Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi

Hej,

Årstid: första halvan av augusti.
Tidsåtgång: 12,5 dagar inklusive reserv/vilodagar.
Annat: 4 personer, hälften har tidigare Sarekerfarenhet.

Har tänkt utgå från Staloluokta och sen vandra ungefär som inritad linje på kartan: Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko (inklusive foten av Svenonius glaciär)-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi-Rinim-oledat till Saltoluokta. Mer info om tänkt färdväg Rinim-Saltoluokta: https://www.utsidan.se/forum/threads/vandra-fran-rinim-till-saltoloukta.61331/


Frågor:
  1. Är det rimlig med 12,5 dagar som tidsåtgång?
  2. Tips om vindskyddade tältplatser strax före Svenonius glaciär eller uppe på platån?
  3. Några svåra vad förutom i Basstuvaggi?
  4. Några andra råd & tips?
  5. Kommentarer på tänkt färdväg Staloluokta fram till Sarekgränsen?

Tacksam för alla kommentarer!

Screenshot 2021-07-26 at 16.21.20.png

Screenshot 2021-07-26 at 16.21.39.png
 
Frågor:
  1. Är det rimlig med 12,5 dagar som tidsåtgång?
  2. Tips om vindskyddade tältplatser strax före Svenonius glaciär eller uppe på platån?
  3. Några svåra vad förutom i Basstuvaggi?
  4. Några andra råd & tips?
  5. Kommentarer på tänkt färdväg Staloluokta fram till Sarekgränsen?
Detta är en ambitiös tur och jag anar att ni vill se så mycket som möjligt. ;)
Några av frågorna kan jag nog svara på. När det gäller några av vaden så står det en del i denna tråd:
Även här:
Förutom Basstavágge så gäller det framför allt Tjåggnårisjåhkå. Jag gick över den på snöbrygga den 7 juli men med tanke på den värme som varit så kanske den inte längre finns kvar. Då får man vada.

När det gäller Alep Basstajåhkå så kan stigens ritning på fjällkartorna göra en osäker på var man bör vada den. Det normala (om man kommer från Bielavallda) är att hålla sig kvar på den södra sidan och korsa den strax före passpunkten 1066. Är den för tillfället lättvadad kan man naturligtvis korsa den före dess. Bägge sidor av jokken fungerar bra att gå på och själv tycker jag den norra är riktigt trevlig.

Tältplatser nära Svenoius glaciär är lite trixigt även om det går att hitta. Det är kargt och småstenigt. På väg mot Luohttoláhko blir marken mer behaglig för läger men det gäller att hitta en köksjokk också. Precis SO om Luohttojávrre finns en ofta anlitad tältplats (även den ganska karg) men jag tycker nog att det borde finnas något väster om sjön också.

Den färdväg Staloluokta fram till Sarekgränsen som du föreslår har jag inte gått exakt själv men jag kan inte tänka mig att den skulle innebära några egentliga problem. Håll undan för videområden bara.

Hälsar Hans
 
Lite mer tips kan du hitta i den här tråden:

Tsähkkok | Utsidans forum.

En lite enklare väg är att gå Padjelantaleden fram till Duottarjávrre och sedan följa den västra stranden upp till de namnlösa sjöarna söder om Oarjep Rissávárre. Ingången till Sarves- och Jiegnavágge är helt suverän.
 
Tack för era svar!

En lite enklare väg är att gå Padjelantaleden fram till Duottarjávrre och sedan följa den västra stranden upp till de namnlösa sjöarna söder om Oarjep Rissávárre. Ingången till Sarves- och Jiegnavágge är helt suverän.

Hur är Padjelantaleden här -- är den motorväg på samma sätt som Kungsleden periodvis är eller är det lite mer beskedlig?

Om jag minns rätt så plockade jag upp den delen av förslaget från Fredrik Neregårds Sarek-bok (har lånat ut den nu så kan inte kolla just nu).

Känns ju lite lockande att gå Padjelantaleden första dagen som "uppvärming" -- men man vill ju också veta om man missar en sträcka som är finare? Någon som kan skänka lite ljus över detta? :)
 
Tack för era svar!



Hur är Padjelantaleden här -- är den motorväg på samma sätt som Kungsleden periodvis är eller är det lite mer beskedlig?

Om jag minns rätt så plockade jag upp den delen av förslaget från Fredrik Neregårds Sarek-bok (har lånat ut den nu så kan inte kolla just nu).

Känns ju lite lockande att gå Padjelantaleden första dagen som "uppvärming" -- men man vill ju också veta om man missar en sträcka som är finare? Någon som kan skänka lite ljus över detta? :)
Det finns en FB-grupp där du kan få expertråd när det gäller Padjelanta - Padjelanta/Badjelánnda nationalpark | Facebook
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
veni Staloluokta till Sårjåsjaure Fjällvandring 3
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
uldall Helikoptertransport till/från Staloluokta? Fjällvandring 10
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
brigas Tidsåtgång vandring Staloluokta-Alkajaur Fjällvandring 1
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
catswed Vandring Staloluokta - Sjöarna - Ritsem Fjällvandring 3
Bamba Turval Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
eramlao Sarek - tidsuppskattning för Staloluokta - Kvikkjokk? Fjällvandring 2
akecarl Staloluokta-Alkavare Fjällvandring 5
patriklantto Försäljning i Staloluokta Fjällvandring 2
il C Pieskehaure-Staloluokta Fjällvandring 6
Foamfollower Kostnad för flyg till Staloluokta m.m. Fjällvandring 1
Kiosk i Staloluokta Fjällvandring 1
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Charlotte_LL Luohttolahko Fjällvandring 23
majjen Tälplatser på Luohttolahko? Fjällvandring 5
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.