3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms)

Hej,

Är lite sugen på 3-4 dagars vandring kring Dividalen sista dagarna i juni. Mitt enda problem är att jag hittar i princip noll info. Inte ens på norska sidor eller forum. Det lilla jag hittar är långvandrare som passerar området i någon variant av Nordkalottenleden eller dylikt. Är det någon som har gått här eller har tips? Framförallt tips på lämplig startpunkt samt info om det finns några svåra vad (räknar nämligen med högt vattenstånd).

Tältburen.

Kommer att ha bil och därmed siktar jag på rundtur alternativt tur där vi kan åka kollektivt tillbaka till bilen.

Är intresserad av alla tänkbara tips!

Dividalen ligger ganska avlägset (inte så mycket bussar...) så jag skulle satsa på en rundtur, t.ex. starta från Frihetsli och utgå från rundan Dividalshytta-Dærtahytta och lägga till omvägar alltefter ork - jag har bara gått igenom på nordkalottleden men mött folk som gått mer runt. Sök på Dividalen på ut.no så ser du var turistföreningen märkt upp leden, men också var det går stigar.
Det är ett vad över Skaktarelva mellan Dividalshytta och Dærtahytta, bred älv som inte är svår senare på säsongen, och verkar vara ett mellan Dærtahtta och Frihetsli också.
Om det är för mycket vatten kan man följa Skaktarelva direkt ner till Frihetsli, kanske en bra väg om du vill tränga lite längre in i Dividalen innan du vänder tillbaka mot bilen.
Om du fiskar skaffa fiskekort och ta med spöt, verkar vara gott om röding.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jag har inte några detaljkunskaper kring vad och liknande men vill framförallt nämna att det är Mycket snö i området nu och det hinner nog inte försvinna till slutet av juni. Om du ska upp i höjden någonting så kommer du garanterat få hantera mycket våt snö.
Aktuella snödjup hittar du på www.senorge.no - 2017 är 1månad senare än 2016.

Det norska forumet fjellforum.no har massor skrivet om dividalen, sök och du ska finna - t ex den här tråden https://www.fjellforum.no/forums/to...-på-fjellet-noen-dager-indre-troms-rostaelva/

Dividalen ligger ganska avlägset (inte så mycket bussar...) så jag skulle satsa på en rundtur, t.ex. starta från Frihetsli och utgå från rundan Dividalshytta-Dærtahytta och lägga till omvägar alltefter ork - jag har bara gått igenom på nordkalottleden men mött folk som gått mer runt. Sök på Dividalen på ut.no så ser du var turistföreningen märkt upp leden, men också var det går stigar.
Det är ett vad över Skaktarelva mellan Dividalshytta och Dærtahytta, bred älv som inte är svår senare på säsongen, och verkar vara ett mellan Dærtahtta och Frihetsli också.
Om det är för mycket vatten kan man följa Skaktarelva direkt ner till Frihetsli, kanske en bra väg om du vill tränga lite längre in i Dividalen innan du vänder tillbaka mot bilen.
Om du fiskar skaffa fiskekort och ta med spöt, verkar vara gott om röding.

Tack för tipsen!

Jag har inte några detaljkunskaper kring vad och liknande men vill framförallt nämna att det är Mycket snö i området nu och det hinner nog inte försvinna till slutet av juni. Om du ska upp i höjden någonting så kommer du garanterat få hantera mycket våt snö.
Aktuella snödjup hittar du på www.senorge.no - 2017 är 1månad senare än 2016.

Det norska forumet fjellforum.no har massor skrivet om dividalen, sök och du ska finna - t ex den här tråden https://www.fjellforum.no/forums/to...-på-fjellet-noen-dager-indre-troms-rostaelva/

Ja, börjar inse att snön skulle kunna bli ett problem. Har därför börjat småsnegla på Rago och funderar på om snömängden där är mindre med tanke på att det ligger närmre Atlanten, men kanske inte tillräckligt nära? Någon som har erfarenhet eller gissningar om hur snöläget i Rago förhåller sig till resten av fjällvärlden?

Oj spännande planer! Men du har rätt i det med snöläget. Var fortfarande över 1 m snö på Saltfjellet för en vecka sen, har varit mycket snö i vinter. Det kanske hinner smälta men det blir blött och svårare vad. Gick Lønsdal-sulitelma den här tiden på året i fjol. Det funkade men hade varit ovanligt lite snö den vintern och ett generellt torrare område. Men helt vid kusten är det nu full sommar här i Nord-Norge:) synd att det är dåligt med leder för längre vandringar bara.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips