Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma)

Hejhej!

Jag ska möta upp ett gäng i Norge i sommar, antingen vid Bodö eller Narvik, och tänkte vandra dit (från Kvikkjokk eller Abisko). Jag har ungefär en vecka på mig, tältar och går gärna där det inte är så mycket folk. Undrar om nån har tips på fina rutter:

1) Till Narvik från Unna Alkas/Katterjokk/Stuor Kärpel. Har ganska bra koll på svenska sidan men sämre koll på norska.
2) Till Sulitelma från typ Kvikkjokk. Jag har funderat på "klassiskern" Kvikkjokk-Sulitelma via Vaimok och Pieskehaure, men har gått halva sträckan förut och skulle ha en rutt som går lite utanför de stora stigarna.

Jag planerar att gå i mitten/slutet av juli så vill helst undvika allt för svåra vad. Har ni tips på lite alternativa rutter och/eller fina rutter på norska sidan?
 
Hejsan,

Ett trevligt alternativ är Vajsaloukta - Rago via västra Padjelanta. Bussen Narvik-Fauske stannade precis där Ragovägen (7504) mynnar ut i E6:an....eller gjorde det i alla fall sist jag gick där. Och du kommer troligtvis vara helt ensam.

/ Stefan
 
Hallå där,
Jag vandrade Beisfjord, Hunddalen, Unna Allakas, Abiskojaure, Kårsavagge, Abisko i somras. Jättefin vandring. Finns blogginlägg med bilder på outdoorwilda.com ifall du vill se hur det såg ut med snöläge och sådär tidigt på säsongen 2022.
 
Från Kvikkjok till Sulitelma är fint och det går at skippa en del av Tarradalen om du går upp på fjället vid Njunjesstugan. Från bron vid Njunjes och upp mellan Rakkas och bäkravinen mot platån mellan Riddovarre och Jiertta till sjön 1100 m. Där kan du välja antingen fortsätta på platån förbi Staika mot Kurajavre och vidare på leden till Vaimok. Eller tar du passet mot Sardavagge och går den vägen till Vaimok. Fin vandring oavsett vilket och du bli helt ensam.
 
Hejsan,

Ett trevligt alternativ är Vajsaloukta - Rago via västra Padjelanta. Bussen Narvik-Fauske stannade precis där Ragovägen (7504) mynnar ut i E6:an....eller gjorde det i alla fall sist jag gick där. Och du kommer troligtvis vara helt ensam.

/ Stefan

Intressant! Gick du norr eller söder om Vastenjaure och Virihaure? Minns du var du vek av från Nordkalotten?
 
Hej igen. Har vandrat/skidat i området på tre olika turer. Eftersom du bara har en vecka på dig hade jag valt att gå direkta/raka vägen på Sverigesidan, typ som visat i bilden nedan. Sen finns det två "naturliga" vägar genom Rago, markerade som 1+2 nedan.

sverigesidan.PNG


Följer man alternativ 1 kommer man efter Furustensfjellet in på stigen som syns på kartan. Denna höga vag genom Rago ar oerhört vacker i fint vader, dock kan det bitvis vara lite lurigt att följa stigen då det inte är den tydligaste. Sen kan man antingen välja att gå ner till Ovra eller vika av ner till Rago-leden enligt 1b.

Alternativ 2 går rakt genom centrala Rago och är även den både vacker och intressant.

norgesidan.PNG


/ Stefan
 
Hej igen. Har vandrat/skidat i området på tre olika turer. Eftersom du bara har en vecka på dig hade jag valt att gå direkta/raka vägen på Sverigesidan, typ som visat i bilden nedan. Sen finns det två "naturliga" vägar genom Rago, markerade som 1+2 nedan.

Visa bilaga 41467

Följer man alternativ 1 kommer man efter Furustensfjellet in på stigen som syns på kartan. Denna höga vag genom Rago ar oerhört vacker i fint vader, dock kan det bitvis vara lite lurigt att följa stigen då det inte är den tydligaste. Sen kan man antingen välja att gå ner till Ovra eller vika av ner till Rago-leden enligt 1b.

Alternativ 2 går rakt genom centrala Rago och är även den både vacker och intressant.

Visa bilaga 41468

/ Stefan
Tusen tack!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Pohman Njåtjosvagge rutt Fjällvandring 4
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
azog Önskar kritik på ännu en rutt i Sarek Fjällvandring 20
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
Kajsamy Rutt som slutar där den börjar Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
gjnn Nikkaloukta och Kebnekaise rutt, samt tältfrågor Fjällvandring 12
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
beowulf Rätt rutt i Rogen Fjällvandring 45
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
dimmspiken Genomförbart rutt? Vad tror ni? Fjällvandring 7
bahlgren8 Med start från Grövelsjön, funkar denna rutt? Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
robinlu Tips på rutt, Padjelanta! Fjällvandring 6
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
Charlotte_LL Rutt in i Sarek Fjällvandring 3
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
3pac fjällvandring Kebnekaise, är detta en lämplig rutt? Fjällvandring 8
lannestedt86 Planerad rutt i sarek Fjällvandring 4
shadowfire Tips på 4-5 dgr rutt där man kommer tillbaka Fjällvandring 4
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
iwalkalonelyroad Tännäs, ge mig en rutt! :) Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.