Cykla Stockholm-Uppsala?

Vad är trevligaste (och gärna enklaste!) cykelvägen om man vill ta sig från Stockholm till Uppsala (vanlig cykel, ej MTB). Vill ju gärna undvika E4:n ;) ? Överhuvudtaget tycker jag det är svårt att hitta information/kartor över bra cykelvägar mellan våra tätorter. Eftersom jag är hängiven GPS-navigatör så skulle det vara underbart med en sajt där man kunde ladda hem cykelrutter...

//Anders
 
Från strax norr om Märsta station och till Uppsala är det bra att åka Sverigeleden.

Man kan ta Sverigeleden ända inifrån sta'n om man vill, men den är bitvis VÄLDIGT krokig. Någon som har något bättre tips?
 
Märsta Uppsala

På sträckan Märsta - Uppsala har jag följande förslag:
Från Märsta till Uppsala cyklar du lämpligen norrut längs järnvägen mot Odensala, vidare mot Knivsta. I Knivsta kan du välja på att cykla grusvägen Boängsvägen på östra sidan av järnvägen till Alsike eller västra sidan av järnvägen på asfalt. Från Alsike fortsätter du på väster sida av järnvägen på en serviceväg parallellt med järnvägen. Efter några kilometer går Upplandsleden under järnvägen i en tunnel, cykla genom tunneln och följ vägen på andra sidan järnvägen. Vägen kommer ut på vägen mellan Uppsala och Östuna. Därefter följer du nämnda väg in till Uppsala.

Hur du tar dig till Märsta lämnar jag åt någon annan att beskriva.
 
Hej Anders,
jag, personligen, tycker att det bästa vägen att cykla mellan Stockholm och Märsta är faktiskt pendeltåget!
Vägarna utanför stan är väldigt krångliga och för mycket med trafik!Det är ingen glädje att cykla där. Jag cyklar hellre Märsta-Uppsala två gånger men inte sträckan Stockholm-Märsta.

MVH
Lilian
 
Pendeln!

Det viktigaste är redan sagt i denna fråga, men jag kan väl upprepa det då...

Ta pendeln mellan STHLM och Märsta så slipper du trafiken, bullret etc. Mellan Märsta och Uppsala finns några olika alternativ beroende på hur kort eller långt man vill cykla.

Finaste turen från Märsta (till Uppsala) är norrut mot Odensala, och strax före Odensala svänga ner under järnvägen, mot Hova, Skottsila och sedan Knivsta. (Den här vägen är betydligt vackrare och med mindre trafik än den rakaste vägen mellan Odensala och Knivsta. Delvis fin grusväg.)
Strax före Knivsta (vid kyrkan) tar du av höger mot Ledinge (åter delvis fin grusväg). Kör rakt över väg 77 mot Östuna kyrka. Där tar du vänster (norrut). Efter några kilometer, ta höger mot Lagga, och sedan Funbo. I Funbo kör du (i stort sett) rätt över stora vägen (282) mot Jälla (nära Gamla Uppsala).
Sista biten in mot Uppsala blir längs 288:an, men det är bara ett kort stycke som går fort.

Allt som allt en jättefin tur.

/ G
 
Knvista - U-a via Lagga (långt)

G skrev:
----------------------------------
Strax före Knivsta (vid kyrkan) tar du av höger mot Ledinge (åter delvis fin grusväg). Kör rakt över väg 77 mot Östuna kyrka. Där tar du vänster (norrut). Efter några kilometer, ta höger mot Lagga, och sedan Funbo. I Funbo kör du (i stort sett) rätt över stora vägen (282) mot Jälla (nära Gamla Uppsala).
Sista biten in mot Uppsala blir längs 288:an, men det är bara ett kort stycke som går fort.
------------------------------------

Efter Ledinge kan man åka mot Spakbacken, runt Åsby, Ovike, (grusväg), man svänger höger vid 77, åker några 100 m, svänger vänster Stenby, Risberga, grusväg, sedan asfalt Årby (Långhundraleden) kommer fram vid Lagga kyrka, fortsätter mot Funbo.

Det finns en färdbeskrivning med vissa av dessa vägar beskrivana i en bok som heter "Cykelturer i Uppland"

När man korsar 282 vid Funbo kyrka så skall man åka den lilla grusvägen som går runt kyrkan, sedan fortsätter man mot Gråmunkehöga, Halmbyboda. Vid Norrhälby svänger man vänster och via Svia kommer man in vid Årsta i Uppsala. Man fortsätta rakt fram vid Norrhälby mot Jälla. Vid Jälla svänger vänster mot U-a efter några km så svänger man höger mot Vittulsberg.

Fortsätter man den kommer man fram vid 290, svänger man höger kan man fortsätta mot Vattholma, mm. Svänger man vänster kommer man fram vid Gamla Uppsala, och då kan man besöka högarna.

Vid GU finns det möjligheter att åka vidare mot Ulva kvarn ca 3 km, hantverksby. Efter Ulva kvarn kan man cykla mot 272 och ta den mot U-a eller fortsätta mot Börje, Skärfälten, Hammarskog, Lurbo, Vårdsätra, Flottsundsbron, Alsike, Knivsta. Alt efter Hammarskog mot Dalby, Västeråker, mot Örsundbro, .....

I går kväll tog jag en tur runt Årsta, Svia, Norrhälby, Funbo, Lagga, Mora Stenar, Linnes Hammarby, Slavsta, Årsta, hem.

Jag brukar cykla denna tur med fortsättning mot Alsike, gamla Stockholms väg till U-a, med kaffe och mackor i saddelväskan kan man sista Östuna kyrkan på morgonkvisten och njuta av solen.

Jan-Olov
 
Intressant, jag bor i Knivsta och jobbar på Liljeholmen i Sthlm. Jag har itne vågat cykla till jobbet än, då jag inte har en aning om hur jag tar mej från U-väsby till Liljeholmen. Jag vill inte cykla på grus. Är pendeln det enda vettiga altenrnativet?
 
barend; sa:
Intressant, jag bor i Knivsta och jobbar på Liljeholmen i Sthlm. Jag har itne vågat cykla till jobbet än, då jag inte har en aning om hur jag tar mej från U-väsby till Liljeholmen. Jag vill inte cykla på grus. Är pendeln det enda vettiga altenrnativet?

Grus kan du nog slippa, men det blir mycket trafik och långa omvägar tror jag...

Från Sollentuna och in till stan går det asfalterad cykelväg nästan hela vägen tror jag (den går parallellt med Sollentunavägen från Tureberg och söderut i alla fall, men vet inte riktigt hur det ser ut mellan Järva krog och Haga norra). Sen att jag personligen aldrig skulle ge mig på att cykla inne i stan är ju en annan femma:)

Mellan Väsby och Rotebro är det lite dåligt med "raka vägen", man får nog cykla över till Bollstanässidan om man vill slippa grus. Fast nu håller de ju på och breddar motorvägen där så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Enklaste vägen förbi Rotebro går på grusväg längs Norrviken.

(Med reservation för att det nog är 2 år sen jag cyklade mellan Väsby och Helenelund sist.)
 
Jag har för mej att jag cyklat från Norrtull till Uppsala en gång i tiden, men för att försöka rekonstruera vägen kollade jag mot http://www.lantmateriet.com, sverigebilden med flygfotografier. Där kan man då se att det går en cykelbar väg öster om E4:an mer eller mindre rakt på ända upp till Järva krog där de blir lite knixigt. Smidigast verkar vara att åka genom tunneln under E4:an, gå över övergångsstället på E18 cykla rakt norrut på cykelbanan, ta höger efter macken och under E4:an igen. Då hamnar man på Järvavägen som man svänger vänster från efter koloniområdet. Tja efter det ere väl bara att hålla sej norrut så hamnar man mer eller mindre automatiskt på Sollentunavägen som går i princip ända till Uppsala.
 
Tack för tipsen. Det verkar krångligt, jag får kanske hålla mej till mina 5-10 milsturer kring Knivsta om kvällarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
bebben_ericson_hotmail.com Cykla London - Stockholm? Långcykling 2
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Alfaullis Cykla Riksgränsen – Stockholm Långcykling 6
holmis_bigfoot.com Cykla Stockholm-Danmark m. Roadbikes Långcykling 3
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.