Cykla Riksgränsen – Stockholm

Hej,
jag cyklade från Stockholm till Skåne, och sedan runt där, i somras. Alltsom allt 105 mil. Jag fick lite blodad tand. Nu i sommar funderar jag på att cykla från Riksgränsen ner till Stockholm. Nu undrar jag några saker…

1. Har någon gjort det som kan ge mig tips?
2. Är det en bra idé?
3. Måste man ha tält med sig, eller finns det vandrarhem el dylikt på vägen
4. tips på bra vägväl?

Tack! :D

/Ullis
 
Sverigeleden kan ju vara en bra utgångspunkt (även om man inte behöver följa den slaviskt) http://hem.passagen.se/gfried/sverigel.htm

Riksgränsen är väl en bra startplats om man vill åka tåg upp med cykeln, annars kan man ev ta med cykeln på buss till andra startplatser i Lappland. Det kan bli långa avstånd om man skall hålla sig till vandrarhem, kan man planera in annat boende (rum, stugor) så kanske man slipper tält. Men realistiskt så måste man nog tälta endel också, det ger ju dessutom endel frihet, både tidsmässigt och när det gäller vägval.
 
Riksgränsen-halva Lappland

Förra sommaren startade jag i Riksgränsen med en viss förhoppning om att nå hemmet i Göteborg. Nu tog turen slut mycket tidigare än så, men en del tips kanske du kan få på min hemsida http://www.karlholm.se/tourdefrance.html.

Vägen från Riksgränsen till Kiruna är fantastiskt vacker, men undvik den fredagar och söndagar då norrmännen svischar förbi.

Jag fortsatte sedan söderut förbi Gällivare och Jokkmokk.

I sommar gör jag ett nytt försök, så lär jag dock ta en mer kustnära rutt. Inlandsvägen var trots allt ingen höjdare.

Kanske syns vi på vägen :)
 
Hej!
En mycket bra idé! Jag var själv förbi Riksgränsen förra på min väg Stlm-Narvik-Sthlm. Var även i Kiruna sommaren 2000, då på väg Sverige runt.Jag har tagit lite olika vägar genom Norrland, men det är svårt att rekommendera någon speciell väg, mycket beror på tids-
perspektivet, dagsetappernas längd, stora/små vägar, tätt mellan matställen, logi o.s.v.
Jag har genomgående tältat men tagit in på nå´t vand-
rarhem då och då för att låna en tvättmaskin.
Pricka in "dagens lunch" utefter vägen.Planera så att du har möjlighet till lagad kvällsmat. Glöm inte att köpa ev.frukostmat kvällen innan, det är ibland långt mellan matställen/affärer, speciellt i inlandet.Många bensinstationer har livsmedel och morgonkaffe/bulle (tack Statoil). Hör gärna av dig om du vill veta mer.
Thomas
 
Andra hŒllet men tvŠrtom...?

LŒter som en jŠttkul idŽ. Jag gjorde samma sak sommaren 1999 men cyklade dŒ Œt andra hŒllet frŒn Stockholm till Bjšrkliden. Det var mycket givande och lŠrorikt. Det var fšrsta gŒngen som jag cyklade riktigt lŒngt och jag gjorde en del misstag som jag nog inte skulle gšra om jag cyklar samma vŠg igen.

Fšr det fšrsta, vŠgen: Det finns ju inte sŒ mŒnga alternativ om man skall cykla i nord-sydlig riktning i Sverige. Men fšrsšk att hŒlla sŒ mycket som mšjligt inne i landet sŒ lŒngt det gŒr och undvik E4. Den Šr helt cykelbar men inte sŒ rolig. Om du hittar smŒvŠgar utmed kusten sŒ Šr det jŠttebra. Jag cyklade upp till Sundsvall innan jag kšrde in till inlandsvŠgen (￾sele-Vilhelmina-Arvidsjaur-GŠllivare.. ungefŠr i stora drag) NorllandsvŠgarna Šr lŒŒŒŒŒŒnga. Kan bli segt i lŠngden. Det Œret jag cyklade var det mycket vŠgarbeten och jag fick leda cykeln lŒnga strŠckor. VŠgarbeten i Norrland Šr vanligt och stenen pŒ vŠgarna Šr tuff mot dŠck och utrustning. Ett alternativ skulle vara att cykla pŒ norska sidan en bit sšderut och sedan cykla šver fjŠllvŠgar till Sverige. Fšrmodligen backigare och lŠngre men ocksŒ vackrare och roligare.

Fšr det andra: Utnyttja allemansrŠtten och fšršsk att tŠlta i sŒ stor utstrŠckning som mšjligt. Roligare och billigare om man uppskattar det. €ven dŒ Sverige Šr civiliserat sŒ tyckte jag ŠndŒ att det kunbde vara ganska lŒngt mellan byar med affŠrer i norrland. Det behšver inte vara ett problem om man planerar. Det var min fšrsta tur dŒ och om jag gjorde om turen sŒ skulle jag nog inte uppleva affŠrerna som sŒ sŠllsynta.

Jag cyklade upp pŒ effektiv tid 14 dagar (tror jag... eller 13.+3 vilodagar) och upplevde det som allddeles fšr kort tid. Jag var helt slut nŠr jag kom fram vilket framfšrallt mŠrktes dŒ jag sprang FEM nŒgra dagar efter framkomsten. Mycket segt...

Det gŒr att lŠsa om resan pŒ:
http://www.marathon.se/fem/start/staffan1.cfm

Jag skrev en artikel om det ocksŒ som fanns med i Cyklotekets katalog 2000.. om nŒgon sparar pŒ sŒdant. Jag gšr:)

Cykla pŒ. Det Šr livet!
 
Leta rätt på Cykel Kerstin!!

Cykelturisten Kerstin Strand gjorde en tur genom Sverige 300+ mil 2002 : bla den delen du tänkte ta.
Hon gjorde det som solo tjej (utom på några kompis etapper) och sov nästan uteslutande på vandrar hem !!
Kolla hennes rutt,rubbet och kontakta henne hon lär kunna ge dig all info du vill ha.

http://www.svenskaturistforeningen.se/sidor/cykeldagbok.htm

Mors
Ronney Kull
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
phorsell Cykla Riksgränsen-Nordkap Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.