Sykkeltur Alta - Bergen

Hei!

Er det noen som vil være med på sykkeltur langs norskekysten
fra Alta til Bergen neste sommer? Turen er på ca. 200 mil
og jeg regner med å bruke ca. 3 uker.
Har vært på flere lange sykkelturer rundt omkring i Europa,
men synes nå det er på tide å se Norge fra sykkelsetet!
Ruten blir omtrent som følger: Alta - Harstad - Lofoten -
Bodø - Saltfjellet - Mo i Rana - Sandnessjøen - Namsos -
Orkanger - Kristiansund - Molde - Ålesund - Florø - Bergen.

Sykkel- og skihilsen fra Espen
 
om det är så...

jag ska cykla skandinavien runt nästa sommar, och kommer passera mo i rana. skulle kunna hoppa på där.
/johan
 
Norges vägar suger...

... jag cyklade den sista biten av min cykelsemester på E6:an från korsningen mellan E10 & E6 till Gratangen där jag är uppväxt.

Grejen är att vägarna i norge är mycket (speciellt E&) trafikerade och speciellt på sommarn och med turismen. Smala vägar betyder mindre platts på vägen för cyklister. Vägarna har inte dessa trottuarliknande typer som Sverige har. I Norge är det den vita linjen och sedan diket som gäller.

Försök att undvika E6 an så mycket det bara går och ni kommer att få en betydligt bättre lön i form av underbar natur istället för tutande långtrador och galna Engelsmän i husbilar.

Glöm inte att titta in i Gratangen, Norges vackraste fjord med krigsminnen och Båtmuseum. Tag gärna en fika på Gratangen hotell som är Norges högsta belägna hotell. Den blev hårt drabbat under kriget och brann ned men byggdes sedan upp och bevaras nu.

Majla gärna mig och dela med om era erfarenheter.

Dan Hansen
 
Kanske våra vägar möts...

Jag skall cykla Oslo - Nordkapp i Juli. Då kanske vi möts på vägen. Önskar dig en strålande tur!

Mvh Ricard
 
Ärligt talat Espen så låter detta som en mardrömsritt.
I Norra delen = Dåligt väder. I Bergen har det regnat varje gång (3) som vi har varit i Norge: Minst 1 gång
om året de senaste 16 åren.
I södra Norge är de store vägarna fulla med turistarn.
Jeg trur att Tåg till Trondheim, en cykel med tjocka
däck ock en kart över småvägar i södra Norge är en beddre alternativ.
Geiranger- Lom är en "höjdare". Lom - Sogndal på like
måde.
Unskuld för min dåliga norsk. mMen jag försöker.
Mvh /janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.