Vägtips mellan Östersund och Sarek?

Jag funderar på att cykla från Östersund till Sarek nu på lördag. Jag kör mtb och har inget emot tuffa vägar. Är det bättre om jag åker via den norska kusten? mycket trafik? Tips?

/Patrik
 
Hej Thure,

det låter som om du kände inlandsvägen väl: Är det inte jämt upp och nere? Trodde man får möta en massa berg eftersom fjällen ligger alldeles i närheten.
Om några timmar (ler, nej, två dagar, alldeles för långa arbetsdagar!!!) skall jag starta upptill och en gång naturligtvis tillbaka, förmodligen just via 45n.
Skulle vara kul om du loggade dig in innan och skrev ett svar. Inte för att jag är rädd inför berg, säkerligen inte, är född på en sådan...;-)...men bättre att vara förberedd.
 
45:an

har jag åkt bitar av men inte hela vägen mellan Jokkmokk/Gällivare och Östersund som väl är aktuell för dig. Inga jättebackar vad jag minns.

Någon annan får gärna fylla i.

Föreslår att du hur som helst tittar på höjdkurvorna på www.gis.lst.se där du bör hitta eventuella kuperade partier.

Thure
 
har jag åkt bitar av men inte hela vägen mellan Jokkmokk/Gällivare och Östersund som väl är aktuell för dig. Inga jättebackar vad jag minns.

Någon annan får gärna fylla i.

Föreslår att du hur som helst tittar på höjdkurvorna på www.gis.lst.se där du bör hitta eventuella kuperade partier.

Thure

vad coolt, precis innan turen i morgon bitti (jou, och vidare sen till Orsa och sen åt östra sidan), nu förstår jag min karta lite bättre, lite fel innan...tack för länken också...och ha en trevlig sommar!
 
Hej!

Har just kommit hem från en längre cykeltur som bl.a. gick över 45:an från Karesuando till Mora. I stort sett hela Norrlandssträckan. I fråga om hur kuperat det är så pratar vi inte om några direkta fjäll, men visst finns det stigningar - och härliga nedförslut ;). Efter Orsa har du en ganska rejäl stigning upp till Koppången/Noppikoski. Vidare minns jag att det var ganska kuperat runt Östersund och Arvidsjaur. Likartad topografi är det väl utmed hela 45:an i Lappland, åtminstone fram till Gällivare, där det sedan blir ganska flackt upp till Karesuando. Några direkta berg/fjäll behöver man aldrig cykla uppför. Visserligen cyklar man i deras närhet. Dock är det ganska stor höjdskillnad mellan den högsta och lägsta punkten utmed 45:an, men stigningen sker etappvis.

Hoppas du får någon glädje av detta inlägg och lycka till med cyklingen :)

Mvh /Joel
 
Den heter E45 :) och är inte backigare än vägar är mest. Men många träd är det längs den... och nej jag har inte cyklat den, men kört den mååånga gånger.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.