Bergen mellan Polen-Tjeckien

Tjena!

Befinner mig nu i Poznan, Polen och hade tankt ta mig ner till Prag. Nagon som har cyklat dar och kan rekomendera nagra fina gransvagar i bergen?
Hade tankt ta vagen forbi Jelenia Gora?
 
Tyvärr inte just den biten, men har cyklat mellan Dresden- Usti Nad Labem, Där var vägarna helt ok även om det givetvis var ganska brant. Från det lilla man kan bedöma från kartor så verkar den enklaste vägen vara att först cykla mot Frydlant sen vidare mot Liberec men det är som sagt bara gissningar utifrån googles terrängkarta. Det lär dock vara finare att cykla mer i bergen men lite mer jobb blir det ju förstås.

Lycka till, och besök gärna även nån annan stad i tjeckien Prag är tyvärr väldigt turist anpassat men fint. Har cyklat dit från Sverige via Tyskland.

Rekommenderar även Brno som känns mer genuint även om det inte är lika vackert som Prag.
 
Har trampat i området ner till Hradec Králové(Tjeckien) - sedan vidare till Slovakien. Kommer ej ihåg(men kan kolla upp)så här rakt av vilken väg jag tog - men minns att det var kuperat och vackert.
 
Senast ändrad:
dresden

om du tar dig till dresden så finns det fin flodväg hela vägen ner till prag.en stigning på 100 m totalt tror jag. men det är kanske mer spännande att cykla över bergen.
H
 
Cesky Raj

Kör du via Jelenia Gora så passerar du antagligen Krkonose-bergen, som är väldigt fina.

Halvvägs mellan gränsen och Prag hittar du staden Turnov. Söder om den finns ett fint område som heter Cesky Raj ("det tjeckiska paradiset") där du kan cykla på cykelstigar genom ett landskap av skog, höga pelarformade sandstensklippor, borgar och pittoreska byar. Lätt att hitta mat & boende och mycket att se.
 
Håller med föregående. Bergsområdet mellan Jelenia Gora och Liberec är en formidabel skönhet. Klart du ska ta den vägen. Missa sedan inte "skelettkyrkan" i Kutna Hora fyra mil väster om Prag. Klart värt en omväg.

Kör hårt!
/A
 
Alright, det var en fin-fin vag over bergen maste jag saga. Bush-campade sen precis nar jag kommit over den Tjeckiska gransen bland en massa blabarsbuskar. Som ett brev pa posten sa traffade jag en Tjeckisk blabarsplockare dagen darpa nar jag holl pa att plocka ihop taltet.

Dessvarre sa fick jag en fixide om att jag ville kaka pizza i Prag ikvall, sa jag sag bara Turnov i forbifarten. Hann dock med att ta lite kort pa kyrkan "Pantheon" i Hrad Vranov.

Nu sa ar pizzan uppaten och jag har tagit en vilopaus fran stads-strosandet pa ett internet cafe i en trevlig upplyst grand.

Ska stanna har i nagra dagar och vila lite, sedan blir det nog mot Wien, kanske Bratislava och sedan Budapest. Ska dock varva ner lite nu tror jag och verkligen halla mig till 6mil om dagen, har gjort 18 vissa dagar =S

Men men, det har varit en bra push ut i varlden =)
 
Om du har stela ben i Wien går det utmärkt att ta cykeln ombord på någon av alla dessa båtar som trafikerar Donau ner till Bratislava. Den slovakiska huvudstaden är charmerande och inte lika hysterisk som "storebror" Prag.

Kör hårt!
/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
monnes Jönköping - Bergen (Norge) Långcykling 6
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
Gaban Cykla Bergen-Sthlm Långcykling 1
millediablo Vägen till Bergen Långcykling 3
millediablo Sthlm - Bergen på cykel Långcykling 11
Straightline Sykkeltur Alta - Bergen Långcykling 4
pgy Narvik - Bergen - Oslo - Malmö Långcykling 3
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
NikitaBa CYKELVÄSKA ca 20l mellan pannierväskorna bak Långcykling 5
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
pergit väg/stig mellan Rotvoll och Ramsjöhytta i Nord-Tröndelag Långcykling 1
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
Zoomster Vägtips mellan Östersund och Sarek? Långcykling 6
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid skifta mellan olika drev krävs det att kedja byts? Långcykling 18
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
swat Fråga om cykeltur mellan Kiruna och Narvik Långcykling 1
xely Tälta i Polen och Ukraina Långcykling 12
hannulan Vatten i Polen och Baltikum Långcykling 2
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Everard Sthlm - Polen - transport av en cykel Långcykling 0
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
petmeu Boende i Polen Långcykling 1
heinzehlers Problem med bakhjulets ekrar i Polen. Långcykling 78
Hobbe21 Polen,Estland,Lettland och Litauen Långcykling 3
x-treme Cykla Polen runt. Långcykling 2
x-treme Cykelvägar i Polen? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.