykling 0
Karlholm Genom Sverige i sommar? Långcykling 28
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11
snöängeln Cykling genom Storbritannien Långcykling 6
x-treme Cykelvägar genom Tyskland? Långcykling 3
emmahawk vag ner genom frankrike? Långcykling 1
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
Sam Borombon Albanien Långcykling 11
jd Montenegro, Serbien, Bosnien? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.