Synpunkter på vandring i Sarek i juli 2014?

Hej!

Jag önskar synpunkter/tips om turen som vi ska göra genom Sarek med start den 15 juli (början av vecka 29).

Vi har tolv vandringsdagar som vi planerar att fördela ungefär så här:
Kvikkjokk - Pårek , 1 dag
Tjievrra - Luohttolahko (inte vada över) - Jiegnavagge, 4 dagar
Algavagge, 1 dag
Mikkastugan - Aktse, 3 dagar
Aktse-Saltoluokta, 2 dagar

Karta med rutten markerad finns här.

Båda två är vana friluftsare som klarar av att vandra med packning men vi har endast varit på sommarfjäll en gång tidigare. Vi har försökt att hitta en hyfsat enkel tur utan svåra vad (=inte vada över knähöjd).

För att inte få några dryga svar om att jag ska använda forumets sökfunktion:
Jag har använt sökfunktionen och jag har läst mängder med gamla trådar :).
Nu vill jag ha tips och råd som är färskvara (exempelvis vattenläge) och synpunkter på rutten som helhet. Kommer dagarna att räcka till?
 
Jag har gått allt utom jiegnavagge på din rutt. Spontant så tycker jag att tiden verkar realistisk, men att du bör, om du inte redan tänkt på det, lägga in några extradagar som marginal.

Vadet innan ni går upp på louttolahko har varit lite knivigt de två ggr jag vadat där. Man kan också gena på höjden ovan mellan tjievrra och louttolahko.
 
Hej Eric! Kul att ni siktar in er på Sarek trots allt. Tror nog att tiden räcker till så länge allt flyter på men om det blir något extra stopp p.g.a. dåligt väder, högt vattenstånd, skavsår, etc så kan det nog vara lite snålt om tid. Men oroa er inte för det och stressa inte, ni har ju alltid möjligheten att korta turen, exempelvis genom att gå direkt mot Saltoluokta efter Skárjá (bron över Guhkesvákkjåhkå - söder om Gähppo - längs Bietsávrre). Det är svårt att hinna med allt man vill se i Sarek på en tur och Rapadalen finns ju kvar att upptäcka på nästa tur...

Genvägen över hyllorna upp till Luohttoláhko (som föregående skribent tipsade om) kan du läsa om här. Har inte varit i trakterna kring Luohttoláhko själv ännu men en topp som jag har siktat in mig på vid Jiegŋavágge är 1639 för utblick över övre Njoatsosvágge. Vet dock inte hur besvärligt det är att komma upp dit. Noajdde ska vara en kalasfin topp som är lätt att komma upp på från Luohttoláhko.

Du har ritat färdvägen på östra sidan av Alep Sarvesjåhkå upp till Álggajávrre. Jag skulle ha hållt mig på västsidan och vadat Tjågŋårisjåhkå och Rissájåhkå var för sig istället för att slippa det stora vadet över A. Sarvesjåhkå. Jag antar att ni vill se kapellet och gruvområdet annars kan ni ju ta östsidan som du har ritat och sedan gå söder om Álggájávrre och vada över där vattendraget har grenat sig öster om sjön. Fowwe har skrivit några rader om att gå söder om sjön (och mycket mer) här.

Observera att bron över Miellädno är felritad på din karta och att den i verkligheten finns en knapp km längre nedströms. Det brukar också ligga båtar vid utloppet ur sjön (man behöver ro tre gånger).

Har vadat Guohperjåhkå precis innan den rinner ihop med Áhkkájåhkå utan problem men den grenar sig och är enklare att ta sig över ett par hundra meter uppströms. Om Tjågŋårisjågåsj ser svår ut, prova att gå ner till utloppet i Ráhpajåhkå.

Se till att tanka upp er ordentligt innan stigningen upp till Snávvávágge för den stigningen är ordentligt tuff och lite utsatt (men man fixar det bara man tar det lugnt). Passa gärna på att gå upp på Låddebákte när ni passerar Snávvávágge.

Jag pratade mig tydligen lite väl varm om området kring Luohttoláhko när vi sågs och man blir ju lite avis när ni planerar att hinna med den delen av Sarek också... (Nästan så att man ångrar sig lite... ;))

Hoppas att ni får en riktigt fin tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Fjällvandring 9
mackan_85 Synpunkter på våran Sarek vandring Fjällvandring 32
zeke7575 Synpunkter på Sarek vandring Fjällvandring 7
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5
DanielK Synpunkter på rutt för premiärsolotur i Sarek? Fjällvandring 22
MLJ001 Synpunkter på färdplan - Sarek Fjällvandring 10
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Mangee Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 30
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
327Karlsson Synpunkter på packlista Fjällvandring 19
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Jannekofot Synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 7
Tomis Synpunkter på vandringsplanering - Abisko Fjällvandring 13
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
jendin Synpunkter om rutt runt Kebne Fjällvandring 15
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Fredszky 3-4 dagar packlista - kom med synpunkter Fjällvandring 56
Annicas fjällängtan Höstvandring ?Är det för sent 9/9-16/9 Synpunkter mottages tacksmat Fjällvandring 9
Charlotte_LL Planerad tur i Bunnerfjällen -- synpunkter? Fjällvandring 11
parebjo Sarek - tacksam synpunkter Fjällvandring 5
särki Nikkaloukta-Ritsem, synpunkter och tips! Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.