Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter

Det är vackert söder om Singi, både södra delen av Tjäktavagge men sedan nere vid Teusajaure är det otroligt vackert. Sista delen mellan Teusa och Vakkotavare så ser du Sarek på håll.

Samtidigt så känns även Sarek väldigt tilltalande - men jag är fortfarande osäker på om vi kommer klara av det och om vi kan njuta av det på samma sätt. Vi hade väldigt tur med vädret längs vår vandring från Abisko - Nikkaloukta och det regnade endast väldigt mycket en dag.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I Sarek finns nästan inga broar, man måste vara någorlunda säker på att vada för att ta sig runt där - apropå diskussionen om att runda vid Valfojåkka för att undvika ett vad. Det underlättar mycket att ha bra vadarskor och stav, och att välja en bra väg. Vid Valfojåkka är det en kort passage på ena sidan som är djup, men jag har aldrig upplevt den som särskilt ström - däremot kall i islossningen!

Jag skulle nog vilja säga att det går att lägga upp många vandringar i Sarek utan särskilt svåra vad. men man har inga reträttmöjligheter, man kan inte säga "äh, vi går in i stugan inatt", har man blöta prylar och står i Alkavagge så har man blöta prylar i Alkavagge så att säga. Torkrummet ligger några dagsmarscher bort.

Jag skulle nog vilja säga att det går att lägga upp många vandringar i Sarek utan särskilt svåra vad. men man har inga reträttmöjligheter, man kan inte säga "äh, vi går in i stugan inatt", har man blöta prylar och står i Alkavagge så har man blöta prylar i Alkavagge så att säga. Torkrummet ligger några dagsmarscher bort.
Kan bara instämma. Min åsikt, för vad den är värd, är att om man är i början av sin "fjällkarriär" och vill söka sig bort från de stora lederna är det ändå lämpligt att ändå ha den extra säkerheten i att det finns en fjällstuga eller liknande (tänker t.ex. på prismastugorna i Mårma och Unna räita) på en halv till en dags marsch om det blir jobbigare förhållanden än man är bekväm med att hantera just den här gången. Min upplevelse är att det kan vara skillnaden mellan något som blir en bra historia när man är varm och torr igen och ett allvarligare tillbud.
Med det sagt verkar det som att det finns gott om bra förslag i den här tråden och är osäker på om jag kan tillföra något ytterligare just Abisko till Nikka, men det kan vara värt att titta på Balinvaggi-siellavaggi-mårma-vistas om man vill.

Det finns hur mkt möjligheter som helst. Titta på kartan och planera en egen tur. Området mellan Riksgränsen och Abisko tex. Lapporten - Mårmastugan - Vistasvagge. Eller alla dalar Ö om Kungsleden, Unna Vistasvagge tex, eller alla dalgångar som leder till Nallostugan. Kaskasavagge & Unna Reitarvagge.

Vill bara instämma att det finns fantastiskt fina turer som enkelt nås via avstickare från vägen Nikkaloukta-Abisko. Några förslag: övre Vistasdalen har vyer i världsklass och klart mindre trafik än Kungsleden. Nallo likaså och därifrån kan man lätt komma till avlägsna och vilda områden som nämnt förut, även passet mot Tjäktja och dalarna norr om Nallo är spännande. Eller Alisjavri-Aliseatnu när du väljer vägen öster om sjöarna, fantastiskt fint, inte svårt att gå och knappast någon vandrare. Eller i anslutning hela bergsmassivet mellan Aliseatnu och Vistasdalen. Oändliga möjligheter och man har inte så långt till någon stuga om det sk*ter sig.

När det åter blir möjligt att åka till Norge är en trevligt tur att starta i Katteratt. Därifrån kan man gå Hunddalshytta, Unna Allakas, Alesjaure, Vistas, Tarfala och Nikkaluokta. Jag bodde i stugorna när jag gick den sträckan men det går alldeles utmärkt att tälta. De norska stugorna kräver att man har egen DNT-nyckel om man vill komma in.

Från Tarfala kan man göra topptur till Kaskasatjåkka, en topp på över 2000 meter.

Den här turen har ganska stora höjdskillnader och är tuff på så sätt. Det är markerad led nästan hela vägen, undantaget en del av sträckan Vistas-Tarfala. Eftersom man kommer upp högt på flera ställen är det många häftiga vyer.

När det åter blir möjligt att åka till Norge är en trevligt tur att starta i Katteratt. Därifrån kan man gå Hunddalshytta, Unna Allakas, Alesjaure, Vistas, Tarfala och Nikkaluokta. Jag bodde i stugorna när jag gick den sträckan men det går alldeles utmärkt att tälta. De norska stugorna kräver att man har egen DNT-nyckel om man vill komma in.

Från Tarfala kan man göra topptur till Kaskasatjåkka, en topp på över 2000 meter.

Den här turen har ganska stora höjdskillnader och är tuff på så sätt. Det är markerad led nästan hela vägen, undantaget en del av sträckan Vistas-Tarfala. Eftersom man kommer upp högt på flera ställen är det många häftiga vyer.
För att inte förglömma de vyer man får över Storstein, ett klart undanskymt fjäll med Svenska Kungseledenögon sett

Det är en sund instinkt att undvika Kungsleden. Och det ger mer vidmarkskänsla att gå utanför. T ex Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Vistasdalen (samt kanske ett par dagar i Nalloområdet - riktig vildmarkI Från Vistasdalen kan ni gå direkt mot Nikkaluokta, eller roligare: gå till Tarfala via Kaskasavagge och avsluta vid Keb-stationen. En annan variant som utgår från Abisko är att gå Lapporten-Mårmapasset till Vistasdalen. Sedan tror jag att ni ändå är ganska redo för Sarek, läs på ordentligt och kom dit väl förberedda. Annars, gå den fantastiska (och inte överbefolkade) Padjelantaleden och gör en avstickare mot Sarek.

Kul att läsa om fler som gått Kaskasavagge! Ge dig inte på denna dal i dåligt väder, klippblocken blir hala och jobbigt att ta sig igenom!

Kungsleden går man ev 1 gång sedan bara utanför och från buss eller tåg,
Kan ju gå åter om man börjar få lappsjuka fram till en stuga för ev att handla eller torka kläder eller laga mat om bränsle slut tex.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips