Korsa Nors/ryskagränsen vid Kirkenes

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att ta sig över nors/ryska gränsen vi Kirkenes på något sätt?Jag har tänkt cykla, men har förstått att man inte får det. Hur har ni gjort?
 
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att ta sig över nors/ryska gränsen vi Kirkenes på något sätt?Jag har tänkt cykla, men har förstått att man inte får det. Hur har ni gjort?

Varför skulle man inte få cykla? Det är bara att cykla till gränsen, le och sedan cykla vidare. Jag korsade gränsen med cykel och hade inga problem att göra det. Ett tips är att korsa på morgonen så att du kommer en bit in i landet innan det blir mörkt. Ryssarna gillar inte om man tältar i närheten av en gräns och det är en stor risk att du blir upptäckt om du gör det. Det är bra om du cyklar till Nickel eller en bit längre innan du stannar för natten

/Stellan
 
Ok, det låter bra.
Det står något i Lonely Planet om att man inte får cykla genom ingemanslandet där.

Det kan nog stämma tidigare. Det finns en ny rysk gränsstation som ligger i närheten av den norska. Man ser nu mellan den norska och den ryska stationen. Tidigare var det några mil mellan dem. Den gamla gränsstationen är kvar och man ska inte tälta mellan de ryska stationerna dvs i det gamla ingemanslandet.

När åker du?

/Stellan
 
Jag sticker den 3 augusti och har en månad på mig, det blir Kolahalvön och Karelen, ganska oplanerat.
När var du där? Du verkar ju för övrigt ha cyklat överallt där jag skulle vilja cykla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.