Vandring kring Abisko

Hej!

Jag och två vänner planerar en vandringstur kring Abisko. Har aldrig varit där förut. 3 dagar vandring har vi räknat med.
Vad får man inte missa?

Vi tänker oss Abisko - Låktajåkka - Trollsjön - Sjangeli (kanske Unna Allakas) - Kårsavagge och tillbaka till Abisko.
Tänker vi fel eller är det möjligt?
Är det tuff vandring?

Vi vill hemskt gärna fiska också.

Ge oss gärna tips och idéer!
Vackra idylliska platser är definitivt ett stort plus! :)

/Emelie
 
Hej!

Jag och två vänner planerar en vandringstur kring Abisko. Har aldrig varit där förut. 3 dagar vandring har vi räknat med.
Vad får man inte missa?

Vi tänker oss Abisko - Låktajåkka - Trollsjön - Sjangeli (kanske Unna Allakas) - Kårsavagge och tillbaka till Abisko.
Tänker vi fel eller är det möjligt?
Är det tuff vandring?

Vi vill hemskt gärna fiska också.

Ge oss gärna tips och idéer!
Vackra idylliska platser är definitivt ett stort plus! :)

/Emelie

På tok för långt på tre dagar. Återkommer med mer info senare mot morgonen när jag går av jobbet.
 
Från Abisko till Låkkta är det ~15-20 km. En normal dagstur om man är i god form.

Låkkta -> trollsjön är ~10km

Från trollsjön till Sjangeli är det ~16km fågelvägen. Kanske blir 20km totalt.

Från Sjangelli / Unna Allakas är det minst 20km till kårsavagge. Sedan ytterligare 10km tillbaka till Abisko

Det är ~80km på 3 dagar, vilket är långt från rimligt om man inte är mycket van, vid mycket god kondition och i stort sett springer sträckan. Sen får man även lägga på ett par tusen höjdmeter.

Vilken plats är viktigast för er att komma till / passera de 3 dagarna?
 
Tack för ditt svar!
Har dålig koll på Abisko. Då måste vi tänka om lite.
Att börja i Abisko och vandra till Trollsjön är given.
Kårsavagge känns också som ett måste. Sjangeli hade varit trevligt men det var längre än vad jag trodde.
Finns det "färdiga" rutter att kika på?
Eller vad skulle du rekommendera?
Har du koll på hur fisket är?

/Emelie
 
Från Abisko till Låkkta är det ~15-20 km. En normal dagstur om man är i god form.

Låkkta -> trollsjön är ~10km

Från trollsjön till Sjangeli är det ~16km fågelvägen. Kanske blir 20km totalt.

Från Sjangelli / Unna Allakas är det minst 20km till kårsavagge. Sedan ytterligare 10km tillbaka till Abisko

Det är ~80km på 3 dagar, vilket är långt från rimligt om man inte är mycket van, vid mycket god kondition och i stort sett springer sträckan. Sen får man även lägga på ett par tusen höjdmeter.

Vilken plats är viktigast för er att komma till / passera de 3 dagarna?

Tack för ditt svar!
Har dålig koll på Abisko. Då måste vi tänka om lite.
Att börja i Abisko och vandra till Trollsjön är given.
Kårsavagge känns också som ett måste. Sjangeli hade varit trevligt men det var längre än vad jag trodde.
Finns det "färdiga" rutter att kika på?
Eller vad skulle du rekommendera?
Har du koll på hur fisket är?

/Emelie
 
Tack för ditt svar!
Har dålig koll på Abisko. Då måste vi tänka om lite.
Att börja i Abisko och vandra till Trollsjön är given.
Kårsavagge känns också som ett måste. Sjangeli hade varit trevligt men det var längre än vad jag trodde.
Finns det "färdiga" rutter att kika på?
Eller vad skulle du rekommendera?
Har du koll på hur fisket är?

/Emelie

En tur kanske kan vara denna:

Ta tåget till Björkliden istället

Björkliden ->
Låkktatjåkkastugan ->
Låkktatjåkka ->
Trollsjön ->
Kårsavagge ->

Från Kårsavagge finsn sedan ett par val man kan göra.

1. Gå Norr mot den gamla forskningsstationen, och sväng sedan ner i måndalen (och kom tillbaka till Björkliden). ~58km och 3000 höjdmeter

2. Följ hela Kårsavagge och gå ut till Abisko. Kortare än ovanstående alternativ, inte heller lika många höjdmeter.

Jag har ingen aning om hur det ser ut med fisket.
 
En tur kanske kan vara denna:

Ta tåget till Björkliden istället

Björkliden ->
Låkktatjåkkastugan ->
Låkktatjåkka ->
Trollsjön ->
Kårsavagge ->

Från Kårsavagge finsn sedan ett par val man kan göra.

1. Gå Norr mot den gamla forskningsstationen, och sväng sedan ner i måndalen (och kom tillbaka till Björkliden). ~58km och 3000 höjdmeter

2. Följ hela Kårsavagge och gå ut till Abisko. Kortare än ovanstående alternativ, inte heller lika många höjdmeter.

Jag har ingen aning om hur det ser ut med fisket.

Om jag förstått diskussioner här på utsidan angående Trollsjön rätt så är det lite krångligt att ta sig ut från Gearggivággi (där trollsjön ligger) i riktning mot Gorsavággi. Framförallt lär det vara så om det har regnat.

Jag har inte gått där själv ska jag tillägga, men sök lite här på forumet så finns det en hel del diskuterat om saken.

Ett annat alternativ kan vara:

Abisko-skidlift-"Frippes fall"- Latnjavággi-Goublavággi-Gorsavággi-Abisko.

Shilohs alternativ lät också trevligt. Om Trollsjön skippas (gå Låktatjåkkastugan-Gorsavággi på valfritt vis) så kan ett alternativ vara att i Gorsavággi gå upp på höjden efter stugan, ta en dusch i Frippes fall och fortsätta på höjden bort till Njulla och skidliften och ta liften ner. Fin utsikt hela vägen vid fint väder. Ger lite extra tid till utflykter, toppturer, fika mm. Jag är ingen fiskare men tror inte på någon fiskelycka här.

Lycka till
Peter
 
Om jag förstått diskussioner här på utsidan angående Trollsjön rätt så är det lite krångligt att ta sig ut från Gearggivággi (där trollsjön ligger) i riktning mot Gorsavággi. Framförallt lär det vara så om det har regnat.

Jag har inte gått där själv ska jag tillägga, men sök lite här på forumet så finns det en hel del diskuterat om saken.

Jag har sprungit den vägen 2 vändor. En gång i dimma och en gång i solsken (Sweden Skyrace 24). Om man österut från trollsjön och går upp mellan topparna, och sedan ner i gorsavaggi är det helt ok.
 
Tack för era svar! :)
Vi måste nog se över detta och kolla på lite alternativ.
Vi kör bil och tänkte parkera någonstans kring Abisko. Vandra en runda så att vi kommer tillbaka till Abisko.
 
Hej.
Kom hem i förrgår ifrån Abisko och jag tycker att turen till Trollsjön är ett måste. Mitt tips är att börja i Vassijaure och leta upp stigen som är ca 100 m bortanför tågstationen (ej skyltat). Den stigen är i det närmaste helt folktom och mer flack än den från Låkktatjokka tågstationen. När du kommer in i Kärkevagge dalen så är naturen sagolik och det finns oändligt med tältplatser. Leden från Vassijaure går ihop med leden från Låkktatjokka strax innan stigningen upp mot trollsjön. Man kan välja att gena över den platta heden och ta sikte på den lilla stugan vid bäcken. Det finns en liten bro av plank där.
På kartan syns bara en stuga men det finns flera och ett dass, samtliga är låsta men man kan nyttja trappor och små altaner som sittplatser för matlagning. Vi la ryggsäckarna under altanen vid turen upp till Trollsjön.

När ni ska gå ner så kan ni följa den övre leden som går ner till Låkktatjokka tågstationen. Den är väldigt fin och mycket härlig utsikt över vidderna och Kärkevagge. Du kommer att mötas av hundratals dagsvandrarna, då det är uteslutande från Låkktatjokka tågstationen dom går.

Vill ni fortsätta vandra så viker ni in på den uppmärkta leden upp mot Låkktatjokka fjällstation. Det är ca 7 km. Första biten är mycket tung (med packning) och rådet är att gå till den nybyggda och nymålade raststugan Låkkta och tälta eller ta lång rast med bra mat. Här tältade vi precis bredvid raststugan.

Sista biten upp mot fjällstationen är ingen lek. Mycket brant bitvis och kräver många stopp. Dock helt sagolik natur och man följer den smala dalen upp. Vi gick med låga hiking skor och det gick mycket bra.
På Låkktatjokka fjällstationen hade jag sovit över alt i tält för att direkt ta sig 9 km mot Björkliden är onödigt. Ta en våffla för 80:- eller en Norrlands Guld för 79:-. Gott!

Stanna här och kanske ta lite små avstickare på höjderna omkring och ät en ordentlig lunch och gå mot Björkliden (9 km). Det finns två leder, södra leden och Förmansleden, upplevde att det var blötare på den sistnämnda så vi tog Förmansleden. Tänk på att bäckarna tar slut när ni börjar komma ner i höjd så fyll vattenflaskor /Platypus.
Sista biten innan Björkliden har en del branta och grusiga partier så ta det nätt om tung packning.
Björkliden fjällby har trevliga stugor, ca 1100:- / natt utan bastu. Frukost :100:-/vuxen, 80:-/ barn. Gott och det finns våfflor i hörnet, missa inte.

Nackdelen med området är förbindelser. Buss går bara 2 ggr/ dag och tågen sällan och stannar inte på alla stationer. Har man bokat boende så kan dock stället man hyr på hämta, det brukar fungera.

Hoppas på en god tur! / Tom
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3
Jenny-73 Tips på vandring kring Helags Fjällvandring 10
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
Olander Vandring kring och på Kebnekaise Fjällvandring 6
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
Markus_h Vandring kring Tärna - Hemavan Fjällvandring 2
axeknu-2 Vandring kring luleå? Fjällvandring 5
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
cliff74 Vandring kring Sylarna? Fjällvandring 4
Söker tips om vandring kring Sylarna Fjällvandring 9
Bilder från sommarens vandring kring Zermatt Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.