Genom Polen

Jag planerar tur till Trieste 2010, och har problem med vägvalet genom Polen. Jag har hittat två leder genom Polen i nord -syd riktning; EuroVelo nr 9 och Amber Trail Greenways (gdansk-Warsawva-Krakow-Wien).
Finns det fler leder i Polen?
Har någon erafarenhet av dessa två leder, att dela med sig?
Var får man tag på karta (max 1:200 000) över dessa två leder?
Har någon en bättre rutt än dessa två att föreslå?

/ Thomas
 
Har ingen erfarenhet av lederna förutom att vi trillade in på de av en slump nån gång ibland. Vi tog färjan ner till Gdynia, köpte en kick-ass karta i Gdansk på turistinfon och tog slumpmässiga småvägar igenom hela Polen. Förutom att vi fick åka på landsväg ibland (det va ju mer vårt val eftersom vi inte ville ta för mycket omvägar) så var det mycket vackert, grönt och underbart med massvis med skog att campa i, sjukt mycket mygg på vissa ställen dock. Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med rutterna mer än att de inte "behövs" enligt mig.
 
ang Polen

Instämmer i det du bikebug skriver. Även jag har helt missat att det skulle finnas angivna cykelleder. Under sommarens rundtur av Centraleuropa tog jag rutten; Gdansk till Malbork, småvägar ner till Toruri (som jag skippade), vägen ut med floden Vistula via Plock till Warsawa. Men i en by innan Plock blev jag matförgiftad på den lokala pizzerian och efter en natts dassrally fick det bli tåg in till hufvudstaden. Tåget saknade cykel/bagageutrymme i mittenvagnen så jag slängde in hojen genom första bästa dörr för att hinna med. Fel av mig fick jag veta av en uppjagad konrollant för cyklar får då bara medföras i sista ingången i tågsättets sista vagn . Han lugnade sig dock snabbt när han insåg att jag inte pratar polska, men det kan vara bra att veta att det annars är både lätt och billigt att resa med cykel på polska tåg.

Trots att det var turistsäsong träffade jag inte många likasinnade ut med vägen så det var kul att paret som driver Hostel Helvetia, som jag tog in på väl i Warsawa, är erfarna långfärdscyklister. Följde bla med Piotrs syster på en guidad cykeltur runt centrala delen av staden. Min andra kväll där firade dom något sorts jubileum så förutom gratis buffè med god pilz fick jag följande tips på vägval till Krakov:

1. Warsaw - along vistula river to Gora Kalwaria, side trip to castle in Czersk (5 km) - cross Vistula in Gora Kalwaria go to Pulawy and then to Kazimierz Dolny (appr 150 km from Warsaw) - VERY NICE TOWN.
2. Kazimierz - Sandomierz (appr 120 km). Sandomierz is another nice town, a bit forgotten, totaly out of the beatten track, one of my favourities.
3. On a way to Tarnow visit Baranow Sandomierski Castle
4. On a way to Cracow visit Wieliczka Salt Mines.
http://maps.google.pl/maps/ms?ie=UT...44403011870790.00046f8c769071000e4f9&z=kRAKOW
General advice: Use roads with 3 digits numbers or roads without numbers.

Redan efter Gora-Kalwara villade jag tyvärr bort mig lite och hamnade på en mera direkt rutt som i stort gick ut med floden Vistula ner till Krakov. Väldigt intressant stad så där tog jag en paus och besökte bland annat utrotningslägret Aushwitz-Birkenau som ligger nordväst om staden. Väljer man vägen mot Prag så anser jag att man bär göra ett besök för att på plats se vilka hemskheter som vi människor är kapabla till.

Efter Krakov tog jag mig på en kuperad men och inte så trafikerad väg genom låga dalar åt sydöst. Följde sedan en väldigt fin grusad cykel/vandrings väg ut med floden Dunajec från Szczawnica till Lesnica på den Slovakiska sidan. Floden flyter fram genom en smal och djup dal som verkar vara ett populärt resmål för forsrännare trots att det som bäst porlar lite lätt.

Gränspassagen var vad jag kunde se bara var en skylt och är endast avsedd för cyklister och vandrare och det var sedan fin cykling till Tatranská Lomnica i Höga Tatras nationalpark. Där jag vandrade i några dagar innan jag begav mig av norrut igen via Prag, Danzig och Gdansk. Så här efteråt önskar att jag valt de mindre välbesökta lederna i parkens västra del. Besökte inte Poprad det lär vara fin cykling därifrån ner till Bratislava/Wien med flera sevärda naturskyddade områden, borgar och medeltida städer. Vägarna var klart bättre än i Polen inte lika trafikerade som i Tjeckien. Så jag skulle nog rekommendera denna väg framför rutten via Prag till Wien.

Planerade min resrutt på plats och valde som alltid en rutt efter sevärdigheter, vägförhållanden och tillgång till naturområden. Till skillnad från nordiska länder är rakaste vägen mellan storstäder oftast är väldigt trafikerad trots om de bara är smala landsvägar. I Polen är det asfalt och gammal kullersten om vart annat och tyvärr allt för ofta fullt av stora och ibland djupa kratrar så tjockare däck rekommenderas. Dom Schwalbe 622-32mm jag monterat på min renoverade sportcykel var på gränsen och jag önskar ibland att jag valt min gamla mtbtourer med 599-42 eller 47mm däck istället.
 
Jag har hört och läst att vägarna kan var dåliga och biltrafiken vass i Polen. Tänkte då att en led borde gå efter mindre trafikerade vägar, men ändå på vägar med hyfsad kvalite.
Annars är ju ett bra sätt att göra som bikebug eller honkydory, att köra söderut och hålla sig efter mindre vägar.
Åkte ni bara på onumrerade vägar?
Hur var trafiken?
Bikebug, åkte du väster om Wissla?
Och hur var kvaliten på vägarna? mest asfalt?

/ Thomas
 
Kollade på en karta men hittade inte Wissla tyvärr. Däremot tror jag vi åkte öster om det för vi tog vägar mot warzawa och sen till den ukrainska gränsen och vidare till L'viv. Kommer inte ihåg vilka vägar som va numrerade och inte men trafiken va lugn och sansad i princip överallt. Med undantag för området kring Gdansk. Warzawa åkte vi aldrig in i, känns som huvudstäder i största allmänhet inte har mycket och göra på en cykelresa =)

Vägarna va bara asfalt och mycket bra sådan. Ska du ändå ner till Trieste så åk vidare till Istra i Kroatien och området i Slovenien vid kusten (supernära). Har inte cyklat där men vilket ställe! Trieste va mest trafik tyckte jag, göra nåt särskilt där?
 
Köpte bara en bra karta (1:200 000) i Gdynia och började cykla. Var vägen för trafikerad var det bara att ta en mindre väg osv. Någon gång blev det små skogsvägar utan asfalt och utan trafik (även kort med sand), men alltid trevliga små landsvägar genom vackra landskap (med undantag för någon mil utanför Gdansk respektive Krakow. Cyklade Gdynia - Zakopane/Lysa Polana.

Visste inte ens att det fanns cykelleder, och anser inte att man behöver dem. Dessutom gillar jag 'äventyret' att själv välja väg snarare än att lita på ledkonstruktören.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
TW1 Genom alla landskap? Långcykling 0
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12
Karlholm Genom Sverige i sommar? Långcykling 28
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11
snöängeln Cykling genom Storbritannien Långcykling 6
x-treme Cykelvägar genom Tyskland? Långcykling 3
emmahawk vag ner genom frankrike? Långcykling 1
xely Tälta i Polen och Ukraina Långcykling 12
hannulan Vatten i Polen och Baltikum Långcykling 2
PierreOdengard Bergen mellan Polen-Tjeckien Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.