Tre tältnätter kring Abisko

Hej!
Behöver inspiration kring en vandring nu i början av augusti. Jag och min bror har tänkt oss tre tältnätter och en sista natt i abisko. Jag har vandrat i området förut, men brorsan är där för första gången.
Tåg bokat till Riksgränsen, men har inte bestämt var vi hoppar av ännu.
Vad kan vara en lämplig rutt? Har funderat på att tälta en natt vid frippes omtalade fall, och jag antar att det passar som sista tältnatten. Men innan det då?
Har även varit lite sugen på Harpasset. Går gärna utanför leder, och att titta ned för stup och lite hissnande upplevelser är alltid ett plus.
Var vid Trollsjön förra sommaren. Det var trevligt, men rätt mycket folk, så jag tror vi skippar det denna gång. Skulle dock vara kul om man kunde gå högt och kika ned mot sjön.
Måndalen har jag också funderat på, men hittar inte så mycket information.
Alla tips är välkomna!
 
778B6F26-11BD-4609-96E0-3ACC1113AA7F.jpeg
Så här såg turen ut förra året, men då med två barn, så på två vuxna borde vi kanske kunna klara något liknande på tre nätter istället för fem tänker jag.
 
Vi gjorde Trollsjön-Abisko, via Gohpasvaggi på två dagar (tältnatt mellan Njulla och Slåttatjåkka) för två år sedan. Det funkade bra, men vår första sträcka är väldigt långt att gå, så en extra tältnatt efter uppstigningen från Trollsjön är att rekommendera.
Jag rekommenderar verkligen en tältnatt vid Trollsjön. Gå gärna en bit upp på ostsidan (där man går upp från sjön), det finns många bra avsatser för tält där. Det blir en bit till vattnet, vilket kan vara dåligt om man vill bada (obs, kallt!), men bra om man inte vill trängas med andra. Finns tillflöde till Trollsjön på samma sida, för mat och dryck osv.
Sträckan via Kårsavagge är aningen längre, men grönare, än Ghopasvaggi. Det beror på vad man prioriterar. Går man ner i Kårsavagge väst om Goublacorru ser det iofs inte så mycket längre ut.
Björkliden (om ni har biljett därifrån och inte prompt vill till Abisko), via Trollsjön och Låktatjåkkastugorna kan också vara ett alternativ.
 
Trollsjön till Njulla inklusive klättring upp från Trollsjön låter rätt ansträngande måste jag säga. Vi klättrade upp där förra sommaren med barnen som sagt, och det var kul men aningen i överkant strapatsmässigt. Hur gick ni för att komma till Gohpasvaggi? Söder om topparna 1419 och 1391 och sedan på leden via Kåppatjåkka?

Hur är de två västra vägarna ned i Kårsavagge? Jag har gått den branta vägen rakt ned mot stugan, och den var kul, men de två inre alternativen vet jag inget om.

Vi måste till abisko för att ta buss till flyget denna gång. Tågen tillbaka var fullbokade denna gång.
 
Vi gillar långa sträckor och trivs med det, men visst var det tungt. :)
Precis, vi gick samma sträcka som markerat, men öster om toppen 1391 fortsatte vi österut, in i Gohpasvaggi, istf söderut in i Latnjavaggi.

Jag har inte gått ner i Kårsavagge, så någon annan får fylla i den infon. Vi hade det som alternativ, men sonen föredrar berg. Och det var skönt att vara ”ensamma”, som vi blev i Gohpasvaggi.
 
Senast ändrad:
Kom på att det går att gå andra sidan Abisko också. Vi ska gå in i lapporten och fortsätta söderut i år. Någon av de dalarna, t.ex. Balinvagge, runda Giron, gå till Kårsavaggestugan via Abiskojaurestugorna och sedan tillbaka till Abisko kanske är ett alternativ?
Eller Nissonvagge till norra Vistasvagge och sedan gå västerut, tillbaka igen. Nackdelen med denna är att det blir svårt att undvika ”motorvägen” På tillbakaväge, utan att det blir för långt
 
Senast ändrad:
Ja! Rakt söderut från abisko har jag inte ens tänkt på. Det måste jag läsa på lite om. Kungsleden kan nog vara skönt att undvika ja.

Hur är måndalen att vandra i? Händer det något mellan Njulla och fram till Latnjavaggi? Går det att tälta där? Man kanske skulle kunna börja i abisko och kosta på sig liften upp och sedan gå den måndalen bort och ned i Kårsavagge längst in och gå upp igen vid stugan och passera frippes fall på vägen tillbaka.
 
Måndalen har jag inte gått i, får försöka hitta tid att lägga en ny rutt i trakterna snart märker jag.

Det händer inte så mycket, nej, så är det ”best of”, så välj en annan väg. Vi var tvungna att vada över Gohpasjohka, så ha det i beaktande.
Läste på lite om Frippes fall och det lät trevligt. Undrar om det går att ta sig dit från måndalen. Du skrev att du funderade på en natt där, hur tar man sig därifrån till Abisko lättast?
 
Aha, nu ser jag att Måndalen nog bara är en liten dalgång där. Trodde att det var namnet på hela området mer.
Jag tänkte mig att man kan gå öster ut eller nord öst från frippes fall och antingen komma ner mot leden som går mot Kåppatjåkka, eller kanske rakt öster ut mot leden som går ned i Kårsavagge, men det finns vatten där också ser jag, så man kanske bör undersöka om det fungerar i praktiken.
 
Nu är tågen inställda efter Björkliden, så det får nog bli både start och stopp i Abisko. Har läst lite mer i andra trådar här, och det verkar kunna gå att ta sig från frippes fall österut tillbaka till Abisko, så det får nog bli så på tillbakavägen. Är sugen på måndalen också, på vägen ut.
Hur är det med glaciären längst in i Kårsavagge? Kan man ta sig dit? Är det värt besväret?
 
En fantastisk utsiktsplats är toppen på Biran. Man ser ner i Kärkevagge, Gorsavagge och ut över Gorsaglaciären. Lite bökigt att ta sig dit men väl värt mödan.
Sedan hoppas jag förstås att du kommer till Frippes fall. Skicka mig en bild därifrån så får du diplom. Duschbild medför A-diplom.
HåkanF (Frippe)
PS Måndalen är ganska alldagligt. Däremot så bildar jokken en mäktig kanon.
 
Tack! Namnet Måndalen lockar mig orimligt mycket märker jag. Men det kanske blir bra att gå från liften direkt till Harpasset. Det borde man väl kunna hinna när tåget kommer strax innan lunch, eller?
Biran ser lockande ut på kartan. Kan man ta sig upp från nordsidan?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JohnnyL Vad göra i Abisko tre nätter? Fjällvandring 3
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
stormtrivs Sarek tre turer i följd. Fjällvandring 2
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Vajja 19km på tre timmar? Fjällvandring 14
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
madde182 kvikjokk på ca tre dagar Fjällvandring 10
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
bastat Tre barn i lappland Fjällvandring 5
svartöra Tre mil om dagen Fjällvandring 9
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.