Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek

Hej!

Nu har jag med kamrater ännu en gång suttit och drömt hela vintern och tagit fram en tänkbar rutt för sommarens eskapader.
Vi har lusläst trådarna på utsidan om de situationer och platser som kan erbjuda en del svårigheter, men då en del av trådarna vi hittat varit från 2007-2009, och som de flesta vet så kan mycket hända i fjällvärlden på bara 2 år, så tänkte vi lägga fram en grov ruttplanering samt påståenden för vissa passager för nagelfarning.

Rutten ser ut som följer:

Etapp1: Sourva -> Läger 1, mellan Garjep Atjek och Vuosskeljavrre (via Sliehkkojavre)

Etapp 2: Läger 1 -> Läger 2, Oarjep Tjievrajavrre (som vi passerar antingen norr om, eller söder om i den skarpa kröken, beroende på vadbarhet. Söder om är primärplan. Båda har nämnts i tidigare trådar.)

Etapp 3: Läger 2 -> Läger 3, Nordvästsidan om Nijak

Etapp 4: Läger 3 -> Läger 4, Ruohtesjavrasj (antingen genom att vada Nijakjågåsj i höjd med Nijak, för att komma till västsidan Ruohtesvagge och den stig som enligt BD10 finns där, eller att följa Nijaksidan av dalen till sjön Ruohtesjavrasj, och korsa dalen till stigen sydost om sjön)

Etapp 5: Läger 4 -> Läger 5, Boajsajågåsj. Jag tror inte den sträckan behöver kommentarer.

Etapp 6: Läger 5 -> Läger 6, Mahtujågåsj (Via bron vid Mikkastugan)

Etapp 7: Läger 6 -> Läger 7, någonstans vid Bielajavratja. (I denna etappen finns ett ökänt vad vid Tjågnjårisjågåsj, som enligt utsidan kan vara svårt om inte rent av farligt vid högt vattenstånd. Därför funderar vi på om vi inte skall lägga föregående läger, Läger 6 ,precis på nordvästra stranden, och ta vadet av Tjågnjårisjågåsj som första sak på denna etapp?)

Etapp 8: Läger 7 -> Läger 8, vid Bierikjåhkå mellan Bierikjavrre och Vuojnesjuobbala.

Etapp 9: Läger 8 -> Läger 9, strax efter bron över Guhkesvakkjåhkå.

Etapp 10: Läger 9 -> Läger 10, nordost om den svårforcerade terrängen runt renvaktarstugan vid Njiravjågåsj. (Här funderar vi på huruvida den bästa vägen runt detta salixfort är norr om, och antagligen gå på skrå i stenravel, eller att gå söder om "längs parkgränsen" på kartan. Någon med erfarenhet?)

Etapp 11: Läger 10 -> Sourva.

De funderingar vi har är som följer:
Etapp 2: Är norr eller söder om sjön Oarjep Tjievrajavrre att föredra för vad?

Etapp 4: Är det att föredra att vada Nijakjågåsj tidigt på väg söderut ner i Ruohtesvagge, eller kan vi avvakta och vandra ner på östsidan till sjön Ruohtesjavrasj och korsa över till västsidan dalgången där?

Etapp 7: Finns det någon position på Tjågnjårisjågåsj som är mindre svår att vada, eller är positionen där stigen korsar vattendraget den optimala platsen för vad?(värt att notera är att vi fortfarande sitter med en BD10:a från 2006, vilket gravt motsäger min uppenbara insikt om att mycket förändras i fjällen på bara några år. Anledningen att vi fortfarande kör med det kartbladet är att många av våra tidigare vandringar finns inritade där och det är en stor hjälp när vi planerar kommande dagsrutter.)

Etapp 10: Finns det någon med erfarenhet av situationen runt renvaktarstugan vid Njiravjågåsj? Är en sydligare eller nordligare rutt att föredra?

Övrigt: Är det något vi kommer riktigt nära på rutten och bara inte får missa, eller är det något vi förbisett totalt och kan tvinga oss att vända? Jag tänker nu på platser eller andra geografiska fenomen, inte att vi glömt tandborste, räknat fel på bränsle till köket etc..

Till årets spektakel har vi planerat som synes 11 dagar, men som seden bjuder har vi även med oss två extradagar för extremt regnväder/åska, promenader, sitta still och ta det lugnt.


Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter i tidigare trådar, och tack på förhand till alla som orkar dela med sig av fler tankar i denna tråd!

/Negativ
 
Jag kan säga att sträckan mellan Sliehkojavrre och Tjievrra är inte speciellt upplyftande.
Nästan bara sten och hyfsat tunggått. Jag kan rekomendera att ni tar första lägret vid Sliehkojavrre, en riktigt mysig sjö med en del fina tältplatser på västsidan.
 
Tack för tipsen! Första lägret kommer troligtvis att flyttas efter din inrådan. Inte jättekul att leta tältplatser bland blockterräng. Dessutom kan det vara skönt att ha sovit en natt innan vi ger oss in i den.
 
Ang. läger 8
Rekommenderar att gå hela vägen fram till Vuojnesjuobbala, där finns mycket fina tältplatser
Kan även rekommendera att ta vägen över Voujnesvarasj, Mycket fin utsikt när man kommer upp lite och man kan lätt ta ett riktmärke mot bron.

Ang. läger 10

Jag var vid den renvaktarstugan i höstas, det är fullt möjligt att ta sig fram på norrsidan, däremot tror jag man blir tvungen att gå ned en bit längs Njiravjågåsj för att komma över den. Det var lågt vattenstånd när vi var där dock, så jag vet inte säkert hur det ser ut om det är mycket vatten.
Vi gjorde läger vid renvaktarstugan, där var jättefint, bra mark och nära till vatten. Då måste man däremot forcera en del salix.
 
Ang. läger 8
Rekommenderar att gå hela vägen fram till Vuojnesjuobbala, där finns mycket fina tältplatser
Kan även rekommendera att ta vägen över Voujnesvarasj, Mycket fin utsikt när man kommer upp lite och man kan lätt ta ett riktmärke mot bron.

Ang. läger 10

Jag var vid den renvaktarstugan i höstas, det är fullt möjligt att ta sig fram på norrsidan, däremot tror jag man blir tvungen att gå ned en bit längs Njiravjågåsj för att komma över den. Det var lågt vattenstånd när vi var där dock, så jag vet inte säkert hur det ser ut om det är mycket vatten.
Vi gjorde läger vid renvaktarstugan, där var jättefint, bra mark och nära till vatten. Då måste man däremot forcera en del salix.

Tack för bra tips och info om rutten!
det verkar för första gången som om vi har planerat en rutt utan allt för många svårigheter!
Men det innebär väl å andra sidan regn, 15m/s samt nollgradigt och ett molntak på 120möh när vi skall ut :)
Det lutar åt att vi spikar sträckningen men låter lägerplatserna vara modifierbara beroende på väder och humör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.