Genom Polen

Jag planerar tur till Trieste 2010, och har problem med vägvalet genom Polen. Jag har hittat två leder genom Polen i nord -syd riktning; EuroVelo nr 9 och Amber Trail Greenways (gdansk-Warsawva-Krakow-Wien).
Finns det fler leder i Polen?
Har någon erafarenhet av dessa två leder, att dela med sig?
Var får man tag på karta (max 1:200 000) över dessa två leder?
Har någon en bättre rutt än dessa två att föreslå?

/ Thomas
 
Har ingen erfarenhet av lederna förutom att vi trillade in på de av en slump nån gång ibland. Vi tog färjan ner till Gdynia, köpte en kick-ass karta i Gdansk på turistinfon och tog slumpmässiga småvägar igenom hela Polen. Förutom att vi fick åka på landsväg ibland (det va ju mer vårt val eftersom vi inte ville ta för mycket omvägar) så var det mycket vackert, grönt och underbart med massvis med skog att campa i, sjukt mycket mygg på vissa ställen dock. Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med rutterna mer än att de inte "behövs" enligt mig.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
ang Polen

Instämmer i det du bikebug skriver. Även jag har helt missat att det skulle finnas angivna cykelleder. Under sommarens rundtur av Centraleuropa tog jag rutten; Gdansk till Malbork, småvägar ner till Toruri (som jag skippade), vägen ut med floden Vistula via Plock till Warsawa. Men i en by innan Plock blev jag matförgiftad på den lokala pizzerian och efter en natts dassrally fick det bli tåg in till hufvudstaden. Tåget saknade cykel/bagageutrymme i mittenvagnen så jag slängde in hojen genom första bästa dörr för att hinna med. Fel av mig fick jag veta av en uppjagad konrollant för cyklar får då bara medföras i sista ingången i tågsättets sista vagn . Han lugnade sig dock snabbt när han insåg att jag inte pratar polska, men det kan vara bra att veta att det annars är både lätt och billigt att resa med cykel på polska tåg.

Trots att det var turistsäsong träffade jag inte många likasinnade ut med vägen så det var kul att paret som driver Hostel Helvetia, som jag tog in på väl i Warsawa, är erfarna långfärdscyklister. Följde bla med Piotrs syster på en guidad cykeltur runt centrala delen av staden. Min andra kväll där firade dom något sorts jubileum så förutom gratis buffè med god pilz fick jag följande tips på vägval till Krakov:

1. Warsaw - along vistula river to Gora Kalwaria, side trip to castle in Czersk (5 km) - cross Vistula in Gora Kalwaria go to Pulawy and then to Kazimierz Dolny (appr 150 km from Warsaw) - VERY NICE TOWN.
2. Kazimierz - Sandomierz (appr 120 km). Sandomierz is another nice town, a bit forgotten, totaly out of the beatten track, one of my favourities.
3. On a way to Tarnow visit Baranow Sandomierski Castle
4. On a way to Cracow visit Wieliczka Salt Mines.
http://maps.google.pl/maps/ms?ie=UT...44403011870790.00046f8c769071000e4f9&z=kRAKOW
General advice: Use roads with 3 digits numbers or roads without numbers.

Redan efter Gora-Kalwara villade jag tyvärr bort mig lite och hamnade på en mera direkt rutt som i stort gick ut med floden Vistula ner till Krakov. Väldigt intressant stad så där tog jag en paus och besökte bland annat utrotningslägret Aushwitz-Birkenau som ligger nordväst om staden. Väljer man vägen mot Prag så anser jag att man bär göra ett besök för att på plats se vilka hemskheter som vi människor är kapabla till.

Efter Krakov tog jag mig på en kuperad men och inte så trafikerad väg genom låga dalar åt sydöst. Följde sedan en väldigt fin grusad cykel/vandrings väg ut med floden Dunajec från Szczawnica till Lesnica på den Slovakiska sidan. Floden flyter fram genom en smal och djup dal som verkar vara ett populärt resmål för forsrännare trots att det som bäst porlar lite lätt.

Gränspassagen var vad jag kunde se bara var en skylt och är endast avsedd för cyklister och vandrare och det var sedan fin cykling till Tatranská Lomnica i Höga Tatras nationalpark. Där jag vandrade i några dagar innan jag begav mig av norrut igen via Prag, Danzig och Gdansk. Så här efteråt önskar att jag valt de mindre välbesökta lederna i parkens västra del. Besökte inte Poprad det lär vara fin cykling därifrån ner till Bratislava/Wien med flera sevärda naturskyddade områden, borgar och medeltida städer. Vägarna var klart bättre än i Polen inte lika trafikerade som i Tjeckien. Så jag skulle nog rekommendera denna väg framför rutten via Prag till Wien.

Planerade min resrutt på plats och valde som alltid en rutt efter sevärdigheter, vägförhållanden och tillgång till naturområden. Till skillnad från nordiska länder är rakaste vägen mellan storstäder oftast är väldigt trafikerad trots om de bara är smala landsvägar. I Polen är det asfalt och gammal kullersten om vart annat och tyvärr allt för ofta fullt av stora och ibland djupa kratrar så tjockare däck rekommenderas. Dom Schwalbe 622-32mm jag monterat på min renoverade sportcykel var på gränsen och jag önskar ibland att jag valt min gamla mtbtourer med 599-42 eller 47mm däck istället.
 
Jag har hört och läst att vägarna kan var dåliga och biltrafiken vass i Polen. Tänkte då att en led borde gå efter mindre trafikerade vägar, men ändå på vägar med hyfsad kvalite.
Annars är ju ett bra sätt att göra som bikebug eller honkydory, att köra söderut och hålla sig efter mindre vägar.
Åkte ni bara på onumrerade vägar?
Hur var trafiken?
Bikebug, åkte du väster om Wissla?
Och hur var kvaliten på vägarna? mest asfalt?

/ Thomas
 
Kollade på en karta men hittade inte Wissla tyvärr. Däremot tror jag vi åkte öster om det för vi tog vägar mot warzawa och sen till den ukrainska gränsen och vidare till L'viv. Kommer inte ihåg vilka vägar som va numrerade och inte men trafiken va lugn och sansad i princip överallt. Med undantag för området kring Gdansk. Warzawa åkte vi aldrig in i, känns som huvudstäder i största allmänhet inte har mycket och göra på en cykelresa =)

Vägarna va bara asfalt och mycket bra sådan. Ska du ändå ner till Trieste så åk vidare till Istra i Kroatien och området i Slovenien vid kusten (supernära). Har inte cyklat där men vilket ställe! Trieste va mest trafik tyckte jag, göra nåt särskilt där?
 
Köpte bara en bra karta (1:200 000) i Gdynia och började cykla. Var vägen för trafikerad var det bara att ta en mindre väg osv. Någon gång blev det små skogsvägar utan asfalt och utan trafik (även kort med sand), men alltid trevliga små landsvägar genom vackra landskap (med undantag för någon mil utanför Gdansk respektive Krakow. Cyklade Gdynia - Zakopane/Lysa Polana.

Visste inte ens att det fanns cykelleder, och anser inte att man behöver dem. Dessutom gillar jag 'äventyret' att själv välja väg snarare än att lita på ledkonstruktören.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips