Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer

Hej!
Skriver detta för min dotters räkning för dom (tre 15-åringar) är sugna på att knalla en bit efter Kungsleden, eller annan led, under sommarlovet (2-4 dygn) och har därför ett gäng frågor och funderingar.

Jag själv har varit till fjälls ett antal gånger och då framförallt i Kiruna och Arjeplogsområdet men jag har då bara gått ut en sväng på dagarna, sedan tillbaka till mysiga husvagnen!!

Tanken från dom är inte att dra upp på nåt högfjäll det första dom gör för detta är totala nybörjare allihopa.

Jag själv har gått en bit efter Kungsleden från Abisko och där är det ju från början ganska "snårigt" och man befinner sig väl under trädgränsen, bra skyddat alltså men sånt gillar ju dessvärre knotten också...

* Ni som är vana fjällvandrare, lämpligt område/sträcka för dessa tjejer från Norrbotten som ej har fjällvana?
* Förut vet jag att man har kunnat hyra i princip hela utrustningen (tält, stormkök, kängor m.m) på t.ex Abisko Fjällstation, är det så nuförtiden också?

* Annat att tänka på för tjejerna?

Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig för jag själv har ingen erfarenhet av att tälta i fjällvärlden vilket för övrigt är en helt fantastisk miljö att vistas i oavsett om man som jag bara knallar dagturer eller som många andra gör en "riktig" vandring.

Tack på förhand!
 
Ska de absolut tälta?
Om inte, ta sittliften upp i Hemavan och gå sen till Viterskalstugan efter Kungsleden. Sov där en natt eller två och knalla sen tillbaka. En bra tur för den som är nybörjare. Fina fjäll och lättvandrat, vackra vyer åt båda hållen trots att man går samma sträcka två gånger.
 
tror att en stugtur är bättre. Mindre krav på grejjor. Blir inte så tungt att bära heller och första gången hade iallafall jag med mig 50% onödig vikt....
Jämtland är enkelt och lättillgängligt.
 
Kor på tält, betydligt roligare o mer spannande. Ta bort allt onödigt i packningen, här finns mängder av utrustningstips att läsa. Man orkar mer an man tror, det är bara att anpassa sträckan.
 
jag tycker inte jämtland är lättillgängligt från norrbotten... massa bussåkning.
abisko eller hemavan låter som bra förslag tycker jag. stugtur kan vara värt att fundera på, men har dom bara provat vandra en dag eller två hemmavid så fixar dom en kortare tälttur också. största fördelen med stuga är ju, som redan nämnts, att det blir mindre att bära.
 
Det är inte lätt att hitta rundturer som man hinner med på 2-4 dagar och som följer en led. Man kan gå fram och tillbaka till Kebnekaise fjällstation (utgå från Nikkaloukta som nås med buss från Kiruna). På den sträckan åker man båt en bit, och man får passa tiden så man hinner med båten. Väl i Kebnekaise kan man göra dagsutflykter, eller gå vidare till Singi-stugan och sedan tillbaka samma väl. Det är inte farligare att vara uppe på fjället än i björkskogen skulle jag säga, inte på sommaren. Det här är ett område där det rör sig mycket folk och det gör det också tryggt, det går inte att missta sig på vägen så länge man håller sig till lederna.

Tycker de ska vänta med tältet. Mest för att det blir för mycket att bära innan man har lärt sig hur man slimmar packningen. Tycker också det låter tveksamt att hyra kängor pga skavsårsrisken. Om de har bekväma gummistövlar med kraftig sula så funkar det jättebra. Ett gammaldags trangiakök kostar inte många hundralappar att köpa, eller så kör de termos med nyponsoppa till lunch så blir det ännu enklare. Men det förutsätter ju att man går mellan stugor då. Då behöver man heller ingen sovsäck, det räcker med ett reselakan.

Viktigast är att tänka på är att ha bekvämt på fötterna, undvika bomullskläder (kallt om det blir blött och torkar sakta) och att inte packa ner onödiga saker. För en så kort tur (om de går mellan stugor och inte har tält) så ska de inte behöva bära mer än säg 8-10kg. Hoppas de får en fin tur!
 
Jag skulle välja Abisko - Gorsavagge - Låktatjåkka - Björkliden - Abisko. Då kan de välja om de vill sova i stugor eller ej. De får se riktigt mäktiga fjäll och fantastiska vyer. Med en liten gnutta hjälp skulle de dessutyom kunna strunta i Björkliden och ta sig till Njulla och ta liften ner till Abisko.
Någon kommer kanske att hävda att man måste kunna orientera för att ta sig från Gorsavagge till Låktatjåkka. Ja, man behöver kunna följa nordpilen på kompassen. Om man väljer att gå upp genom Guoblavagge istället för Latnjavagge, då är det bara att vandra mot norr.
Här kan du läsa mer om området:

http://www.utsidan.se/cldoc/tva-vandringar-i-abiskotrakten_972.htm

HåkanF
 
Mycket tänkvärt!

Tusen tack för era idéer, ska visa tjejerna vad ni skrivit, troligen kommer fler frågor upp!

Om det är fler som har tips i ämnet så tas det tacksamt emot!
 
Et annet alternativ er jo å bruke de norske hyttene langs svenskegrensen. Jeg tenker først og fremst på hyttene du når fra E12 eller også kalt Blå Vägen. Hvis du bare så vidt kommer inn i Norge så starter du ved Umbukta fjellstue og går 4 timer til Sauvasshytta. Derfra har du 7 timer til Kvitsteindalstunet og derfra tilbake til Kåtaviken er det drøye 5 timer.

Ved å benytte hyttene senker du vekta på sekken og høyner derved nytelsen ved at turen blir hyggeligere. For ungdom opp til 26 år er prisene bare 50 NOK per person, så de voksne trenger ikke å legge ut så mye. De norske hyttene har også ordentlige dyner, ikke bare ullfilt som er vanlig på svenske turisthytter. Men det er et krav om at man har egen lakenpose.

Det er også mulig å få til en rundtur på norsk side med utgangspunkt i Silvervägen, men den blir trolig noe lenger.

Kart med info på http://ut.no/kart
 
hej
rekommenerar inte gummistövlar.
ska tjejjerna bära en lättare packning så använd promenadskor eller gympadojjor.
ska de bära tyngre så är det kängor som gäller.

tveksam till att tjejjerna redan har ett par anatomiskt korrekta och därmed stadiga stövlar.
stövlar brukar även bli fuktiga inuti och därmed generera skavsår och andra problem.

go tur
vänligen nils
 
Innan den sedvanliga diskussionen om stövlar vs. kängor bryter ut så är det bara att konstatera att smaken är som baken och just de diskussionerna brukar inte mynna ut i något vettigt. Och varför utgå från att de man pratar om inte har vettiga gummistövlar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.