Abisko - Kårsavagge t-o-r på en dag?

Hej!

Jag funderar på att göra en dagstur till Kårsavagge från Abisko nu i mitten av juni. Jag har förstått att det är ganska lättvandrat, men enligt STF är sträckan ca 14 km. Har försökt leta efter info i forumet men hittar inte riktigt det jag vill ha svar på, så nu startar jag en ny tråd helt enkelt.

Är det någon som har vandrat från Abisko till Kårsavagge-stugan och kan berätta hur lång tid det tog ungefär?

Hinner/orkar man gå fram och tillbaka på en dag (med lätt dagspackning)?

Är det några svåra vad man måste passera om man går sträckan som går utmed norra stranden av Gorsajohka/Gorsajavri?

Tacksam för svar :)

/julia
 

avslutad210712

Gäst
Har vandrat men haft tältpackning och stannat innan så jag har aldrig gått fram och åter men tror inet att det är något större problem att klara det med lätt dagspackning eftersom det är rätt lättvandrat.

Svårt vad är alltid en definitionsfråga. Första gången jag var upp hade stugvärden vänt och gått tillbaka till Abisko och två andra som vi mötte hade också vänt vid bäcken som är ungefär 1 km före Kårsavagge-stugan. Hade inga direkta problem att ta mig fram och åter men det var tre knädjupa fåror med vassa vidjesnår mellan som rev rätt bra när man var barbent. Det här var i slutet av juni. Har gått där andra gånger senare på sommaren och då var det betydligt lägre vattenstånd men fortfarande tre fåror som skall passeras och man är troligen tvungen att ta av sig kängorna och någon form av vadarskor är att rekommendera.
 
Jag vet inte längre hur lång det tog, men jag gick denna tur som dagstur för exakt 10 år (12. Juni 2002) sedan.
Inte helt till stugan, jag måste vända drygt 1 km förra stugan, på bäcken som kommer ner från Latnjavaggi pga högt vatten och ingen vadskor i mina små packningen. Ingen svår vad helst, bara den sista bäcken som var för djup för mina Lundhags, annars skulle det har varit en lät vad...
Som jag minns var det en härlig, lät, men kanska lång, dagstur.

Henning
 
Under bra förhållanden skulle jag säga att det tar ca 4 timmar enkel väg att ta sig till Kårsastugan (men som alltid med gångtider i fjällen är det väldigt varierande på person och förhållanden). Det du ska tänka på är att det även senare på sommaren kan vara blött och lerigt på vissa delar av leden, och att det säkert kommer vara det nu under snösmältningen.

Ett tips kan vara att ta linbanan upp på Nuolja och följa leden som kallas Glidaren ner mot Kårsavagge (hör med sportinformationen så att det inte ligger för mycket snö kvar bara), och sen gå så långt in i Kårsa som du kan, vill och orkar. Sen är det bara att vända och gå den vanliga leden tillbaka till Abisko. Det är alltid trevligt att få lite höjd och utsikt.
 
som ett litet tillägg måste jag rekommendera att på tillbakavägen välja den "förgrening" av leden som går närmast Abiskojokk, och att ta avstickaren till Kårsafallen. Är skyltat från leden och väl värt de extra 2 km som det innebär.
 

avslutad210712

Gäst
som ett litet tillägg måste jag rekommendera att på tillbakavägen välja den "förgrening" av leden som går närmast Abiskojokk, och att ta avstickaren till Kårsafallen. Är skyltat från leden och väl värt de extra 2 km som det innebär.

Och då är ett tips att följa leden för jag gick till fallet först och sen "genade" jag upp till den andra leden genom terrängen och det var tja inte så smart *L*.
 
Tack för alla tips, hann läsa de flesta innan jag gav mig av!

Här kommer en liten rapport för er som är nyfikna och på gång att vandra i dagarna kring abisko-trakten:

Turen började med att jag försov mig, vilket visade sig vara ett lyckokast eftersom jag på tursistationen stötte på trevlig en tysk tjej som också ville göra en dagstur. Vi beslöt att ta följe upp genom Kårsavagge och båda var glada över sällskap. Jag tycker själv det kan bli lite ensamt att inte ha någon att dela vidunderliga vyer och lerigt klafsande med. Jag blev verkligen överraskad över hur vacker denna sträckning var i jämförelse med Kungsleden närmast Abisko. Man tog snabbt höjd, och tack vare att våren är så sen i år så hade björken inte hunnit slå ut vilket gjorde att vi hade fin utsikt hela vägen.

Det var mestadels lättvandrat, men efter den första bron som man passerar (men inte går över om man håller sig norr om jokken) var det väldigt blött. Vi gjorde misstaget att vika av från vinterleden i tron om att det skulle vara lite torrare och mer lättframkomligt högre upp. Det visade sig på tillbakavägen att det hade varit smartare att hålla sig till vinterleden där det var möjligt. Gick över en hel del snölegor där snön gav vika, men det var ett betydligt mindre problem än videsnåren som på vissa ställen var rent förj*vliga. Stigen hade förvandlats till bäck och det var omöjligt att inte klafsa ner sig ordentligt.

Pga att jag försov mig på morgonen (kanske delvis också pga alla jobbiga videsnår) hann vi inte hela vägen fram till stugorna, utan stannade ett par-tre kilometer innan, där isen på jokken precis hade börjat bryta upp. Lunchen intogs vid en lägerplats där vyerna över de snöklädda fjälltopparna speglade sig i det stilla smältvattnet. Bättre än så blir knappast de svenska fjällen enligt mig!

På vägen tillbaka höll vi oss mellan sommarleden och den markerade vinterleden för att försöka undvika videsnåren i största möjligaste mån. Det gick helt klart snabbare att hålla sig nära jokken. Stötte på ett gäng nyfikna renar som nu får vara med på Utsidan. Solen värmde ordentligt under hela turen. På kvällen när vi kom tillbaka till Abisko hade björkarna hunnit slå ut, så hemvägen gick genom alldeles nyutslagen skir grönska, som ur en saga.

Summa summarum:

Uppskattad vandrad sträcka: 11+11 km
Total tid: 9.00 - 18.00 = 9 h
Pauser: 30 min + 1 h + 30 min = 2 h
Total vandrad tid: 7 h (inklusive stop för fotografering, koll på karta, fylla på vätska)
Jobbiga vad: Inga

Betyg: 4 av 5 - En av mina bästa fjällminnen hittills (mycket tack vare väder och trevligt sällskap), men inte full pott p g a trista videsnår
 

Bilagor

  • P1060170.jpg
    P1060170.jpg
    50.2 KB · Visningar: 3,687
  • P1060161.jpg
    P1060161.jpg
    53.1 KB · Visningar: 3,708
  • P1060205.jpg
    P1060205.jpg
    56.7 KB · Visningar: 3,644
  • P1060212.jpg
    P1060212.jpg
    125.2 KB · Visningar: 3,638
Och då är ett tips att följa leden för jag gick till fallet först och sen "genade" jag upp till den andra leden genom terrängen och det var tja inte så smart *L*.

Ja, det var kanske det misstaget vi också gjorde. Synd att jag inte hann läsa ditt inlägg innan det bar iväg, men tack ändå!

/julia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
intehelena Abisko - Kårsavagge - Trollsjön - Raukdalen - Riksgränsen? Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
lindajones Björkliden - Låktatjåkka - Kårsavagge - Abisko 2 dar? Fjällvandring 3
Ringblom Vandra i Abisko mellan Abiskojaure och Kårsavagge Fjällvandring 22
lillo Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.