nikishi comp genom europa och andra frågor

Tack så väldans mycket Hanna!
Börjar äntligen förstå lite nu efter din utförliga förklaring.

Det går bra i branta backar just nu både på asfalt och grus/skog, dock har jag inte testat med packning ännu. Och däcken är väl inte så optimala för annat än asfalt, och bättre grusvägar korta sträckor.

Lyckoönskningarna uppskattas och även jag för önska dig och eventuella äventyr lycka till!

Om du är beredd på att stanna några dagar på nåt ställe istället för att cykla o inte tycker att det är en förstörd semester tror jag att du kommer att kunna reda ut alla tekniska strul längs med vägen.

Men jag tycker att du ska köpa lite bredare däck innan resan. Jag har ett par Continental Sport Contact som jag tycker har funkat rätt bra för asfalt o touring på min Nishiki Pro SLD. 32 mm däck var det.

Skaffa bra pakethållare också, var lite skeptiskt när du väljer.

Jag skulle ta med mig ett växelöra också om jag for ut en gång till på min Nishiki. Det var knöligt o blev inte särskilt bra att hitta ett nytt sånt.
 
Om du är beredd på att stanna några dagar på nåt ställe istället för att cykla o inte tycker att det är en förstörd semester tror jag att du kommer att kunna reda ut alla tekniska strul längs med vägen.

Men jag tycker att du ska köpa lite bredare däck innan resan. Jag har ett par Continental Sport Contact som jag tycker har funkat rätt bra för asfalt o touring på min Nishiki Pro SLD. 32 mm däck var det.

Skaffa bra pakethållare också, var lite skeptiskt när du väljer.

Jag skulle ta med mig ett växelöra också om jag for ut en gång till på min Nishiki. Det var knöligt o blev inte särskilt bra att hitta ett nytt sånt.

Det får nog bli som du säger att tekniska strul får fixas efterhand och eventuellt att man får stanna.

Sport contact såg ganska blanka ut, kanske inte har någon betydelse? Hur breda däck kan man ha på de fälgarna? Antar att du har liknande fälgar på din.

Funderar på en tubus cargo där bak och sen vet jag inte om surly nice blir overkill där fram (om den ens passar?) Eller om det kanske räcker med en styrväska där fram. Eller lowrider. Hm.

Sen två sådana http://www.wiggle.co.uk/topeak-modula-xl-bottle-cage/ eventuellt.

Går växelörat lätt sönder? Ska kika på det.
Vart cyklade du förresten?
 
Det får nog bli som du säger att tekniska strul får fixas efterhand och eventuellt att man får stanna.

Sport contact såg ganska blanka ut, kanske inte har någon betydelse? Hur breda däck kan man ha på de fälgarna? Antar att du har liknande fälgar på din.

Funderar på en tubus cargo där bak och sen vet jag inte om surly nice blir overkill där fram (om den ens passar?) Eller om det kanske räcker med en styrväska där fram. Eller lowrider. Hm.

Sen två sådana http://www.wiggle.co.uk/topeak-modula-xl-bottle-cage/ eventuellt.

Går växelörat lätt sönder? Ska kika på det.
Vart cyklade du förresten?

Jag fick in en pinne i bakhjulet, nästan mitt inne i nån stad.

Jo, de är ganska blanka, tycker att det är bra, rullar lätt. De är lite taggiga på sidan så att man får lite grepp när man lutar cykeln.

Du är nog snarare begränsad av bredden på gaffeln är fälgen. Nånstans finns det en länk till en artikel på sheldonbrown om fälgbredd o däckbredd (eller så letar du på sheldonbrown själv istället för att leta reda på länken).

Tubus sägs ju vara bra. Jag har bara haft sönder det ena av mina två tubushållare (o alla andra pakethållare innan de). Men snälla människor har iaf kunnat laga de åt mig. Tubus Logo pajade när jag försökte montera den fram på cykeln, den tålde inte att jag tyrckte ihop den så mkt.

Första gången jag cykelsemestrade hade jag bara bakväskor. Det funkade fint.

Jag har letat efter såna där flaskhållare, men jag tror inte att jag orkar köpa nåt via nätet o de var slut hos min lokala cykelhandlare.

Jag har mestadels cyklat hemmavid, gillar att helgcykla. Förra sommaren gjorde jag en längre tur i Ukraina o Polen dock, det var kul! I år planerar jag en ännu längre tur, det går inte att hålla sig borta.
 
Jag vill inte vara spydig, men om du tycker att det är komplicerat att komma fram till din utväxling, så kanske du skall göra ngt enklare än att cykelsemestra.
Den enda beräkning du behöver göra är en enkel division, och om du använder Sheldons-script behöver du inte ens göra det.

Jag har cyklat en hel del och vet knappt vad du menar med utväxling. Jag läste dock igenom hannulans svar och insåg att jag aldrig ens funderat över det där på mina 2 turer genom Afrika tex.

Brainfudger: Packa så lätt det går och sen är det bara att börja cykla. Det kommer säkert gå hur bra som helst.

Lycka till!
 
Den cykeln duger säkert gott.

Lämna in den på en rejäl service först bara, säg att du ska cykla långt och länge, se till att de kollar ekerspänning, nav, skicket på drivlinan, infettning/skick på vevlager, bromsbeläggen, alla vajrar och höljen.

Be cykelverkstan också plocka ihop en lämplig reservdelspåse, lär relatera mest till drivlina och hjul/däck. Packa med en ruller silvertape och ståltråd också, kan vara bra att ha.. Samt givetvis verktyg för att nyttja de reservdelarna, multitool och lite annat räcker långt.

Vid behov, träna på att fixa de troligaste haverierna, dvs trasiga ekrar, punktering, växelvajjer som går av, möjligen byte av skivbromsbelägg men är de fräscha när du drar lär de lätt hålla för resan.

Ju lättare packning, desto mindre slitage/belastning av cykeln och dig själv.

I övrigt om du reser i västeuropa är du aldrig mycket mer än en liftning/bussresa från en cykelverkstad .

Och det du glömde packa med kan du köpa i nästkommande stad.

Lycka till.
 
Tack för alla svar!

Har beställt hem lite saker nu. Det som återstår är i stort sett tält, liggunderlag och väskor. Gillar dessa grabbars lätta packning (postade länken tidigare), http://www.essingen.com/2005_06_europa/index.php får se om man lyckas hålla det så pass minimalt.

De flesta släktingar jag pratat med om cykelsemester tror att man kommer bli mördad så fort man lämnar Sverige ;)

Vet ännu inte om jag kommer ända till Portugal - dock spelar det inte så stor roll. Det beror även på hur jag tycker det är att vara ensam, troligen bra social träning åtminstone.
Var möter man mest nytt folk under resan? Campingar? Navigeringsproblem?
 
De flesta släktingar jag pratat med om cykelsemester tror att man kommer bli mördad så fort man lämnar Sverige

Dina släktingar är okunniga.

Vill du möta lokalbor och samtidgt spara pengar så kan du coachsurfa, använda warmshowers.org etc.

Vill du möta och hänga med andra turister så är nog sk backpackerhostels ett bättre alternativ. Kolla adresser i ngn Lonely Planet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
yesset Långtur genom Italien 2018 Långcykling 1
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
jitensha Ny Dawes 26" disc tourer från Evans? Genom Asien? Långcykling 2
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
kimsjö Cykling genom asien - start i host Långcykling 4
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
talltopp Genom Polen Långcykling 5
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
sten-allan Cykel genom USA Långcykling 6
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
anad Transport med cykel genom Sverige Långcykling 25
TW1 Genom alla landskap? Långcykling 0
Johnboy Genom Albanien, Montenegro, Bosnien och Kroatien Långcykling 12
Karlholm Genom Sverige i sommar? Långcykling 28
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
salevik Vägval genom Sverige? Långcykling 1
mothesta Till Istanbul genom Östeuropa 2003 Långcykling 11
snöängeln Cykling genom Storbritannien Långcykling 6
x-treme Cykelvägar genom Tyskland? Långcykling 3
emmahawk vag ner genom frankrike? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.