Första vårvintertur i Sarek - tips?

Hej!
Som ett alt till årets påsk/apriltur som brukar göras längre söderut, lockar en första sneakpeak på Sarek vintertid. Har gjort 5 längre vandringar där sommar/vår/höst men aldrig varit där på vintern.

Är det någon som har ett tips på lämplig första tur? Själv har jag funderat på att helt enkelt gå från Salto till Kvikkjokk med utrymme för att gå upp i Rapadalen t o r och "känna sig för" lite. Alt från Ritsem till Kisuris och så ner i Rouhtesvagge t o r, för att sedan återvända till leden och gå ner till Stalo. Att direkt gå rakt igenom på något sätt (tex Ritsem Mikka Rinim) är lite för ambitiöst för oss. Vi behöver en uppvärmning för att känna på denna underbara plats på vintern.

Tidpunkt april. Tidsåtgång 1 vecka.

Tack för alla tips!
Charlotte
 
Ritsem - Routesvagge - Skarja - Suorva.

Bussen linje 93 till/från Ritsem/Suorva.

Skida över Akkajaure till Akkastugan 12 km lagom uppvärmning.
Följ skoterleden norr om Voujatätno till Kutjaure via ledmarkeringen.
Markeringen slutar vid östra änden av Kutjaure.
Sikta på Kisurisstugan som etappmål dag 2.
I Kisuris är det lugnt och skönt, man slipper skotertrafiken och det brukar vara folktomt på våren. Dock vid påsk är det vanligtvis folk i stugan(orna)
Vid Kisuris kan ni se Ripa, Älg och Rödräv.
Om tid och väder är med är en bestigning av Kisuris 1664 en fin dagstur.

Från Kisuris skida österut på lättåkt fjällhed till Kisuriskåtan och vidare in i Routesvagge. Skida ner till Skarja och tälta där. Ofta finns utgrävda liggplatser i ravinen vid sommarbron att använda om man vill prova på övernattning i snö.
Skarja är även på vintern en fantastisk baslägerplats om vädret är bra.

Fortsätt vidare öster ut via Pierikjaur och Lietjitjavvre mot Suorva.

Nedstigningen till dammen i Suorva görs via den markering av käppar som normalt finns och börjar på kalfjället vid ca 600 möh vid bäckravinen ner mot rengärdan. Det finns vanligtvis skoterspår att följa. Promenad från dammen till busshållplatsen efter 'vägen västerut' på ca 3 km avslutar turen.

Jag har inte sett några laviner i detta område. Det är en enkel väg in till de centrala delarna av Sarek. Skidåkningen bjuder inte på några svåra upp eller nedfarter och är en bra förstatur i området enligt min bedömning.

Renvaktarstugorna som finns i området är ibland öppna på vintern. Räkna naturligtvis inte med det. Man kan köpa skoterskjuts från Ritsem till Kutjaure östra ände. Beställs via STF i Ritsem.
 
Ritsem - Routesvagge - Skarja - Suorva.
[...]
Nedstigningen till dammen i Suorva görs via den markering av käppar som normalt finns och börjar på kalfjället vid ca 600 möh vid bäckravinen ner mot rengärdan. Det finns vanligtvis skoterspår att följa.
[...]

Den detaljen intresserar mig. Tänker gå in via Suorva. Känner trakten från en sommartur men är osäker var jag går på vintern.
Helst inte genom skogen, det är jobbigt eller t o m omöjligt med pulka och snöskor.

Skulle vara mkt tacksam om någon kunde visa på en karta hur man tar sig lättast upp på kalfjället via Suorva.
 
Den detaljen intresserar mig. Tänker gå in via Suorva. Känner trakten från en sommartur men är osäker var jag går på vintern.
Helst inte genom skogen, det är jobbigt eller t o m omöjligt med pulka och snöskor.

Skulle vara mkt tacksam om någon kunde visa på en karta hur man tar sig lättast upp på kalfjället via Suorva.

Det var några år sedan jag gick här, men om du tar vägen till rengärdet så börjar skoterspåret där. Har gått där ett par gånger och alltid "råkat hitta" det. Exakt svar kan jag tyvärr inte ge nu.
 

Bilagor

  • sarek.jpg
    sarek.jpg
    167.4 KB · Visningar: 656
Det var några år sedan jag gick här, men om du tar vägen till rengärdet så börjar skoterspåret där. Har gått där ett par gånger och alltid "råkat hitta" det. Exakt svar kan jag tyvärr inte ge nu.

Tackar! Minns du om du gick genom skogen, dvs om skoterspåret ledde genom skogen?
 
Det är skog där men skoterspår brukar ju vara väl tillpackade. Här är en bild från 2001 med skoterspåret i kanten.

(Hm... chefen kanske förmodar att jag jobbar nu...)
 

Bilagor

  • DSC00004-1.jpg
    DSC00004-1.jpg
    119.9 KB · Visningar: 615
Gick Kvikkjokk-Saltoluokta förra året. Mycket trevlig tur!

Kvikkjokk-pårek sameviste (via en förvirrad, förbaskat onödig omväg... fråga inte) - mellan 1335 och 983 - passerade Gådokkvagge nere i skogen - och sen norrut snett ut till Rapadalen - Pielastugan - Bjierikjavrre - och vidare mot Pietsaure och Saltoluokta.

Kvikkjokk-Salto eller tvärtom? Salto tycker jag är den trevligase fjällstationen så där stannar jag gärna till en natt och mår gott efter turen.. Andra hållet kan man åka med solen i ansiktet, men man brukar få tillräckligt med sol ändå om det är bra väder.
 
Skoterspår

Tackar! Minns du om du gick genom skogen, dvs om skoterspåret ledde genom skogen?

Jag har gått här 5-10 ggr på vintern. Sista gången var 2002. Har alltid följt något skoterspår upp till kalfjället. Hamnar man utanför skoterspåret är det MYCKET tungt att gå uppför. Enklast har varit att hitta skoterspåret (röd markering) från renhagen (markerat med blått) som vanligtvis har riktning OstSydOst. Finns dock inga garantier att spåret finns där.
Ibland har det funnits skoterspår efter sommarleden (blå markering). Det spåret brukar vara ett sämre val eftersom det är längre väg till kalfjället.
 

Bilagor

  • spår.JPG
    spår.JPG
    94.6 KB · Visningar: 678
Nån som hittar läsbara blogginlägg eller är det bara röstmeddelanden de lägger upp? Jag hittar bara röstinlägg och tydligen måste man kommenter via röstmeddelande också... Känns inte optimalt men kul projekt.

Kan ju höra och sammanstråla med detta gänget!!
Dom ska vara i Sarek i 3månader!!

http://vintersarek.se/

Har själv inte varit i Sarek men det blir väll det oxå...

Lycka till!!

/Krister
 
Jag har gått här 5-10 ggr på vintern. Sista gången var 2002. Har alltid följt något skoterspår upp till kalfjället. Hamnar man utanför skoterspåret är det MYCKET tungt att gå uppför. Enklast har varit att hitta skoterspåret (röd markering) från renhagen (markerat med blått) som vanligtvis har riktning OstSydOst. Finns dock inga garantier att spåret finns där.
Ibland har det funnits skoterspår efter sommarleden (blå markering). Det spåret brukar vara ett sämre val eftersom det är längre väg till kalfjället.

Tackar!!!
smiley_emoticons_rate10.gif


Trodde Suorva är ett säkert kort men är lite tveksam nu eftersom det såklart inte finns någon garanti för att skoterspåret finns.
Han som åkte hela tiden när du var där är kanske pensionerad eller har ingen lust att åka när jag råkar vara där.
smiley_emoticons_skeptisch.gif

Den okände skotermannen. Eller -kvinnan.

Man kan ju undra varför den detaljen är så viktig för mig, lite äventyr får det väl finnas, annars jag kan lika gärna tälta här i stadsparken. Men det finns i alla fall en del nya och oupplevda faktorer och påfrestningar på turen och jag försöker begränsa antalet okända faktorer.
smiley_emoticons_panik.gif
 
Stora Sjöfallets Fjällanläggning

Tackar!!!
smiley_emoticons_rate10.gif


Trodde Suorva är ett säkert kort men är lite tveksam nu eftersom det såklart inte finns någon garanti för att skoterspåret finns.
Han som åkte hela tiden när du var där är kanske pensionerad eller har ingen lust att åka när jag råkar vara där.
smiley_emoticons_skeptisch.gif

Den okände skotermannen. Eller -kvinnan.

Man kan ju undra varför den detaljen är så viktig för mig, lite äventyr får det väl finnas, annars jag kan lika gärna tälta här i stadsparken. Men det finns i alla fall en del nya och oupplevda faktorer och påfrestningar på turen och jag försöker begränsa antalet okända faktorer.
smiley_emoticons_panik.gif

Inger Junkka, som driver och äger Stora Sjöfallets Fjällanläggning kan säkert ge aktuella uppgifter om det finns skoterspår från dammen till kalfjället.

Inger är mycket tillmötesgående till turister.

http://www.storasjofallet.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.