Korsa USA

Jag har lite planer på att korsa USA nästa sommar, tänkte starta i Los Angeles och cykla till New York.
Jag har kollat på http://www.adventurecycling.org och deras Transamerica Trail vilket verkar vara den amerikanska motsvarigheten till sverigeleden.
Någon som har råd, tips, erfarenheter angående vägval?

mvh Erik
 
Usa-Transamerica

Hej Erik!

Jag kom hem från USA för ungefär ett år sedan, efter att ha ensam korsat landet på cykel, från öst till väst. Började cykla från Seattle, anslöt mig efter ca en vecka till leden i rubriken och följde den sedan i princip hela vägen till Atlantkusten (vek av norrut mot Washington D.C. precis innan kusten, eftersom jag skulle flyga hem därifrån).

Jag cyklade 630 mil, uppdelat på 68 cykeldagar. Utöver det hade jag en 9-10 vilodagar utspridda längs vägen. Jag stannade aldrig mer än två dagar på något ställe.

Vill poängtera att jag av naturliga skäl enbart beskriver Transamerican, även fast jag såg att du planerar att cykla mellan LA och NY.

Du nämner Sverigeleden som jämförelse med Transamerican Trail och det stämmer ganska bra, tycker jag. Av alla som cyklar över USA, är detta den absolut mest populära leden, även fast det också är den längsta. En grov uppskattning (min egen) är att mellan 75 till 100 cyklister korsar USA via Transamerican varje år. Kanske är det ännu mer. Jag startade i slutet av Juli och nådde Washington i början av Oktober, vilket är sent på säsongen. Detta medförde att jag under de första veckorna nästan dagligen mötte andra cyklister, medans jag de sista veckorna endast mötte 4-5 stycken (ingen svensk på hela turen).

Vädret. Hett, hett de första två veckorna, ca 35 grader som värst. Detta var dock ovanligt varmt för tidpunkten och knappast något som förekommer varje år.
Resten av turen var vädret mycket behagligt, något höstlikt precis i slutet. Regndagarna kunde jag räkna på ena handens fingrar. Den omtalade blåsten i Kansas höll sig relativt lugn när jag passera. Missade också orkanen Isabel med cirka två veckor. Den drog fram över östkusten, bland annat rakt över mitt "målområde". Uppröjningarbetet höll fortfarande på när jag sedan kom cyklande.

Väst till öst eller tvärtom? Vindmässigt hade det inte gjort någon skillnad under min tur. Fick uppfattningen att fler cyklar öst till väst. amerikanerna (nästan alla cyklister jag mötte var amerikaner) verkar gilla att färdas mot väst - förmodligen ett arv efter deras förfäder.

Jag använde mig av AdventureCycling kartor som var helt suveräna. Som att cykla längs en snitslad bana.
Övernattningarna skedde mestadels på campingplatser och motell. I Kansas och Missouri kan man campa gratis i stadsparkerna, bara man säger till sheriffen/polisen. Fungerade alldeles utmärkt. Kände mig egentligen aldrig hotad någon gång under hela resan. Leden passerar inte många större städer, utan mest små,lugna "städer" med överlag hjälpsamma och trevliga amerikaner.

Jag fär avrunda här. Upplevde hela min cykeltur som ett stort äventyr och en fantastisk erfarenhet. Med andra ord är det en resa jag starkt rekommenderar.

Vill du ha mer information är det bara att maila.

Mvh/Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.