Hej!
Jag har i princip gått den sträcka du beskriver, med några små variationer, och visst är det till större delen en vacker och lättvandrad väg.
Ett alternativ till att vada Alep Sarves-jåkkå kan vara att ro över Alkajaure vid Miellätnos utlopp, om båtarna finns där vill säga. Kan kanske vara lite besvärligt att ro flera gånger fram och till baka så att det efter passage fortfarande finns en båt på varje sida, speciellt om man är själv. Andra personer beskriver här på utsidan att de har vadat över på ungefär samma ställe, jag minns själv att det var ganska grunt och bitvis bökigt med årorna. Se anna anåker, Jan Stjernquist mfl
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20618
Om du tar den vägen kommer du förbi Alkavare kapell och gruvområdet, kan vara intressant att se.
Både norra och södra sidan av Alkajaure är beväxta med vide. Utefter den norra sidan gick det ganska lätt att ta sig fram på upptrampade stigar. Från personer jag mötte vid kappellet fick jag intrycket att den södra sidan var besvärligare.
Nu är Alep Sarves-jåkkås västra strand mycket lättvandrad men det kanske går att vada jokken redan uppe vid Sarvespuolta och sedan följa den östra stranden? Någon som vet? Eftersom det växer mycket vide på Sarvespuolta är det alternativet kanske inte så roligt?
Antar att du följer Ruohtesvagges syd-västra sida till Kisurisstugan så att du slipper vada Suottas-jåkko. Vi vadade den men det var inte så roligt, hade inte velat gå över ensam. Nu gick vi dock över ganska nära sammanflödet med Niakjåkåtj, längre uppströms skall det gå bättre.
Hälsningar
/Rickard
[Ändrat av ricke 2003-07-04 kl 09:08]