Göteborg - Bryssel

Hejsan,

Jag är ny medlem på utsidan, läst mycket och redan fått jätte många bra tips! Tack alla!

I början av augusti cyklar jag från Göteborg till Bryssel, min första långtur på cykel, ca tot 180 mil räknar jag med, möjligt vis något längre.

Jag vill gärna få tips och råd innan jag ger mig av. Planerad avresa om 3 veckor i början på augusti. Cyklingstid max 14 dagar, 2 veckor. På cykeln packar jag bara vad jag behöver för cyklingen. Planerar att bo på vandrarhem, tar ej med tält. Jag har "renoveratupp" min cykel och införskaffat lämpliga tillbehör. Behöver hjälp med råd och info om:

- val av rutt, bästa vägen ner...
- cykelvägar, hur jag får tag på cykelkartor genom tyskland, holland...
- vandrarhem, bett und bike...
- problem att vänta, cykeln, kroppen, kramper-åtgärder
- viktigt att ej glömma i packningen...

Jag har precis 2 veckor på mig, hoppas inte jag är för optimistisk över tiden och distansen. Jag planerar att cykla mellan 10 och 15 mil per dag:
Göteborg - Helsingborg - Puttgarden el. travemunde -Hamburg - Bremen - Osnabruck(?)- Enschede(?) -Eidenhoven(?) - Bryssel

Som förberedelse cyklade jag senaste helgen 15 mil på en dag för att se hur det känndes i kroppen. Denna helgen ca 13 mil/ dag i 2 dagar i rad. Under veckorna cyklar jag ca 1,5 - 1h per dag.
Jag planerar att efter halva resan ta en hel dag för vila innan jag fortsätter sista halvan ner till Bryssel. Packar med mig vitamintabletter, energi/protein dryck, kommer äta ordentliga måltiden under färden, mat och stretch pauser, dock ca 8-10 h cykling per dag.

Tycker ni det låter rimligt?
Vad anser ni?

Tacksam för alla råd och tips!

//Ellinor
 
ADFC (Allgemeine Deutsche Fahrradclub) har mycket bra cykelkartor. De visar förstås cykelvägar och cykelbanor, men dessutom visar de trafikmängd på vägarna. Kan köpas på nätet http://www.adfc.de/shop/ .

I Holland behöver man egentligen inte cykelkartor eftersom de har rikstäckande vägvisning för cyklar. Man cyklar på cykelbanor, cykelvägar eller småvägar med liten trafik. Jag har cyklat i Belgien och Holland enbart med Michelins gula bilkartor i skala 1:200000. De var då i alla fall mycket billiga om man köpte dem där.

Jag skulle nog undvika Hamburg. Att cykla i storstäder brukar inte vara kul. Det finns en färja över Elbe vid Glückstadt.

Om du tar i för mycket eller inte beror förstås på hur vältränad du är. 10-15 mil per dag låter inte orimligt för en vältränad person i din ålder. Det beror förstås också på väder och vind. Du har provat att cykla långt skriver du, men har du provat på att cykla långt med full packning? Om inte, så tycker jag att du ska göra det.

Det är praktiskt att packa i plastpåsar, dels för att det skyddar mot väta, dels för att det är lättare att hålla ordning om man har en påse för strumpor, en för kalsonger/trosor osv. Packa sådant som du behöver komma åt under dagen på den sidan som är lättast att komma åt när cykeln står på stödet.

Vandrarhem i Tyskland och Holland är enklare än i Sverige men fullt OK. I Holland kan du även hålla utkik efter VVV (turistinformation). De brukar kunna anvisa enklare logi till rimligt pris.

Lycka till och missa inte att äta en broodje haring i Holland. Finns även i Tyskland där det heter Brötchen mit Matjes.
 
Det är ett ganska hårt tempo du sätter. Med 15 mil/dag kommer det inte kännas som semester, utan snarare som en utmaning/tävling. Packa lätt och se till att äta och dricka ordentligt.

Äta: På långcyckling gör man av med ca 400-600 kcal/timme medan man cyklar. Till detta tillkommer vad man behöver för att leva och återhämta sig, ytterligare kanske 1500 kcal/dag. Du kan alltså utan vidare göra av med 6000 kcal/dag med ditt planerade tempo.
Så mycket är inte lätt att få i sig om man äter som vanligt. Försök äta dubbla portioner vid huvudmålen (ät lagad mat både till lunch och middag) och bananer och energidryck medan du cyklar.
Äter man inte tillräckligt så börjar man tära på kroppen. Först och främst fett, men även muskler går åt och det är ju inte bra. Man blir svagare helt enkelt.
(Jag visste inte hur mycket jag borde äta när jag gjorde min långtur genom Sverige förra året. Gick ner 6 kilo på två veckor, och samtidigt sjönk min medelhastighet från 24 km/h de första dagarna till 17 km/h den sista. Jag hade inte mycket fett från början, så jag blev lite rädd när jag kollade vågen efter hemkomsten.)

Dricka: I svalt väder ca 0,5 liter i timmen, i varmt väder kanske dubbelt så mycket. Det verkar mycket, men man svettas egentligen dubbelt så mycket som det, så det får man fylla upp vid måltiderna.

Kartor: Om du inte hittar de kartor du söker på adfc-shoppen (det verkar som om de ska stänga den, och håller på att sälja slut på lagret) så finns det mycket på http://www.amazon.de . Om den här länken fungerar så tar den dig direkt till cykelkartor: http://www.amazon.de/exec/obidos/tg/browse/-/299648/ref=br_lr__2/028-3666991-9017345
Där kan du välja Tyskland eller Belgien/Nederländerna och sedan välja region osv.

Fungerar länken inte så sök på "radwandern".

Att Packa: Augusti blir nog varmt, så ta med solkräm, faktor 25, till ansiktet,nacken och öron Är man på vägen hela dagarna så bränner man sig annars.
 
Hej Ellinor.
Tycker absolut att det hela verkar rimligt - och kul. Vidare måste jag fylla i att du fått ett par bra svar från Harald och Joakim. Så mitt lilla tips - gäller främst vägvalet i tyskland. "Cykelrutter" finns naturligtvis i mängder, såsom i Sverige, men de kräver också en del uppmärksamhet, omvägar (tid) och svordommar. - Strunta i cykelvägarna/de detaljerade kartorna och följ de mindre bilvägarna, vilka oftast har just en cykelväg intill sig. Dessa kartor finner du på macken efter färjan.. till en bråkdel av kostnaden.
Ha´de

/Nicklas
 
vägval

du har fått många bra råd jag skulle bara ge dej ett tips ang vägvalet det finns en cykelrutt som heter nordsjön runt följer danska västkusten och tyska nordsjökusten till holland det blir nog lite längre men kan vara ett alternativ kolla den. ha en bra tur
 
Re: vägval

igs; sa:
du har fått många bra råd jag skulle bara ge dej ett tips ang vägvalet det finns en cykelrutt som heter nordsjön runt följer danska västkusten och tyska nordsjökusten till holland det blir nog lite längre men kan vara ett alternativ kolla den. ha en bra tur

Hittade en karta över den leden på http://www.hallandsturist.se/ klicka på aktiviteter och cykel och på cykelleder genom Halland så hittar du kartan på sidan 8 i en pdf.

Där hittar du också en beskrivning av ginstleden.

Hittade en bättre sida här http://www.northsea-cycle.com/SVENSK/lande_index_se.html

Men det är betydligt längre att åka denna leden genom Danmark och Tyskland än raka spåret.

Thure
 
Vad glad jag blir av alla råd & hjälp och att ni visar intresse! STORT TACK!

Tyvärr kommer jag inte följa de fina lederna utmed kusten, då jag tyvärr inte har längre tid på mig att ta mig ner, så precis som det låter blir resan en mer transport/utmaning än en lugn härlig turist cykling.
Kommer med detta försöka följa mitt vägval jag beskrev innan så gott jag kan. Är dock lite orolig för att denna "raka väg" kanske innebär extra kuperad terräng, mellan bremen - bryssel är det mycket backigt / bergigt, någon som vet? Kommer jag kanske vinna på att ta en lång omväg in i västra Holland?

Efter helgens ca 30 mils cykling med packning, fick jag ett ordentligt smakprov. Precis som Joakim skrev är maten MYCKET viktigt, vad jag oroar mig mest över. Under helgen kom jag fram till att försöka äta var 3-4h, ett ordentligt mål med mat för att behålla kraften och energin. Försöker även äta upp mig fram till avfärden. Har fått tips om 2 liters "vätske-påse/rygsäck" med slang, som borde underlätta vätske intaget under cyklingen...

Motivationen är på topp!!

Är det någon som vet mer om landskapet, terrängen tar jag gärna emot tips!

Stort tack igen för alla era intressanta inlägg, både vad gäller väg, kartor!! packning och mat...

//Ellinor
 
Vatten i ryggsäck

Låter riktigt härligt med din planerade tur. för egen del blev det en tur i Sverige i år eftersom jag flyttar utomlands efter nyår. Gäller att passa på. Cyklade Sthlm-Östersundstrakten (75 mil den väg det blev) med efterföljande fjällvandring.

Du skrev att du fått tips om att ta med dig vatten i ryggsäck (camelbacklösning skulle jag tro). Det är möjligt att det funkar, men frågan är om det inte är bättre att ta med dig vattnet på flaskor monterade på ramen. Skulle tro att du kan montera åtminstone två flaskbehållare på din ram (beror ju lite på). Du kommer ju cykla genom civiliserade områden, så du kommer väl att passera många ställen där du kan fylla på flaskorna. Att ha saker på ryggen blir lätt tärande när du cyklar, dessutom blir det varmt på ryggen.

Lycka till med cyklingen!!

/Nicklas
 
Tack för tipset Nicklas,

Jo, jag själv övervägt att ha något på ryggen och skippar det. tar med extra dryck i packningen för påfyllningen. tack för tipset.

Nu är äntligen allt klart för avfärd.
Kanske blir ett inlägg som bevis om 2 veckor..
Ha det gott!

//E
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freespirit88 Cykelkompis Göteborg - Halmstad Långcykling 1
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
carlFH Göteborg-Geiranger Långcykling 0
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
tommiem Göteborg-Gävle-Haparanda på Fredag, häng med! Långcykling 0
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
hannulan Helgcykling m packning kring Göteborg Långcykling 5
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
maren Kustväg till Göteborg Långcykling 7
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
Nybörjarn Göteborg - Helsingborg - "Danmark" på tantcyklar Långcykling 3
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Hrdlr Bra cykelbutik i Göteborg? Långcykling 4
Lockby Göteborg - Värnamo Långcykling 10
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
onak Göteborg till Jutenheimen Långcykling 0
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
sverkerf Recumbent tandemtrike stulen i Göteborg Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
Banankontakt Schwalbe marathon i Göteborg? Långcykling 3
a_gilljam Cykelaffärer i Göteborg? Långcykling 8
jh4e Cykelkarta Ume-Göteborg Långcykling 0
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1
firro Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 11
Potatisen Cykling i Göteborg Långcykling 6
realout Cykelkompis i Göteborg? Långcykling 0
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
jd Seriös cykelaffär i Göteborg?? Långcykling 4
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
magnuswelroos Malmö-Bryssel Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.