Mavic EX 721 VS. Sun Rhyno lite??

Japp. Nu har jag ju min stålram, dags att börja leta fälgar!

Mavic EX 721 eller Sun Rhyno lite? Vad säger ni? Verkar som bägge är populära i långfärdskretsar!?

( Ska alltså till Afrika med tung packning osv)

Many Thanks!
 
Bygg hjulen själv

tibet; sa:
Japp. Nu har jag ju min stålram, dags att börja leta fälgar!

Mavic EX 721 eller Sun Rhyno lite? Vad säger ni? Verkar som bägge är populära i långfärdskretsar!?

( Ska alltså till Afrika med tung packning osv)

Many Thanks!

Båda fälgarna är nog bra. Välj den fälg som är lättast att få tag på i Afrika, ifall fäljen skulle spricka (troligtvis vid ekerhålen) eller bli krokig (t.ex. vurpa i ett pothål e.dyl.). Förmodligen krävs det olika ekerlängder till de olika fälgarna.

Möjligtvis skulle en riktig tandemfälg/DH-fälg för bakhjulet vara på sin plats, då bakhjulet är klart svagare än framhjulet p.g.a. offset för dreven, samtidigt som bakhjulet bär upp ca dubbelt så stor tyngd som framhjulet.

Något som är betydligt viktigare än fälgvalet, är att du lär dig bygga (och därmed rikta) hjulen själv. Bra byggbeskrivningar finns på nätet, t.ex. Sheldon Browns utmärkta artikel http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html som är en riktig klassiker. Min artikel om hjulriktning http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html kan också vara värdefull när ekrarna ska spännas upp.

För att kunna bygga bra hjul krävs tre saker: Kunskap, verktyg och tålamod. Om hjulkunskap har jag själv knåpat ihop en artikel på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

Nödvändiga verktyg är ett riktställ, en ekernyckel och den alltför ofta ignorerade ekertensiometern http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

Tålamod är A och O för att erhålla ett bra hjul. Som nybörjare tar det ofta 5-6 timmar att bygga ett bra hjul. Så ta gärna några raster under tiden.

/Niklas
 
Bygg på 559 fälgar.

Det blir betydligt starkare i teorin.

OT:
Det verkar som det är relativt stor risk för att bli misshandlad rånad stenad etc när man cyklar i Afrika. Kanske skall du se till att i tveksammare områden ha sällskap med andra cyklister?

Thure
 
Ang. 26" fälgar!

Båda fälgarna är bra om du håller dig till 36 ekrat. Mavic hävdar visserligen att deras Maxtal legering är 30% starkare men jag har sett en del rapporter om problem med sprickor. Bäst vore därför om du kunde få tag på fälgar med liknande vikt/bredd som har genomgående ekerhålsnitar då detta fördelar spänningarna i hjulet bättre:
http://www.sun-ringle.com/ShowRoom/MTB/Rims/images/rhyno1.jpg
http://www.kinisibikes.com/mavic/d521.gif
Finns bla. på den nu utgångna Mavic X-618:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Denna fälg är i mitt tycke för small att klara riktigt tung touring på dåliga vägar. Dessa har även en hård ytbelägning som visserligen gör att den blir väldigt slitstark men fördubblar priset.
Har sett att vissa tillverkare av touringcyklar använder DRC 19 som har just dessa genomgående ekerhålsnitar. Har även fått bra omdömmen i bla. Cycling Plus:
http://www.drc.it/mounta.htm
http://www.bobelliot.co.uk/DRC.HTML
 
tibet; sa:
Japp. Nu har jag ju min stålram, dags att börja leta fälgar!

Mavic EX 721 eller Sun Rhyno lite? Vad säger ni? Verkar som bägge är populära i långfärdskretsar!?

( Ska alltså till Afrika med tung packning osv)

Many Thanks!

Jag använder fäljar frân Planet X av modellen LMF. De finns att köpa med 32 eller 36 hâl och lär kunnas beställas med 48 hâl men jag lyckades inte. Fäljen jag har nu har 36 hâl för det är lättast att hitta reservdelar til den än om jag hade valt 32 hâl. Använder nav frân Shimano, LX fram och XT bak. Har byggt hjulen själv och använder Swiss DT Stål ekrar. Däcken är Schwalbe Marathon XR Spezial slangarna frân Biltema.
Räkna inte med att kunna hitta nâgot kvalitetsmärke i Afrika när du har lämnat Cairo. Sâ om nâgot gâr sönder lär du fâ bygga med kinesisk lâgbudjet. För all del sâ hâller kinesiska stâlfäljar för evigt men är tunga.

Lycka till

/Stellan
 
Tackar tackar. Har nu köpt ett par Mavic EX 721 med 36 ekerhål. Blir nog utmärkt!

Thure: Jag tror faktiskt inte det är större risk att råka illa ut i Afrika än på ngn annan kontinent. Tror tex det är större risk att ngt händer i Sydamerika, kolla på hur många backpackers det försvunnit i La Paz, Bolivia tex.. Men det är klart att jag ska ha ögonen öppna. Cyklar själv men kanske träffar cyklister på vägen som man brukar göra.

Stellan: Nu när du ändå är på tråden: Kartor? Köpa i Kairo? Ankara? Den berömda michelinkartan, 740 serien, är det den som gäller? Tror det är 745:an i nordöst och 746:an i söder... Antar att du har 741:an eller?
 
tibet; sa:
Stellan: Nu när du ändå är på tråden: Kartor? Köpa i Kairo? Ankara? Den berömda michelinkartan, 740 serien, är det den som gäller? Tror det är 745:an i nordöst och 746:an i söder... Antar att du har 741:an eller?

Jag har Michelinkartor över omrâdet. Har inte koll pâ vilka nummer det är pâ kartorna men det kan nog stämma att det är frân 740 serien. Det är i alla fall en frân 740 serien troligtvis 741 som jag använder för västafrika. Det är bra kartor och oftast utan nâgra större fel men alla vägar är inte med. För Turkiet kan du köpa en bra atlas i Istanbul. Tror att den heter "Köy Köy Turkie" som tar med de flesta vägar i landet och även smâ grusvägar genom bergen. Det som är fel i atlasen är att bergspassen är felplasserade men höjden är rätt. Passet ligger ofta upp till en mil fel. Gör inte sâ mycket f¨r man mâste ändâ över det...

För Syrien och Libanon kan du fâ gratiskartor i Aleppo som är bra om du besöker turistinformationen där. För Libanon kan du även använda kartan som finns pâ deras sedlar. Den är liten men har mycket detaljer och höjdkurvor utsatta som kan vara bra att ha om du vill korsa bergen där.

För Jordanien kan du hitta bra kartor i Amman och det är ganska lätt att hitta dem pâ marknaden där. Borde även gâ att ordna i Damaskus om du har tid.

För Egypten sâ räcker Michelin kartan men om du vill ha fler vägar utsatta sâ gâr det bra an köpa vykort där som har betydligt fler detaljer utsatta än Michelinkartan och km markeringarna pâ vykorten stämmer bättre än vad de gör pâ Michelinkartan.

För Sudan lyckades jag inte hitta nâgon karta men det behövs inte för det finns bara en väg att följa.

För Etiopia lyckades jag fixa papperskopior pâ kartor när jag var i Gonder men de var sämre än Michelinkartan.¨

För resten av vägen ner fâr nâgan annan svara pâ...

Köp Michelinkartorna i Sverige och försök fixa fler kartor efter hand du reser.

/Stellan
 
haha, Stellan. Kör du efter kartor på vykort och sedlar? Det var ngt nytt, haha! Men jag minns faktiskt att jag skickade hem ett vykort från just Egypten för några år sen med en karta på, kanske borde kräva det tillbaka!

Har hittat ITM ( International Travel Maps ) kartor på kartbutiken.se som har kartor över Sudan och Etiopien, köper dom plus Michelinkartorna innan avfärd och resten efter vägen.

Börjar trampa från Kiel om exakt tre månader idag, fan så skönt!
 
tibet; sa:
haha, Stellan. Kör du efter kartor på vykort och sedlar? Det var ngt nytt, haha! Men jag minns faktiskt att jag skickade hem ett vykort från just Egypten för några år sen med en karta på, kanske borde kräva det tillbaka!

Jag brukar använda de kartor som jag kan fâ tag i. I Egypten sâ kunde man köpa dyra kartor eller billiga vykort som hade samma information fast mycket mindre. Billigare och UL, vad mer kan man kräva? Köp inte de vykort där alla pyramider, tempel och andra turistgrejor är utsatta för dessa är inte bra. Köp istället de vykort som har en riktig karta. Angânde sedlarna i Libanon, om du kommer dit sâ kommer du att ha sedlarna sâ varför inte använda kartan pâ dem om de ger bättre information än vad Michelinkartan gör.

tibet; sa:
Har hittat ITM ( International Travel Maps ) kartor på http://www.kartbutiken.se som har kartor över Sudan och Etiopien, köper dom plus Michelinkartorna innan avfärd och resten efter vägen.

Börjar trampa från Kiel om exakt tre månader idag, fan så skönt!

Kartbutiken är bra och de brukar ha det mesta man behöver. De kartor jag använder nu köpte jag där. Har nu en landskarta för varje land i Sahara och även Michelin kartan över omrâdet. För all del kartan över Mali var kass och inget stämde pâ den. Hela kordinatsystemet var fel och vägnätet var oftast plaserat 15 km för lâng österut men stämde i nordsydlig riktning.

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.