Tankar kring planerad vandring

Hej,

Jag och tjejen har funderat på att vandra i augusti med hunden (liten blandras, hög-energi hund.)

Rutten vi funderat på är:

Kläppen -> Helags -> Sylarna -> Storulvån -> Gåsen -> Helags -> Kläppen.

Vad tror ni om det? Jag är relativt erfaren vandrare, gått två gånger tidigare samt paddlat kanot i Rogen och bott i tält osv. Tjejen har ingen erfarenhet alls. Jag är väldigt van vid friluftsliv och hon är väldigt flexibel. Dock vill hon inte bo i tält så det blir stugor.

Tror ni att vi fixar det? Det blir en ganska lång tur, cirka 2mil om dagen, det borde ju inte vara något problem? Jag är relativt vältränad och tjejen har normal kondis.

Tacksam för feedback!

Mvh
 
Sträckan Helags-Sylarna är fantastiskt fin! Gick den åt det andra hållet i höstas.
Var det inte bron mot Gåsen vid Storulvån som försvann i vintras? I perioder var det höga vattenflöden den gångna säsongen och man avrådde från vad. Somliga vadade ändå, men vattenflöden ändras ju från dag till dag.
Vet inte hur ni ställer er till vadande, men det kan ju vara bra att tänka på under planeringen.

Jag och en kompis gick Storlien-Blåhammaren-Sylarna-Helags-Ljungdalen (med två nätter både vid Sylarna och Helags) i höstas. Ca 2 mil/dag. Hon springer en hel del, jag är van att gå mycket ( ca 2-mil/dag på jobbet, men det är en helt annan sak än att röra sig i terräng utomhus), ingen av oss rör oss normalt längre sträckor med 10-15 kg packning på ryggen. Vi klarade det utan större problem, men tyckte det kändes lagom långt för oss.
 
Sträckan Helags-Sylarna är fantastiskt fin! Gick den åt det andra hållet i höstas.
Var det inte bron mot Gåsen vid Storulvån som försvann i vintras? I perioder var det höga vattenflöden den gångna säsongen och man avrådde från vad. Somliga vadade ändå, men vattenflöden ändras ju från dag till dag.
Vet inte hur ni ställer er till vadande, men det kan ju vara bra att tänka på under planeringen.

Jag och en kompis gick Storlien-Blåhammaren-Sylarna-Helags-Ljungdalen (med två nätter både vid Sylarna och Helags) i höstas. Ca 2 mil/dag. Hon springer en hel del, jag är van att gå mycket ( ca 2-mil/dag på jobbet, men det är en helt annan sak än att röra sig i terräng utomhus), ingen av oss rör oss normalt längre sträckor med 10-15 kg packning på ryggen. Vi klarade det utan större problem, men tyckte det kändes lagom långt för oss.

Tack för ditt svar!

Jag vadar gärna, ser det bara som en kul utmaning. Får ta hunden under armen och gå bara ;) Skall nog inte vara ett problem för tjejen heller.

Kommer att träna upp hunden framför allt, i och med att han skall bära sin mat, godis osv.
 
Hej
Turerna är "dagsetapper", dvs tar en hel dag om man tar det lite lugnt. Själv går jag lite långsamt och vill ändå komma fram inte alltför sent på eftermiddagen så kliver upp lite tidigare.

Storulvån till Gåsen är den minst roliga sträckningen, man går på grusväg en bit. Inte bara vadet som gör man kan vilja undvika sträckan.
Man kan istället gå från Sylarna direkt till Gåsen.

Kläppen till Helags och sen samma väg tillbaka kanske man vill undvika. Kan rekommendera att gå längs vinterleden på södra sidan. Kan även parkera gratis vid skidliften.

Eller gå från Gåsen till Vålåstugorna och sen därifrån till Kläppen.

Hur som så blir det finns dagar, ta det lugnt och njut och släpp allt vad prestation och måsten är.

//Peter
 
En vilodag/topptur

på Gåsen rekommenderas istället för att gå till Storulvån. Storulvån kan ni ta som startpunkt vid ett annat tillfälle, det är inget bra första vad om man inte vadat så mycket tidigare. Ni slipper problemet med bron om det kvarstår. Billigare övernattning i stuga + att det är bra start för den som inte gått så mycket tidigare att få tillfälle till en extra dag i en stuga.
Det brukar ge mersmak av både stuga och fjällvandringar.

/B
 
på Gåsen rekommenderas istället för att gå till Storulvån. Storulvån kan ni ta som startpunkt vid ett annat tillfälle, det är inget bra första vad om man inte vadat så mycket tidigare. Ni slipper problemet med bron om det kvarstår. Billigare övernattning i stuga + att det är bra start för den som inte gått så mycket tidigare att få tillfälle till en extra dag i en stuga.
Det brukar ge mersmak av både stuga och fjällvandringar.

/B

Tack för tipset! Har fått samma rekommendation av min pappa som är van fjällvandrare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Fjällämmel Hjälp hitta vandringsställe - tankar om norge Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.