Funderingar kring årets etapp, Prag - Svarta Havet

Efter att i somras ha vant in min flickvän i sadeln med en etapp på 120mil genom Italiens vackra land planerar vi med stor entusiasm för sommarens cykling.

Planen är att ta sig från Prag i Tjeckien via Brno Wien Budapest och Bukarest ner till svarta havet vid staden Constanta. Uppskattar själva färdvägen till ca 160mil vilket troligtvis ger oss 180-200 mil i sadeln.

I Italien lyckades vi snitta ca 8-10 mil/dag men alla som cyklat där vet att det är stora stigningar varje dag och det var inte helt kompatibelt med tjejens astma även om hon kämpade tills hon var blå och enda anledningen till att jag fortfarande är i livet var pga den lilla luckan på 10meter mellan cyklarna.

Vi räknar med att vara borta i 4v vilket gör att snittet borde öka något kanske till 12mil/dag för att man ska kunna ha lite vilodagar. Om vi märker att tidsplanen går åt he**#e så är planen att ta tåget den sista biten. Låter det rimligt?

Hoppas på att någon som gjort dessa länder kan ge oss lite tips på lite man bör göra och saker man absolut inte bör göra.

Tidigare erfarenhet är Norrköping->Prag samt Venedig->Trapani (Sicilien)

Hur fungerar det att tälta eller med annan billig övernattning, pris/utbud?

Hur är vägarna?

Törs man ta vägen genom Serbien?

Hur enkelt är det med reservdelar? (Hybrid cyklar av alu)

Får man tag i sprit till spritköket?

Vad kan man ta med sig som liten gåva till hjälpsamma och trevliga människor?

Hur språkkunniga är folket? (Vi kan bara bra engelska samt min tjej halvduglig Italienska)

Stora bekymmer med stölder/rån eller mygg?

Vad måste man se och vad ska man undvika?

Hur fungerar det med cykel på tåget i Rumänien om tidsplanen går åt skogen?

Svara även gärna på frågorna jag glömt att ställa!

// Gustav
 
Mellan Wien och Budapest kan ni följa Donau. Där är fina cykelvägar och ni passerar även Slovakiens huvudstad Bratislava där det är värt att titta sig omkring i centrum.

I byarna utanför Bratislava, Cunovo eller Vojka finns pensionat från ca 25EUR per dubbelrum. Det går också fint att tälta på många ställen längs den här rutten.

Gas kan ni köpa i sportaffär ett stenkast från Donau i Bratislava.
 
Hur var resan?

Hej,

blev det någon Doanu tur? Har du erfarenheter att dela med dig?
Jag planerar att åka i år Passau - Rumänien. Österrike har jag koll på. Men inte de andra länderna

/th
 
Hej!

Jo resan blev av och det vart en riktigt rolig och bra tur.

Det blev lite korrigeringar i resvägen, vi valde att fortsätta ner till Bulgarien efter Rumänien och slutat i Sunny Bech (hemskt ställe men de har bra flyg till hem sverige)

Finast var Tjeckien, Österrike (men dyrast), Slovakien och Ungern. Att cykla längs Donau var helt outstanding.

Rumänien/Bulgarien var lite mer hårdare. Det är ganska fattigt speciellt efter Timasora och de södra delarna av Rumänien. Väldigt mycket boskapsvaktande hundar att cykla ifrån och vid ett tillfälle vart tältet omringat kl 4 på natten av ett ganska stort gäng som fick en svensk polishund i anfall att likna ett lamm.

Vill man ha äventyr och har lite vana är det dock ett rätt häftigt land som ger en ett nytt perspektiv på Europa.

Bulgarien är snäppet bättre men vi såg bara turistfällor och fattigdom så jag har ingen rättvis bild av det landet.

Låt dig inte avskräckas för mycket, det var en riktig rolig/häftig resa som jag rekommenderar. vill man får det lite lugnare kanske man kan vika av efter Budapest och ta sig mer söderöver istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.