3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms)

Hej,

Är lite sugen på 3-4 dagars vandring kring Dividalen sista dagarna i juni. Mitt enda problem är att jag hittar i princip noll info. Inte ens på norska sidor eller forum. Det lilla jag hittar är långvandrare som passerar området i någon variant av Nordkalottenleden eller dylikt. Är det någon som har gått här eller har tips? Framförallt tips på lämplig startpunkt samt info om det finns några svåra vad (räknar nämligen med högt vattenstånd).

Tältburen.

Kommer att ha bil och därmed siktar jag på rundtur alternativt tur där vi kan åka kollektivt tillbaka till bilen.

Är intresserad av alla tänkbara tips!
 
Dividalen ligger ganska avlägset (inte så mycket bussar...) så jag skulle satsa på en rundtur, t.ex. starta från Frihetsli och utgå från rundan Dividalshytta-Dærtahytta och lägga till omvägar alltefter ork - jag har bara gått igenom på nordkalottleden men mött folk som gått mer runt. Sök på Dividalen på ut.no så ser du var turistföreningen märkt upp leden, men också var det går stigar.
Det är ett vad över Skaktarelva mellan Dividalshytta och Dærtahytta, bred älv som inte är svår senare på säsongen, och verkar vara ett mellan Dærtahtta och Frihetsli också.
Om det är för mycket vatten kan man följa Skaktarelva direkt ner till Frihetsli, kanske en bra väg om du vill tränga lite längre in i Dividalen innan du vänder tillbaka mot bilen.
Om du fiskar skaffa fiskekort och ta med spöt, verkar vara gott om röding.
 
Jag har inte några detaljkunskaper kring vad och liknande men vill framförallt nämna att det är Mycket snö i området nu och det hinner nog inte försvinna till slutet av juni. Om du ska upp i höjden någonting så kommer du garanterat få hantera mycket våt snö.
Aktuella snödjup hittar du på www.senorge.no - 2017 är 1månad senare än 2016.

Det norska forumet fjellforum.no har massor skrivet om dividalen, sök och du ska finna - t ex den här tråden https://www.fjellforum.no/forums/to...-på-fjellet-noen-dager-indre-troms-rostaelva/
 
Dividalen ligger ganska avlägset (inte så mycket bussar...) så jag skulle satsa på en rundtur, t.ex. starta från Frihetsli och utgå från rundan Dividalshytta-Dærtahytta och lägga till omvägar alltefter ork - jag har bara gått igenom på nordkalottleden men mött folk som gått mer runt. Sök på Dividalen på ut.no så ser du var turistföreningen märkt upp leden, men också var det går stigar.
Det är ett vad över Skaktarelva mellan Dividalshytta och Dærtahytta, bred älv som inte är svår senare på säsongen, och verkar vara ett mellan Dærtahtta och Frihetsli också.
Om det är för mycket vatten kan man följa Skaktarelva direkt ner till Frihetsli, kanske en bra väg om du vill tränga lite längre in i Dividalen innan du vänder tillbaka mot bilen.
Om du fiskar skaffa fiskekort och ta med spöt, verkar vara gott om röding.

Tack för tipsen!

Jag har inte några detaljkunskaper kring vad och liknande men vill framförallt nämna att det är Mycket snö i området nu och det hinner nog inte försvinna till slutet av juni. Om du ska upp i höjden någonting så kommer du garanterat få hantera mycket våt snö.
Aktuella snödjup hittar du på www.senorge.no - 2017 är 1månad senare än 2016.

Det norska forumet fjellforum.no har massor skrivet om dividalen, sök och du ska finna - t ex den här tråden https://www.fjellforum.no/forums/to...-på-fjellet-noen-dager-indre-troms-rostaelva/

Ja, börjar inse att snön skulle kunna bli ett problem. Har därför börjat småsnegla på Rago och funderar på om snömängden där är mindre med tanke på att det ligger närmre Atlanten, men kanske inte tillräckligt nära? Någon som har erfarenhet eller gissningar om hur snöläget i Rago förhåller sig till resten av fjällvärlden?
 
Oj spännande planer! Men du har rätt i det med snöläget. Var fortfarande över 1 m snö på Saltfjellet för en vecka sen, har varit mycket snö i vinter. Det kanske hinner smälta men det blir blött och svårare vad. Gick Lønsdal-sulitelma den här tiden på året i fjol. Det funkade men hade varit ovanligt lite snö den vintern och ett generellt torrare område. Men helt vid kusten är det nu full sommar här i Nord-Norge:) synd att det är dåligt med leder för längre vandringar bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Jojosurf Tips 6 dagars vandring ink resor Fjällvandring 7
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
eyck Fjällområde för 14 dagars vandring Fjällvandring 3
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
jossanlundkvist Tips på 4 dagars vandring :) Fjällvandring 3
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
Almgren 5-6 dagars vandring i franska/italienska alperna Fjällvandring 5
kjpil 8-9 dagars vandring i Sarek. Färdbeskrivning Fjällvandring 4
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
uldall Tips på vandingsled/tur för 5 dagars vandring? Fjällvandring 17
pajaro 10 dagars vandring i sarek Fjällvandring 13
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
muminfar 10 dagars vandring med start och mål Kvikkjokk? Fjällvandring 3
Merckx Den perfekta 3-dagars fjällvandringen Fjällvandring 12
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet? Fjällvandring 3
torb59 2-3 dagars tur Brunnerfjäll Fjällvandring 4
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
kristian_alex 4-dagars fjällvandring? Fjällvandring 1
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
ozito 2-dagars? Fjällvandring 1
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
Wolf25 3 dagars i Norrbotten Fjällvandring 8
flindra 3-dagars solotur i Abisko Fjällvandring 4
K sill Svensexe-tur! 2-dagars turbovandring Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...